У серпні "Укрзалізниця" в партнерстві з ЮНІСЕФ відправила в перший рейс дитячий вагон. Він вирушив за маршрутом Харків-Ясіня у складі поїзда №15/16. А 19 листопада ще один дитячий вагон став на курс Харків-Ужгород. Обидва ці маршрути на українській залізниці є серед лідерів за довжиною. Тож, вибрані вони не випадково - аби хоч трохи полегшити перебування малюків та їхніх батьків у дорозі.

Дитячі вагони - це не українське ноу-хау. Вони давно і добре зарекомендували себе на європейських коліях, а про їхні особливості в різних країнах ЦТС писав декілька років тому. До речі, в 2021 році на залізничній виставці у Гданську ми спілкувалися з нинішнім головою "Укрзалізниці" Олександром Перцовським, який на той момент відповідав за пасажирський сектор компанії, та запитували, чи не планує УЗ приділити більше уваги своїм маленьким пасажирам"Якщо говорити конкретно про дитячі купе, то вивчатимемо досвід, і якщо це буде можливо зробити, то, звичайно, пробуватимемо", - відповів тоді Перцовський.

Як бачимо, за три роки "Укрзалізниця" таки спробувала, а оскільки ЦТС ставив питання перед керівництвом УЗ ще тоді, коли це не було мейнстрімом, то ми вирішили поглянути на оновлений рухомий склад та розпитати, що ж саме і завдяки кому було втілено в дитячих вагонах.

На наші питання відповів заступник директора філії "Пасажирська компанія" АТ "Укрзалізниця" Олександр Шевченко.

Потяг № 15, який прямує в Ясіню, вирушає з Харкова щодня о 14:07. Трохи менше, ніж через шість годин, о 20:57, він прибуває на станцію Київ-Пасажирський і стоїть тут майже 20 хвилин. Цього достатньо, аби ми на власні очі могли побачити, чим саме дивують малечу в дитячому вагоні. Потяг подають на першу колію і це важливо, адже це дозволяє розгорнути металеві пандуси, які допомагають дітям і батькам без перешкод потрапити у тамбур. Але спочатку із вагону виходять пасажири, які прямували саме в Київ. Мама і двійко підлітків мають доволі задоволений вигляд, тож просимо їх поділитися враженнями від поїздки. Їхня подорож тривала майже три години – їхали з Миргорода. Кажуть, що було дуже комфортно, а провідниця на їхнє прохання надала настільні ігри, які й допомогли розбавити поїздку.  

Те, що обидва пілотні проекти дитячих вагонів запущено саме з Харкова - не є випадковістю, говорить Олександр Шевченко: "Із цього питання ми консультувалися із ЮНІСЕФ і хотіли саме Харківщині надати таку можливість". Заступник директора пасажирської компанії наголошує, що такі спальні вагони в історії "Укрзалізниці" запущено вперше. Але до кінця року, завдяки партнерству ЮНІСЕФ, має курсувати вже 8 дитячих вагонів на чотирьох поїздах. Співрозмовник підтверджує: ці напрямки й справді серед найдовших в Україні, вони йдуть через всю країну, охоплюють майже добу й, відповідно, діти з батьками проводять велику кількість часу в цих поїздах. А ще - саме ці поїзди, зокрема, Харків-Ясіня, найпопулярніші для організованих груп дітей. Протягом усього року саме цим поїздом їздила величезна кількість дітей, тому невипадково саме він був обраний для старту. "Ми відстежуємо всі замовлення груп дітей і всі відгуки про поїздки. Це один із наших фірмових поїздів отож і вирішили почати з нього", - каже Шевченко.

За його словами, дитячі вагони мають дві категорії покращення. Перша - безпекова, а друга - комфортна. Задля безпеки ці вагони оснащені камерами Ajax, які підтримують новітню систему спостереження за загальними зонами вагону. Але пересічному оку камери ці непомітні. Натомість, увагу одразу привертають збільшені обмежувачі безпеки на верхніх полицях. Їх розробили спеціально для дитячих вагонів так, щоби ані маленька дитина, ані, тим більше, дорослий за жодних обставин не випали із верхньої полиці. "Вони високі й довгі, ми самі робили спеціальні заміри - ніхто не випадає. Мабуть варто сказати чесно, ми приводили своїх дітей для того, щоби вони стали першими тестувальниками нових вагонів. Тобто і дитина директора "Пасажирської компанії" АТ "Укрзалізниця" Олега Головащенка, і моя донька одними з перших побували в цих вагонах, щоби протестувати їх. Наші діти однієї вікової категорії від 4 до 6 років, а це якраз ядро цільової аудиторії. Адже вагони цікаві насамперед діткам від 0 до 8", - розповідає Шевченко. Безпеку поручнів посилює м’яка обшивка. Вона також є на всіх бортиках.

Але не менш важливе за безпекову складову - питання комфорту. "Ми хочемо перетворити для дитини подорож на пригоду, - запевняє Шевченко. - Тому, що діти люблять поїзди, вони часто хочуть стати машиністами - це одна із найпопулярніших мрій українських дітей. Тож, ми хотіли, щоби дитина отримала змогу зануритися у свою мрію із самого початку, ще на вході в поїзд. Для цього вона отримує спеціальний браслетик, який маркується так само, як і купе, в якому знаходиться малюк. Браслет дитині видає провідник і робиться це ще й для того, щоб у вагоні, де багато ігрових зон, бізібордів та іншого розмаїття, провідник міг чітко зорієнтуватися, з якого саме купе кожна дитина. Так вона точно не загубиться".

