InnoTrans вміє справити враження масштабами. Цього року на найбільшій міжнародній виставці залізничних технологій у Берліні було представлено 2 940 експонентів з 59 країн світу. У тому числі – і з України, яку презентували понад 20 компаній. Зокрема, це і "Укрзалізниця", яка відзначилася домовленостями з польськими і угорськими колегами щодо розвитку міжнародних вантажних перевезень. Так, з польською PKP  АТ УЗ планує працювати над підвищенням пропускної спроможності та ефективності прикордонних переходів, а також розширювати прикордонну залізничну інфраструктуру. Заявлена мета – розвиток інтермодальних перевезень в напрямку Азії в обхід росії. З угорською Rail Cargo Hungaria домовилися також про вдосконалення інтермодальних перевезень, але вже з України до країн ЄС. Чи спрацюють ці меморандуми – покаже час.

Яскраві кольори ліврей поїздів, до блиску начищений метал і скло, у яких віддзеркалюються хмари. Локомотиви, вагони, цистерни, трамваї… У павільйонах – тренажери, обладнання, мерехтіння великих екранів і ламп. Компанії розмістилися на двох сотнях тисяч квадратних метрів Берлінського виставкового центру та зайняли 3500 метрів колій.

За чотири дні, з 24 по 27 вересня, виставкові павільйони відвідало близько 170 тисяч осіб, які ознайомлювалися із інноваційним технологіями. Публіка – найрізноманітніша. Когось цікавить залізничний транспорт, інфраструктура, будівництво тунелів, хтось приглядається до новинок у секторі громадського транспорту. 

Традиційно InnoTrans має репутацію заходу, на якому відбуваються світові прем’єри та підписуються нові контракти. Ще до початку виставки було анонсовано 226 прем’єр. У одному матеріалі усі навіть немає сенсу перелічувати. Але згадаємо принаймні частину з них.

Фото - Siemens Mobility

Цього разу Siemens представив високошвидкісний потяг Velaro Egypt, розроблений для високошвидкісної мережі у Єгипті – він може розвивати швидкість до 230 км/год. Компанія врахувала екстремальні погодні умови країни – високу температуру, пісок і пил. Тому поїзди мають закриті стики та нещодавно розроблені спойлери і нові системи фільтрів для систем кондиціонування повітря. Розробники подбали про оптимізацію повітряного потоку. Загалом консорціум у складі Siemens Mobility, Orascom Construction і The Arab Contractors поставить до Єгипту 41 такий поїзд.

Фото - Matej Pleško

METRANS Group та Tatravagоnka виставили на InnoTrans-2024 платформи Light Eighty XL виробництва Tatravagоnka із вказаною максимальною швидкістю експлуатації - 160 км/год. Це вже четверте покоління таких вагонів. "Залізничний вагон, який зробив революцію останнього десятиліття та змінив "старий світ" інтермодальних перевезень у Європі", - зазначив СЕО METRANS Group Петер Кісс. 

Крім того Tatravagonka представила на виставці нову концепцію використання інтермодального вагону Sgmmnnss 41' – із змінним кузовом-хоппером Grainbox (місткість – 70 м куб. і вага 6,9 т). Розрахована новинка на сезонне перевезення зерна, у інший період року платформа може використовуватися для транспортування інших вантажів.

Фото - trains.com

Alstom продемонстрував регіональний поїзд Coradia Max, який об’єднує одноповерхові та двоповерхові вагони. Гібридна конструкція має на меті забезпечити оптимальну місткість, пропускну здатність і комфорт. Модульна конструкція дозволяє також операторам обирати конфігурацію та інтер'єр, а оптимізована компоновка Coradia Max – використовувати його і для приміських перевезень.

"Щодо місткості – то все гнучко, можна обрати поїзд, у якому буде три, чотири, п’ять або шість вагонів. Оператор може змінювати конфігурацію, залежно від потреб",  - розповів Міхаель Пеппель, проєктний директор Alstom.

Фото - Jens Rohde

А ще компанія виставила на майданчику найдовший трамвай у Берліні – Flexity, демонструючи місткість, екологічність і передові функції безпеки, включаючи систему допомоги при виявленні перешкод.

Фото - Urban Transport Magazine

InnoTrans – це також про екологічність та енергоефективні технології. Тож, компанії виставили на рейки виставки гібридні потяги, локомотиви на водневому паливі тощо.

Stadler продемонстрував свій гібридний потяг RS ZERO, який працює на паливних елементах і батареях, з нульовим рівнем викидів. Компанія Vossloh Rolling Stock – локомотив Modula BFC, який поєднує водневі та гібридні технології приводу для вантажних перевезень на різних лініях. 

SBB Cargo та Stadler підписали угоду, яка передбачає постачання до 129 гібридних електровозів. На першому етапі застарілі моделі локомотивів замінять 36 нових. 

Польська Pesa та шведські VÄTE Rail та Hankavik підписали на виставці угоду про наміри наприкінці 2027 – на початку 2028 року ввести у Швеції в експлуатацію маневрові локомотиви на водневому паливі. Компанії також мають намір спільно розвивати інфраструктуру для заправки водневим паливом та створювати установки виробництва водню з екологічно чистих джерел енергії.

