Можливості українського експорту обмежені через блокування росією вільного судноплавства у Чорному морі, окупацію українських азовських портів. Натомість російські порти на Чорному і Азовському морях без обмежень приймають будь-які судна, подекуди нарощуючи перевалку та забезпечуючи надходження до бюджету країни-агресора.
В рамках проекту Black Sea Indicator ЦТС та Maritime Logistics здійснюють моніторинг сумарного дедвейту та кількості суден, які обробляються в портах України та Чорноморсько-Азовського регіону росії.
Динаміка перевалки в портах України і рф в грудні 2023 року
Як і в попередні місяці, підрахунок кількості суднозаходів в рамках даного дослідження здійснюється за рахунок аналізу інформації, яку надають морські судна через систему AIS. Тобто слід мати на увазі, що судна, які заходять в українські порти, можуть вимикати передачу повідомлень з міркувань безпеки, а судна, що прямують до портів рф, роблять це з метою приховування фактів порушення санкційних обмежень або вивезення краденої продукції з окупованих територій.
Відповідно, вказані об’єми сукупного дедвейту або кількість суден не є вичерпними, не включають усі суднозаходи та призначені, у першу чергу, для порівняння між собою (за рахунок однакового методу дослідження) морського трафіку та активності портів України та рф у регіоні в умовах війни.
Згідно даних компанії Maritime Logistics, до українських морських портів в грудні 2023 року зайшли судна сукупним дедвейтом 8,8 млн т, що на 92% більше, ніж було у листопаді (для порівняння динаміки – листопадові 4,5 млн т були на 73% більше показника жовтня).
Як і в попередні місяці, зростанню обсягів перевалки в українських портах сприяла робота тимчасового морського коридору, функціонування якого забезпечують українські військові. За даними, які озвучував віцепрем’єр із відновлення – міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков, тимчасовим коридором від серпня 2023 року до кінця грудня було експортовано близько 13 млн т вантажів. Якщо порівняти з 6,3 млн т, про які заявляли в АМПУ станом на 29 листопада, то виходить, що лише цим коридором пройшло близько 7 млн т товарів. А ще ж були і порти на Дунаї. (Вже під час верстки даного матеріалу АМПУ оприлюднила дані, з яких виходить, що у грудні перевалка в усіх працюючих портах України склала 8,8 млн т. Отже ці цифри повністю збіглися з результатами нашого дослідження в частині вітчизняних портів).
Російські порти Азово-Чорноморського регіону, згідно даних дослідження, прийняли у грудні судна сумарним дедвейтом 19,2 млн т, що на 33% більше показника листопаду. За офіційною ж інформацією «Росморрєчфлоту», сумарно порти країни-агресора в регіоні за 2023 рік обробили 291,4 млн т вантажів (+10,4% р/р). Якщо пригадати, що у січні-листопаді вантажообіг російських портів Азово-Чорноморського регіону склав 267,5 млн т, то виходить, що на грудень припало 23,9 млн т.

Розподіл сумарного дедвейту до портів України
Завдяки роботі тимчасового коридору пропорція обсягів перевалки в портах «великої води» та Дунаю набуває все більш традиційного вигляду. Якщо у листопаді з 4,5 млн т дедвейту 1,7 млн т припали на дунайські порти і 2,8 млн т – на чорноморські, то в грудні відповідні показники становили вже 1,3 млн т та 7,5 млн т.
Сумарно в листопаді-грудні українські порти прийняли танкери загальним дедвейтом 1,7 млн т. На суховантажі припало 14,3 млн т (проти 8 млн т у жовтні-листопаді).
Щодо фрахтового ринку, то в грудні ринок Чорного моря характеризувався стриманим рівнем активності. «Перевезення з українських портів відбувалися регулярно, що дозволяло судновласникам трохи підвищити ставки наприкінці періоду на тлі погодних умов. Головним вантажем у цьому періоді продовжувало залишатися зерно, яке прямувало у напрямах Середземного моря та Єгипту. Упродовж грудня у напрямку портів Великої Одеси спостерігався досить високий інтерес. Ставки транспортування з глибоководних портів Одеси для хендісайзів були стабільними, тоді як фрахт для панамаксів у напрямку Китаю підвищився», – коментують в Maritime Logistics.

Розподіл кількості суднозаходів до портів України
Згідно даних AIS, якими оперує дане дослідження, до всіх українських портів в грудні зайшли 514 суден (проти 414 одиниць місяцем раніше).
До дунайських портів у минулому місяці було здійснено 292 суднозаходи, що суттєво нижче показника листопада, коли він складав 347. В той же час до портів Великої Одеси було зафіксовано 222 суднозаходи, на відміну від 67 у листопаді.
В цілому, за листопад і грудень до портів зайшло не менше 293 танкерів та 1064 суховантажних суден.

