Минулого тижня Сполучені Штати Америки офіційно прийняли від Катару літак, який у медіа називають "літаючий палац". Цей Boeing 747 викликав багато шуму у медіа, і не тільки американських, оскільки президент США Дональд Трамп повідомив, що Катар цей дорогущий літак дарує.

Як зазначали в американських ЗМІ, найімовірніше, літак стане найрозкішнішим з усіх подарунків США від іноземних урядів.

"Пожертва" від королівської родини

Звичайний Boeing 747-8 перевозить до 467 пасажирів, але літак VIP комплектації має лише 76 пасажирських крісел та 18 місць для екіпажу. Натомість значний простір літака катарської королівської родини перебудований і виконаний у екстравагантному дизайні та декорі. Катарський Boeing має дві повноцінні ванні кімнати, дев'ять туалетів, головну спальню і спальню для гостей, кілька залів і приватний офіс.

Screenshot 2025-05-27 083738

До флоту королівської родини Катару входили два Boeing 747-8 і виконують функції основного і резервного літака для еміра. Один здійснив свій перший політ у 2012 році, другий – у 2014 році.

Заява Трампа спричинила багато галасу через те, що американське законодавство забороняє урядовцям приймати дорогі подарунки від іноземних держав.

Демократи і навіть деякі республіканці, заявили, що вони виступають проти потенційної угоди з етичних міркувань. Все ж-таки йдеться про дуже дорогий літак, який "більше схожий на летючий особняк". Авіаексперти оцінюють вартість літака приблизно в 400 млн дол., і це без урахування додаткового обладнання для безпеки та зв’язку. Крім того, до самого Катару завжди було і лишається багато питань щодо дотримання прав людини у цій країні, а також щодо фінансування тероризму (у чому, до речі, сам Трамп звинувачував Катар під час своєї першої каденції).

Згодом ABC News повідомила, що юристи Білого дому та Міністерства юстиції готують правовий висновок і стверджують, що Міноборони має право прийняти цей літак як подарунок і передати його фонду президентської бібліотеки Трампа після завершення його президентства. Тоді це відбудеться без порушень законів.

І от нині міністр оборони США прийняв Boeing 747 з Катару, повідомляє CNN. Як заявив речник Пентагону Шон Парнелл, все відбулося"відповідно до всіх федеральних правил і норм, і працюватиме над тим, щоб забезпечити належні заходи безпеки і врахувати функціональні вимоги до літака". 

Але він не відповів журналістам, чи заплатила адміністрація за літак. І сам Трамп сказав, що Катар "дає Військово-повітряним силам США літак, це добре, і це чудова річ".

Прем'єр-міністр Катару заявив агентству Bloomberg, що історія з літаком – це угода між міністерствами, "яка здійснюється в умовах повної прозорості і на законних підставах".

За даними CNN, угода все ще обговорюється юристами обох сторін. І Катар готовий відкликати пропозицію, якщо угоду буде виз нано незаконною. У Білому Домі назвали потенційну передачу "пожертвою країні" від королівської родини Катару, і це пожертвування"буде прийнято відповідно до всіх правових та етичних зобов’язань".

Тонкощі перекладу з мови Трампа

Але до того у американські медіа стали просочуватися подробиці процесу переговорів. Вони дізналися, що від початку загортати Boeing 747 у подарункову обгортку Катар не збирався. 

Як повідомили, посилаючись на свої джерела, в CNN, адміністрація Трампа спочатку звернулася до Катару з проханням про придбання Boeing 747, і Катар був згоден його продати.

Пентагон змушений був шукати такий літак, адже несподівано виявилося, що компанія Boeing не встигає навіть протягом прогнозованих двох років підготувати нові літаки для заміни застарілих президентських бортів. А тут ще адміністрація Трампа хотіла отримати літак на заміну набагато швидше.

Тож, військові ввічливо попросили Boeing надати список клієнтів компанії, яким та раніше поставляла такі люксові літаки. Неважливо, у якому куточку світу, головне - знайти гідну заміну. 

Але поки ВПС "вивчали різні варіанти", Трамп доручив своєму посланцю Стіву Віткоффу знайти список життєздатних літаків. Пентагон запропонував купити літак, а Катар висловив готовність його продати. Пентагон розпочав переговори з Катаром, дізнавшись, що Білий дім підтримує цю ідею. І початкові переговори стосувалися оренди літака, а не його повної купівлі.

