Вісім з половиною місяців Херсон знаходився під російською окупацією. Звільнення обласного центру від рашистів стало однією з найвизначніших перемог Збройних Сил України у цій війні на даний момент. І, мабуть, знайдеться не дуже багато наших співвітчизників, хто б не розчулився, продивляючись численні відео зустрічі місцевими жителями українських воїнів-визволителів. Але, як відомо, "русскій мір" залишає після себе біль, страждання та розруху - Херсон залишився без електрики, в місті відсутня вода, є перебої зі зв’язком, зруйнована інфраструктура. Не виключенням є і місцеві порти.
Оскільки офіційна влада не щедра на коментарі, ЦТС поговорив з колишнім працівником Херсонського морського торгового порту Микитою Концевим про те, в якому стані знаходиться гавань після відступу росіян. Наш співрозмовник акцентував на тому, що не є безпосереднім очевидцем, але багато спілкується з тими працівниками, які залишалися в Херсоні, тож зміг поділитися деякою інформацією.
Яка зараз загальна ситуація в херсонських портах - морському і річковому? Чи залишились якісь судна та в якому вони стані?
За тією інформацією, яка у мене є, ситуація в портах дуже складна, тому що все майно, а це портофлот - він був фактично вкрадений окупантами. Залишився, наскільки мені відомо, лише один лоцманський катер ЛК-49, який наразі знаходиться на сьомому причалі.
Торгові судна, які на момент повномасштабного вторгнення російської федерації були в порту або на рейді, вони, власне, і залишилися. Це балкери, які знаходяться біля причалів порту. Зараз відслідкувати їх за системою AIS неможливо. Тобто я не можу сказати про їхню теперішню дислокацію, але вони 100-відсотково в порту. Вони нікуди з порту не вийшли, тому що для цього потрібне лоцманське проведення цих суден Херсонським морським каналом до лиману і далі до Чорного моря. Наразі у порту таких можливостей немає, і в період окупації таких можливостей не було тим більше, тому що лоцмани не працювали.
Була інформація, що окупанти перегнали частину флоту в Голу Пристань. Чи це так і які це судна?
Так, це правдива інформація. Є фото підтвердження цьому. За моєю інформацією, це буксир "Бакай" - найновіший буксир портофлоту. Це буксир льодового класу, невід’ємна частина морського порту. Він був необхідний, щоб забезпечувати льодове проведення суден. Тому це суттєва (тимчасова) втрата. Також зараз в Голій Пристані знаходяться морський буксир "Днєпр", річковий буксир РБТ, нафтоналивний несамохідний танкер "Механік Воробйов", деякий пасажирський флот (так звані, річкові трамвайчики) і, можливо, ще один буксир-штовхач "Укррічфлоту". Мабуть, є ще щось з приватного флоту, але у мене точної інформації немає.
Частина викраденого флоту в Голій Пристані
В якому стані зараз інфраструктура Херсонського морпорту?
Інфраструктура, за моєю інформацією, серйозно не постраждала. Єдине, що я чув про влучання в капітанію порту, де також знаходилася лоцманська станція. Я знаю, що під час окупації там окупанти зробили собі штаб.
Чи реально відновити перевалку, якщо б в перспективі була забезпечена така можливість з точки зору безпеки?
Це складне комплексне питання. Для цього потрібна електрифікація, багато ресурсів, яких наразі немає. Місця для зберігання є, але наскільки вони зараз є придатними, мені невідомо. Бо навіть, якщо така інфраструктура не зазнала втрат, вона все рівно потребує обслуговування.
Я не знаю, яка зараз ситуація в порту щодо персоналу. Думаю, що наразі людський ресурс там мінімальний. Також потрібен повноцінний портовий флот, лоцмани.
І головне питання - це безпека. Наразі це неможливо.
Якщо наші Збройні Сили зможуть забезпечувати безпековий аспект, порт буде включено до тієї ж зернової угоди, то, думаю, перевалку відновити реально.
В "Грейн-Трансшипмент" повідомляли, що їхні баржі росіяни вкрали та використали для побудови переправи через Дніпро. Які компанії ще постраждали?
Так, росіяни вкрали багато барж "Грейн-Трансшипменту". Також це дві баржі "Нібулону", які були в Голій Пристані і які були відбуксовані в район мосту та задіяні в переправі. Також там були задіяні баржі портофлоту. Стан цих суден, скоріш за все, незадовільний і, можливо, не всі з них підлягатимуть відновленню.
Пошкоджені баржі під Антонівським мостом
В соцмережах писали, що росіяни пошкодили багато приватних човнів. Наскільки великої шкоди завдано в цьому плані?
Так, є багато підтверджених фактів і свідчень про пошкодження окупантами саме приватних човнів - моторів або днищ. Масштаб цих втрат оцінити я не можу. В Херсоні близько десяти причалів, яхт-клуби, і я думаю, що там багато чого розкрадено або знищено. На суднобудівному заводі було затоплено декілька суден приватних компаній. Фактично, весь флот, який вони не змогли з якихось причин вивести до Голої Пристані (а це єдине місце, куди окупанти могли його вивести по глибинам), вони пошкодили.
Відновити цей флот в перспективі теоретично можливо, але для цього потрібна електрика, ресурси, безпека, нормальна життєдіяльність міста і підприємств. Пригнати звідкись флот в порт в теорії теж можливо, але для цього наша держава повинна контролювати обидва береги, зокрема, лівий берег в якомусь кілометражі від Дніпра.
Читайте також Маріупольський порт пережив не одну війну, переживе і цю – директор порту Ігор Барський про місяць життя під обстрілами