Зношеність парку приміських поїздів "Укрзалізниці" становить 91% та критично потребує оновлення. "Ми розглядали варіант закупівлі нових, ще до повномасштабного вторгнення вели перемовини з компанією Stadler та іншими виробниками в Європі. Але є певні обмеження - це довго та дорого. Крім того, є сумніви, що під час воєнного стану якась із західних компаній виявить бажання, враховуючи ризики" - говорить Олександр Шевченко, заступник директора Пасажирської компанії "Укрзалізниці" з комунікацій та клієнтського досвіду. Тому планом А для компанії став капітальний ремонт рухомого складу з модернізацією власними силами. Основним майданчиком обрали Київський електровагоноремонтний завод.
"До вашого приходу ми якраз поклали новий асфальт, а ще кран миємо. На ньому можна буде покататись після того, як я вам все покажу", - жартує генеральний директор КЕВРЗ Олег Головащенко, зустрічаючи ЦТС біля прохідної.
Територія заводу виглядає як великий мурашник - повсюди люди, які чимось зайняті: міняють вікна на будівлях, фарбують фасади, ремонтують колії та стрілочні переводи. Складається враження, наче тут і правда чекають на поважних гостей. Хоча за минулій рік до таких вже й звикли. Посли різних держав, президент Володимир Зеленський та ще кілька важливих людей з-за кордону, чиї імена просять навіть не згадувати.
Олег Головащенко почав керувати заводом за два тижні до початку великої війни. "Пам'ятаю, як 23 лютого стояв на центральній площі заводу та розповідав працівникам які великі плани у нас попереду, - згадує він. - А зранку все почалось".
Завод призупинив роботу. Але якраз в лютому-березні почалася активна фаза евакуації населення - "Укрзалізниця" вивозила людей всім, що мала, в тому числі електропоїздами, і їх потрібно було ремонтувати. Тому, вже 6 березня близько 100 людей на чолі з заступником директора вийшли на завод. Працювали під звуки тривог та під загрозою ракетних обстрілів. В повному обсязі підприємство відновило роботу на початку квітня 2022 року.
За час повномасштабного вторгнення КЕВРЗ вдалось відремонтувати 18 поїздів. Загалом капітальний ремонт з модернізацією від середини 2021 року по червень 2023 року пройшли 29 потягів. "До портфелю заводу входить ремонт поїздів серії ЕР - електропоїзд Ризький, ЕД - електропоїзд Деміховський та ЕПЛ - електропоїзд Луганського тепловозобудівного заводу. Не плутати з компанією Apple", - жартома додає директор заводу. На виробництві до поїздів прижились ласкаві прізвиська, які ті отримали за своєрідний зовнішній вигляд. Латвійські та російські стали "папугами" завдяки яскравому фарбуванню, а українські - "хом'яками" через яскраво виражені "щоки" на кабіні. Більша кількість модернізованих електричок курсує в Києві та передмісті, ще десять - в інших регіонах країни - на Південній, Львівській, Одеській та Донецькій залізницях.
Шлях ремонту
Ремонт поїзда починається з візкового цеху. Тут його дефектують, тобто проводять огляд та визначають, в якому він стані, та що потрібно замінити. Повністю розбирають: знімають візки та колісні пари, вікна, сидіння, всю внутрішню обшивка та електроніку. Потім починається процес очищення від старої фарби та зварювальні роботи, щоб відновити несучу здатність кузова.
Двигун, трансформатор, всі допоміжні машини та електричне обладнання тим часом віддається на ремонти у суміжні цехи. За словами керівника заводу, якщо взяти весь потяг, то закуповується 30-40% запчастин. Серед них - бандажі, колісний центр, вісь, диванні блоки, частина електроапаратури. Крім того, якщо раніше 5-7% запчастин були російськими, то зараз їм знайшли заміну на нашому ринку. Решту завод робить самостійно.
Окрема гордість для Олега Головащенка - це інноваційний цех, запущений цього року. Невелике та світле приміщення, в якому зробили новий ремонт та закупили сучасне обладнання для лазерного вирізання запасних металевих частин, а також трубозгинальний верстат для поручнів та велотримачів.