Катарська авіадипломатія

Цікаво, що медіа ще п’ять років тому повідомляли, що катарська королівська родина виставила на продаж Boeing 747-8i із загальним нальотом близько тисячі годин. І про те, що аналогічно обладнаний B747-8 королівська родина продала Марокко в 2010 році.

Попередній розкішний Boeing 747, який Катар виставляв на продаж  у 2016 році, мав значно більший “пробіг” – понад 68 тис. годин з моменту побудови. Зате у нього була “чудова родословна” і він “ретельно обслуговувався і доглядався однією і тією ж компанією з технічного обслуговування понад 20 років”.

Королівська родина Катару є однією з найбагатших у світі, і їй належить VIP-авіакомпанія Qatar Amiri Flight. Минулого року сайт KeyAero інформував, що ця авіакомпанія складається з 12 літаків, у тому числі семи широкофюзеляжних і п'яти вузькофюзеляжних, які базуються в Досі.

Перший VIP-літак Boeing катарська авіакомпанія отримала ще у 1977 році. Згодом з'явилися інші літаки американського виробництва. Окрім Boeing, авіакомпанія експлуатує, зокрема, Airbus та інші.

Один з літаків згодом передали уряду Ємену, інший – уряду Пакистану, ще один літак Катар передав Туреччині для використання в якості особистого літака президента Реджепа Таїпа Ердогана… Одним словом, досвід з продажу і передачі вживаних літаків іноземним урядам у катарської родини чималий.

"Але Трамп неодноразово називав потенційну угоду "жестом" або "внеском" від королівської родини Катару. "Подарунок. Безкоштовно", – написав він у  соціальній мережі. Він сказав, що це буде тимчасова заміна Air Force One", – нагадує CNN.

Після отримання обробити рашпилем 

Відомо, що нині міністр оборони США наказав ВПС розпочати планування модифікації літака. Boeing 747-8 модернізують до військових стандартів для перевезення президента. Потім, не пізніше за 1 січня 2029 року, літак передадуть фонду президентської бібліотеки Трампа. Усі витрати покриватиме ВПС США.

При цьому у нещодавній статті видання Independent говорилося, що вартість цього літака після модифікації зросте до мільярду доларів. Мова йде про доведення його до стандартів, необхідних для заміни літака Air Force One. Це захищений зв'язок, електромагнітний захист і можливості дозаправки в польоті. Це більш ніж удвічі перевищує нинішню вартість літака, і заплатити за це доведеться американським платникам податків, зазначила Independent.

Витрати на обслуговування та експлуатацію також є дорогими пропозиціями, коли йдеться про президентські літаки. Згідно з внутрішнім прогнозом Пентагону 2021 року, один Boeing VC-25 B коштує понад 2,5 мільярда доларів, з додатковими 7,7 мільярда доларів у прогнозованих витратах на довгострокову експлуатацію та підтримку протягом 30 років.

Завершити роботи з переоснащення до того, як Трамп залишить пост у січні 2028 року, буде "неможливо", повідомили посадовці The Washington Post. Тим більше, що наразі є два VC-25 B, які у США саме доопрацьовують відповідно до суворих військових стандартів вдома, і це відкидає потребу у новому літаку. Однак жоден з них не очікується до 2027 року, додає Independent.

Boeing свого не упустить?

Дехто вже радить охолодити пристрасті щодо власне "катарського подарунку" і подивитися на те, хто що, зрештою, виграв у цій історії.

Видання Business Insider пише, що "Boeing став справжнім переможцем поїздки Дональда Трампа на Близький Схід". 

Під час візиту Дональда Трампа до Катару державна авіакомпанія Qatar Airways підписала контракт із Boeing на постачання 160 літаків. Церемонія відбулася в Досі за участі президента США та еміра Катару Таміма бін Хамада Аль Тані. "Це понад 200 мільярдів доларів ", - заявив Трамп.

Моделі літаків, які входять до угоди, поки не розкриваються, і невідомо, чи замовлення вже підтверджене з депозитом і зобов’язаннями, чи йдеться лише про опціони. Тим не менш, Business Insider зазначає, що "авіабудівник не сильно втратив свою репутацію після ганебного 2024 року, який почався з того, що у літака 737 Max в повітрі відпала заглушка дверей, а згодом регулятори обмежили виробництво Boeing, поки компанія працює над модернізацією своїх технологічних процесів".

Те, що Boeing підвів з підготовкою нових літаків на роль Air Force One, теж відійшло на другий план.

Читайте також Між Пекіном і Вашингтоном: хто змагається за контроль над портами біля Панамського каналу