Можливості українського експорту обмежені через блокування росією вільного судноплавства у Чорному морі, окупацію українських азовських портів та численні перешкоди роботі «зернового коридору». Натомість російські порти на Чорному і Азовському морях без обмежень приймають будь-які судна, подекуди нарощуючи перевалку та забезпечуючи надходження до бюджету країни-агресора.

В рамках проекту Black Sea Indicator ЦТС та Maritime Logistics здійснюють моніторинг сумарного дедвейту та кількості суден, які обробляються в портах України та Чорноморсько-Азовського регіону росії. Для розуміння несправедливої диспропорції, викликаною блокуванням українських портів, також демонструється співвідношення поточних даних до показників передвоєнного 2021 року.

Динаміка перевалки в портах України і рф в квітні 2023 року

В квітні 2023 року сумарний дедвейт суден, які зайшли до портів Південний, Чорноморськ та Одеса, а також до українських морських портів на Дунаї, склав 5,1 млн т. В даному аналізі ми порівнюємо цей показник з середньомісячним значенням для українських портів у 2021 році – останньому напередодні великої війни. Показник квітня виявився майже на 81% меншим ніж середньомісячний в 2021-му.

В той же час до російських портів Азовського та Чорного морів в минулому місяці зайшли судна загальним дедвейтом 35,9 млн т. Це на 0,7% більше, ніж складав показник для цих російських портів в середньому по 2021 року.

Розподіл сумарного дедвейту до портів України

Щодо українських портів, які наразі мають можливість працювати, то в квітні 1,4 млн т дедвейту прийшлося на порти на Дунаї, 3,7 млн т – на порти Великої Одеси.

Загалом за чотири місяці 2023 року українські порти прийняли танкери сумарним дедвейтом 1,02 млн т. Левову ж частку склали суховантажі – 16,8 млн т.

Розподіл сумарного дедвейту (тисяч тонн) до портів України за типами суден та категоріями портів Розподіл сумарного дедвейту (тисяч тонн) до портів України за типами суден та категоріями портів

Розподіл кількості суднозаходів до портів України

В квітні кількість суднозаходів до всіх відкритих чи частково відкритих портів України склала всього 328. З огляду на малотонажність флоту, який може працювати на Дунаї, а також постійні перепони з боку російських представників щодо «зернового коридор» бачимо, що кількість суднозаходів сюди була більшою, ніж до портів «великої води» – 254 і 74 відповідно.

Показник квітня виявився кращим за січень і лютий, коли кількість прийнятих суден склала відповідно 246 і 301, але гіршим за березень (387 суднозаходів).

За чотири місяці сумарно зафіксовано 904 заходів суховантажних суден і 112 – танкерів.

Розподіл кількості суднозаходів до портів України за типами суден та категоріями портів Розподіл кількості суднозаходів до портів України за типами суден та категоріями портів

Розподіл сумарного дедвейту до російських портів

Як показує аналіз, у Азово-Чорноморських портів країни-агресора ситуація по всім параметрам краща. Лише на порти Азовського моря у квітні прийшлося 5,5 млн т дедвейту, що суттєво більше, ніж було у портів Великої Одеси, які працюють в рамках «зернового коридору». Чорноморські ж порти рф прийняли суден сумарним дедвейтом 30,4 млн т, а це більше, ніж усі українські гавані разом з початку року.

В січні-квітні в російських портах 50,8 млн т дедвейту прийшлося на танкери, 46,4 млн т – на суховантажні судна. Тобто показники приблизно рівні, що і не дивно, з огляду на те, як росія активно експортує нафту, навіть попри санкції.

Розподіл сумарного дедвейту (тисяч тонн) до російських портів за типами суден та категоріями портів Розподіл сумарного дедвейту (тисяч тонн) до російських портів за типами суден та категоріями портів

Розподіл кількості суднозаходів до російських портів

Якщо дедвейт між суховантажами і танкерами розподілився приблизно порівну, то кількісно танкерів було більш ніж вдвічі менше – 1 652, проти 4 279 суховантажів. Будь-який з цих показників зараз, на жаль, виглядає недосяжним для українських портів.

Теж стосується і розподілу суднозаходів в розрізі морів. До азовських портів рф в квітні було здійснено 1059 суднозаходів – втричі більше, ніж до всіх працюючих портів України разом взятих. До портів рф на Чорному морі в минулому місяці судна заходили 1 059 разів.

Розподіл кількості суднозаходів до російських портів за типами суден та категоріями портів Розподіл кількості суднозаходів до російських портів за типами суден та категоріями портів

Розподіл сумарного дедвейту до портів

Серед українських портів в квітні, з огляду на дедвейт суден, найбільше обробив порт Чорноморськ – 1,35 млн т. Далі йдуть Одеса – 1,3 млн т і Південний – 1,)7 млн т. Лідер серед дунайських портів Ізмаїл – 0,77 млн т.

Лідер у регіоні серед портів країни-агресора – Новоросійськ. Цей порт прийняв в квітні 2023 року судна сумарним дедвейтом 17,8 млн т – більш ніж втричі більше, ніж всі українські порти разом за цей же період. Для порту Кавказ дедвейт склав 5 млн т, для Тамані – 4,7 млн т. На Азовському морі найбільший дедвейт прийняв Ростов-на Дону – 2,8 млн т.

Розподіл сумарного дедвейту до портів Розподіл сумарного дедвейту до портів

Розподіл кількості суднозаходів до портів

За кількістю суднозаходів у квітні серед українських портів перед веде Ізмаїл – 136. За ним слідує Рені – 93.

Поміж портів Великої Одеси найбільше суднозаходів у минулому місяці було зафіксовано в Чорноморську – 28. Одеса має показник 26 суден, Південний – 20.

У росіян на першому місті за кількістю суднозаходів порт Кавказ – 584. Далі йде Ростов-на-Дону – 538. Новоросійськ має показник в 504 суднозаходи.

Розподіл кількості суднозаходів до портів Розподіл кількості суднозаходів до портів