Після проведення ремонту всіх запчастин та випробовування двигуна потяг переміщають у складальних цех, де наче конструктор Lego заново починають збирати. Колісні пари та візки, вікна, внутрішня обшивка та сидіння, електрика. Тут же його наново фарбують. Але згодом планується зробити окремий бокс, завдяки чому покращиться і якість процесу фарбування, і умови праці. Завершальний етап - полігон для випробувань, де потяг остаточно приводять до ладу перед відправкою.
Кожен поїзд проходить еволюцію модернізації. "Якщо порівняти перший поїзд, який вийшов у мене в лютому 2022 року, і той поїзд, що ми робимо сьогодні, то вони різні за кількістю об'єктів модернізації, - говорить Олег Головащенко. - Той поїзд, що ми бачимо сьогодні, вважається інклюзивним. Тут є пандус та вбиральня для людей з інвалідністю. Для людей із вадами зору всі виступаючі елементи пофарбовані в яскравий помаранчевий колір, а на підлозі є спеціальна розмітка. Крім того, є сповивальний столик, покращені кріплення для велосипедів та USB-порти для телефонів".
Освоювати нове
Окрім "хом'яків" та "папуг" на заводі також відремонтували двоповерхові потяги Skoda, які зараз курсують на Луцькому та Черкаському напрямках. "Перший поїзд ремонтувався ще до того, як я очолив завод, другий - вже при моєму керівництві. Ми залучали компанію-виробника на допомогу, консультувались із ними. Зараз для УЗШК надаємо весь сервіс по обслуговуванню цих поїздів", - говорить керівник заводу.
Крім того, в цьому році планується почати ремонт рейкових автобусів Pesa, котрі раніше можна було бачити на маршруті Київ - аеропорт Бориспіль. Зараз на заводі вже стоїть два таких поїзди, усього необхідно буде відремонтувати 10-12. "Оскільки в нас немає досвіду саме з таким рухомим складом, але є велике бажання, то заручились підтримкою та допомогою виробника, - говорить Олег Головащенко. - Перший поїзд вже ганяли на кордон з Польщею, де разом зі спеціалістами Pesa провели дефектовку, визначили, які вузли КЕВРЗ зможе відремонтувати самостійно, а в чому потрібна буде допомога. Таких виявилось близько 30-40%, але з кожним новим потягом цей процент планується зменшувати та в результаті самостійно виконувати такі ремонти".
І якщо Skoda та Pesa - це все ті ж самостійні поїзди (електричні або дизельні), то що дійсно може стати новим досвідом для заводу, так це ремонт спальних вагонів. Це була ініціатива нового голови правління "Укрзалізниці" Євгена Лященка. Вже створена робоча група, ремонти планують почати робити в найближчі місяць-півтора. Проте керівник заводу стурбований проблемою закупівель комплектуючих. Багато виробництв залишились на окупованих територіях, деякі пошкоджені та зменшили обсяги виробництв. "У нас номенклатура комплектуючих 300+ одиниць. Зараз ми ведемо перемовини з підприємствами, і якщо вони зможуть збільшити обсяги продукції, то до кінця року зможемо випустити кілька таких вагонів", - говорить Головащенко.
Ще одна проблема в освоєнні нових видів ремонтів - нестача кадрів. На заводі сьогодні працює близько 1000 людей, а завантаженість виробничих потужностей - 130-140%. Але цю проблему зараз намагаються вирішити. "Кілька тижнів тому було прийнято рішення і отримано дозвіл від "Укрзалізниці" про збільшення чисельності працівників. Мені додали 320 штатних одиниць, з яких 316 - категорія робітників, 4 - керівний склад", - говорить Олег Головащенко. Але тепер він стикнувся з тим, що цих людей не так просто знайти. Найбільш потрібні на заводі зараз токарі, слюсарі, електромонтажники. Середня зарплата складає 25 тис. грн, проте, 290 вакансій все ще залишаються відкритими", - розповідає керівник заводу.
Крім Pesa та освоєння ремонтів спальних вагонів, в планах заводу на цей рік - 14 електропоїздів. З них 7 - вже вийшли з заводу. Олег Головащенко говорить, що якщо людей вдасться набрати, то завод зможе перевиконати план і випустити додаткові два потяги.
Читайте також Вагонобудування в умовах війни: Збільшення виробництва, дефіцит запчастин та орієнтація на ЄС