У вагоні й справді багато ігрових та навчальних елементів, які розроблялися спільно з фахівцями ЮНІСЕФ. Вони не яскраві, та все ж привабливі й розташовані просто в коридорі, на столах та стінах в купе. У кожному купе також є олівці й розмальовки. Провідниця підтверджує, що має й настільні ігри та готова надавати їх пасажирам на вимогу.

На вході в дитячий вагон усіх вітає голос дитячого сімейного психолога Світлани Ройз. Вона також допомагала начитати аудіоказки, які вмикаються тут кожного вечора о 20:00. Звісно, їх звук можна регулювати, або й взагалі вимкнути, якщо дитина на той час вже спить.

Для комфортного сну найменших пасажирів розроблено й особливу гіпоалергенну постіль, яку виготовляють на українському виробництві. "У вагоні є багато різних дрібничок, які створюють певне загальне враження. Наприклад, оформлення світильників зроблено таким чином, щоб вони виглядали як сплячі оленятка", - пояснює Шевченко. Він запевняє, що всі деталі поїзда проходять додаткову дезінфекцію після кожного рейсу. У тому числі й вбиральня. Вона також адаптована для малюків - тут є спеціальні накладки на унітаз і сходинки до умивальника.

Але найбільшою популярністю в дитячому вагоні користується послуга дитячого меню. Його розробляли у співпраці з Євгеном Клопотенком, котрий підбирав передусім корисні страви - без штучних барвників чи ароматизаторів. "Якщо у нас іде кетчуп до нагетсів, то це кетчуп із натуральних томатів. У цьому плані все було продумано. Це мало важливе значення для колег із ЮНІСЕФ", - наголошує Шевченко. Окрім нагетсів у дитячому вагоні можна підживитися сирниками з полуничним джемом. На старті був і овочевий пиріг, але аналіз у цьому сегменті призвів до певних змін і тепер цю страву замінюють на омлет. Ціна меню коливається між 160-180 грн. За рейс продається фактично все, що поміщається в морозильник. І зараз виникає питання дообладнання морозильників, щоби можна було продавати більше.

-op4mnQRVwyNiRCi1qhbIw-fullscreen

"Попит на повноцінне харчування в поїздах далекого сполучення був завжди і питання лише в тому, як правильно його організувати, - коментує наш співрозмовник. - Ми знайшли операційне рішення. Зараз тестуємо його на дитячих вагонах з метою масштабувати далі". Водночас, усі дитячі вагони, які вже курсують, і ті, які готуються запустити, мають пристрої для розігріву дитячого харчування - сумішей та пюре.

Загалом, для того, аби створити дитячий вагон, спочатку проводиться його стандартний ремонт. І тільки потім нашаровується такий собі "дитячий апгрейд". Сама дитяча складова обійшлася більше, як у мільйон гривень, каже Шевченко. Усе це робилося за кошти ЮНІСЕФ і ціна квитка в дитячому вагоні не відрізняється від ціни у звичайному спальному. "Укрзалізниця" має домовленість, яка дозволить до кінця цього року довести кількість дитячих вагонів на українських коліях до восьми. Але тут компанія має намір вести перемовини й далі, тому що в цілому є потреба в 30 таких вагонах для того, щоби вони охопили всі популярні далекі рейси.

У нових дитячих вагонах, які запускатимуть далі, ймовірно будуть якісь точкові покращення, але глобально формат вже відкатали, повідомив Шевченко.

В "Укрзалізниці" поки що не готові назвати точну кількість пасажирів, перевезених у дитячих вагонах, але кажуть, що в них майже завжди повна заповненість. На перший рейс, наприклад, квитки були розпродані за 40 секунд.

photo_2024-08-08_15-04-14

Тим часом, у дитячому вагоні поїзда №15 оголошують завершення посадки. Проводжаючі покидають вагон і серед них несподівано помічаємо знайоме обличчя - народний артист України Богдан Бенюк відправляє з Києва в Івано-Франківськ свого внука Лукася. "Малий зразу як прийшов, почав обдивлятися кожен малюнок, кожну гру, яка є на стінах, і заглядати в усі купе, - розповідає дідусь про перші враження свого малого пасажира. - Цей вагон такий різнокольоровий, така красива гамма в ньому. Він веселий і це дуже важливо. Починаючи із того, як заходиш у тамбур, де все залите світлом. І є спеціальна доріжка для дітей, щоби малечі та батькам зручно було заходити". Квитки в цей вагон дочка актора купувала через інтернет. "Звісно, часом трапляється, що виникають проблеми з квитками на залізницю, але цього разу вона мені про ніякі труднощі не розповідала, - каже Бенюк. - Саме цей поїзд завжди дуже чистий і красивий. Ми часто користуємося ним, коли їдемо в Івано-Франківськ, бо він швидкий, зручний і вчасно приходить на Прикарпаття".

Провідниця піднімає пандус і зачиняє двері вагона. Вона впевнена в собі й спокійна. На всіх дитячих вагонах працюють провідники, які пройшли спеціальний психологічно- поведінковий тренінг із роботи з дітьми. Усі вони - з Харкова.

Читайте також Берлінські прем’єри: Що показали на InnoTrans-2024