Розподіл сумарного дедвейту до російських портів
В листопаді російські порти Азово-Чорноморського регіону, за даними дослідження, прийняли судна дедвейтом 19,2 млн т, з яких 16,8 млн т припали на гавані Чорного моря, що суттєво більше, ніж було у листопаді, коли відповідний показник склав 12 млн т.
Азовські порти країни-агресора прийняли в грудні загальний дедвейт 2,5 млн т, що практично відповідає обсягам останнього місяця осені.
«В перевезеннях переважали зернові культури, такі як пшениця та кукурудза, з портів Ростова/Азова у напрямку Мармари, а також до Східної Греції та Мерсіну. Ринок регіону також демонстрував інтерес до перевезення вугілля, проте фрахтувальники у зв’язку з високими ставками працювали за цими групами досить стримано», – аналізують в Maritime Logistics.
«Основним покупцем російської пшениці у грудні стала Туреччина. Погана погода у портах, особливо Чорного моря, серйозно ускладнювала відвантаження зерна у грудні. Загалом зернові культури вирушали на експорт через 20 портів проти 24 торік. Наприклад, її відвантаження через порт Новоросійська знизилися на 16%, рейдова перевалка впала більш ніж удвічі. В Азові зниження становило 22%, у Ростові-на-Дону – 18%, у Тамані – 42%. Зимова погода зупинила відвантаження через малі порти, що працюють із суднами на кшталт річка-море», – пояснюють в компанії.

Розподіл кількості суднозаходів до російських портів
В грудні до портів рф в регіоні зайшло 1059 суден, проти 946 місяцем раніше. Як і було зазначено вище, погодні умови вплинули на те, що Азовські порти країни-агресора обробили приблизно таку ж кількість суден, що і в листопаді – 465 (454 в листопаді). Натомість російські чорноморські гавані обробили в грудні на сотню суден більше, ніж у листопаді – 594 і 492 відповідно.
На чорноморські порти припало 490 суден – на 85 менше, ніж місяцем раніше.
За листопад та грудень порти країни-агресора прийняли не менше 841 танкерів і 2397 суховантажів.

Розподіл сумарного дедвейту до портів
Робота чорноморського коридору, яку Україна забезпечує своїми силами, і відтак відносна нормалізація судноплавства, призвела до того, що показники роботи найбільших портів починають, принаймні, у питанні пропорційного співвідношення відповідати довоєнним. Так, у грудні найбільший порт України – Південний – став лідером за кількістю прийнятого дедвейту. Тут показник минулого місяця дорівнює 3,1 млн т. Далі йде Чорноморськ – 2,5 млн т, а за ним Одеса – 1,8 млн т.
Щодо Дунайських портів, то грудневий дедвейт для Ізмаїла склав 920 тис. т, Рені – 325 тис. т, Кілії – 25 тис. т. Ще в жовтні показники цих портів складали 1,2 млн т, 734 тис. т та 109 тис. т відповідно. Тобто бачимо, що гавані на Дунаї суттєво втратили свої позиції з налагодженням роботи портів «великої води».
Лідер серед портів країни-агресора – Новоросійськ. Цей порт прийняв у грудні судна сумарним дедвейтом 10,4 млн т, що відразу майже на 3 млн т більше, ніж було у листопаді. Далі йде Тамань з 3,3 млн т (проти 2,2 млн в листопаді). Третю позицію посідає Туапсе – 2,3 млн т (1,4 млн т було у жовтні). Тобто трійка портів-лідерів країни-агресора в регіоні за місяць змогла наростити обсяги перевалки. Найбільший з азовських портів росіян – Ростов – навпаки дещо знизив оберти – замість 1,6 млн т в листопаді, в грудні там прийняли судна дедвейтом 990 тис. т.

Розподіл кількості суднозаходів до портів
За кількістю суднозаходів у грудні серед українських портів лідером залишався Ізмаїл – 204. А далі вперше, мабуть, за останні два роки бачимо на другій позиції один з портів Великої Одеси – Чорноморськ з 92 суднами. Трійку лідерів за цим показником замикає Рені – 76 суден. З невеликим відставанням і 74 суднозаходами далі йде порт Одеса. До Південного у грудні зафіксовано не менше 56 суднозаходів.
У росіян на першому місці за кількістю суднозаходів в минулому місяці був порт Новоросійськ – 342. Далі йшли Ростов-на-Дону – 187, Азов – 152, Кавказ – 130, Туапсе – 72.