Локомотив SM42‑6Dn – результат співробітництва Pesa із залізницями Польщі та компанією PKN Orlen. Це перший на європейському ринку локомотив на водневому паливі, який вже отримав дозвіл на експлуатацію. Він має чотири асинхронні тягові двигуни загальною потужністю 720 кВт, а також два модулі водневих паливних елементів потужністю по 85 кВт. Можливо, на InnoTrans-2026 поляки навіть встигнуть продемонструвати прототип локомотива 2H, який крім водневих паливних елементів буде живитися ще й від контактної мережі. Хоча розробники у прогнозах більш стримані – ставлять дедлайн на кінець 2026-го – початок 2027-го.

Корпорація CRRC Corporation Limited представила прототип водневого потягу, здатного розвивати швидкість до 200 км на годину, та автономний залізничний швидкісний транспорт нового покоління. China State Railway Group показала свої високошвидкісні поїзди, здатні розвивати швидкість 350 км на годину.

Cinova H2 - китайський прототип водневого поїзда (фото - EVN)

Компанія Končar презентувала нові акумуляторні поїзди, які працюють як від контактної мережі, так і від акумуляторів. А значить, підходять для неелектрифікованих маршрутів або маршрутів, які електрифіковані не повністю. Поїзд може працювати до 18 годин на добу і долати відстань до 480 км. 

Якщо згадати про українських виробників, то "Інтерпайп" традиційно мав власний стенд на виставці в Берліні. І представив високоефективні конструкції залізничних коліс і колісних пар під брендом KLW. "Декарбонізація та "зелена" сталь стали головною темою InnoTrans 2024. В рамках заходу "Інтерпайп" провів клієнтську конференцію, де представив свою зелену програму. Сучасний електросталеплавильний комплекс Інтерпайп-Сталь дозволяє нам виробляти продукцію з найнижчими викидами CO2 в ЄС", - заявили в українській компанії.

А "ТАС Дніпровагонмаш" презентував на відкритому майданчику в Берліні вантажний вагон типу Ealmnos для колії 1435 мм. Компанія зазначає, що конструкція вирізняється сучасними технічними рішеннями. Новітні матеріали і технології дозволили зменшити вагу самого вагона, що дає змогу перевозити більше вантажу без збільшення навантаження на рейки, інноваційна конструкція – знизити енерговитрати під час транспортування й витрати на обслуговування та ремонт.

Особлива увага цього разу приділялася технологіям на основі штучного інтелекту. Вперше на цьому заході був організований навіть окремий майданчик, присвячений потенціалу ШІ: оптимізація розкладів, підвищення доступності, поліпшення безпеки та підтримка інфраструктури. Приміром, алгоритми планування на основі ШІ дозволяють мінімізувати затримку транспорту. ШІ може передбачити потреби в технічному обслуговуванні, оптимізувати маршрути обслуговування та забезпечити безпечну та ефективну роботу.

Приміром, Deutsche Bahn використовує ШІ та цифровізацію для підвищення безпеки та ефективності роботи залізниці. Разом з DB Bahnbaugruppe та DB Engineering & Consulting компанія представила мультисенсорну платформу 360° (MSP) для комплексного моніторингу залізничної інфраструктури, яка поєднує візуальні та сенсорні дані для ефективного техобслуговування в режимі реального часу.

Приміські потяги Siemens Mobility мають багато резервних компонентів і оснащені системою аналізу і технічного обслуговування Railigent X, яка є частиною відкритої цифрової бізнес-платформи Siemens Xcelerator. Використовуючи автоматизацію та штучний інтелект, вона "забезпечує максимально можливу доступність поїздів". А сучасна система управління рухом поїздів European Train Control System - високоавтоматизоване керування за допомогою автоматичної системи управління рухом поїздів.

Фото - Stefan Zeitz

InnoTrans вкотре охопив світові ринки, дав змогу продемонструвати новинки та інноваційні технології, відкрив можливості для нових угод.

Втім, "ложку дьогтю" додала Європейська асоціація залізничної промисловості (UNIFE), яка на виставці представила звіт про стан глобального ринку залізничної техніки, створений у співпраці з Bain & Company. Власне, у самому звіті все добре: після пандемії ринок залізничної техніки почав відновлюватися, демонструючи зростання в 2,7% до 2023 року. Обсяг ринку досяг 201,8 млрд євро (це і послуги (77,1 млрд) і рухомий склад (63,3 млрд), й інфраструктурні проєкти (38,1 млрд), і системи керування рухом поїздів (22,3 млрд)., і управління проєктами "під ключ" (1,1 млрд).

"Дьоготь" - у прогнозі до 2027-2029 років. Так, очікується щорічне зростання у 3%, що дозволить ринку досягти 240,8 млрд євро, враховуючи інфляційні фактори. Водночас у асоціації фіксують скорочення частки європейських постачальників – з 2021 по 2023 роки вона знизилася до 59%. І це зниження зумовлене торговими бар’єрами та підтримкою місцевих виробників на національних ринках.

Тим не менш, очікується, що подальші інвестиції в інновації та сталі технології продовжать стимулювати розвиток залізничного сектору по всьому світу.

Читайте також ІnnoTrans-2022 – залізничний острівець надії в тривожному 2022 році

Пожежно-рятувальний потяг нового покоління, збудований Stadler для австрійської ÖBB (фото - EVN)