Можливості українського експорту обмежені через блокування росією вільного судноплавства у Чорному морі, окупацію українських азовських портів та численні перешкоди роботі «зернового коридору». Натомість російські порти на Чорному і Азовському морях без обмежень приймають будь-які судна, подекуди нарощуючи перевалку та забезпечуючи надходження до бюджету країни-агресора.
В рамках проекту Black Sea Indicator ЦТС та Maritime Logistics здійснюють моніторинг сумарного дедвейту та кількості суден, які обробляються в портах України та Чорноморсько-Азовського регіону росії. Для розуміння несправедливої диспропорції, викликаною блокуванням українських портів, також демонструється співвідношення поточних даних до показників передвоєнного 2021 року.
Динаміка перевалки в портах України і рф в квітні 2023 року
В квітні 2023 року сумарний дедвейт суден, які зайшли до портів Південний, Чорноморськ та Одеса, а також до українських морських портів на Дунаї, склав 5,1 млн т. В даному аналізі ми порівнюємо цей показник з середньомісячним значенням для українських портів у 2021 році – останньому напередодні великої війни. Показник квітня виявився майже на 81% меншим ніж середньомісячний в 2021-му.
В той же час до російських портів Азовського та Чорного морів в минулому місяці зайшли судна загальним дедвейтом 35,9 млн т. Це на 0,7% більше, ніж складав показник для цих російських портів в середньому по 2021 року.
Розподіл сумарного дедвейту до портів України
Щодо українських портів, які наразі мають можливість працювати, то в квітні 1,4 млн т дедвейту прийшлося на порти на Дунаї, 3,7 млн т – на порти Великої Одеси.
Загалом за чотири місяці 2023 року українські порти прийняли танкери сумарним дедвейтом 1,02 млн т. Левову ж частку склали суховантажі – 16,8 млн т.

Розподіл кількості суднозаходів до портів України
В квітні кількість суднозаходів до всіх відкритих чи частково відкритих портів України склала всього 328. З огляду на малотонажність флоту, який може працювати на Дунаї, а також постійні перепони з боку російських представників щодо «зернового коридор» бачимо, що кількість суднозаходів сюди була більшою, ніж до портів «великої води» – 254 і 74 відповідно.
Показник квітня виявився кращим за січень і лютий, коли кількість прийнятих суден склала відповідно 246 і 301, але гіршим за березень (387 суднозаходів).
За чотири місяці сумарно зафіксовано 904 заходів суховантажних суден і 112 – танкерів.

Розподіл сумарного дедвейту до російських портів
Як показує аналіз, у Азово-Чорноморських портів країни-агресора ситуація по всім параметрам краща. Лише на порти Азовського моря у квітні прийшлося 5,5 млн т дедвейту, що суттєво більше, ніж було у портів Великої Одеси, які працюють в рамках «зернового коридору». Чорноморські ж порти рф прийняли суден сумарним дедвейтом 30,4 млн т, а це більше, ніж усі українські гавані разом з початку року.
В січні-квітні в російських портах 50,8 млн т дедвейту прийшлося на танкери, 46,4 млн т – на суховантажні судна. Тобто показники приблизно рівні, що і не дивно, з огляду на те, як росія активно експортує нафту, навіть попри санкції.

Розподіл кількості суднозаходів до російських портів
Якщо дедвейт між суховантажами і танкерами розподілився приблизно порівну, то кількісно танкерів було більш ніж вдвічі менше – 1 652, проти 4 279 суховантажів. Будь-який з цих показників зараз, на жаль, виглядає недосяжним для українських портів.
Теж стосується і розподілу суднозаходів в розрізі морів. До азовських портів рф в квітні було здійснено 1059 суднозаходів – втричі більше, ніж до всіх працюючих портів України разом взятих. До портів рф на Чорному морі в минулому місяці судна заходили 1 059 разів.

Розподіл сумарного дедвейту до портів
Серед українських портів в квітні, з огляду на дедвейт суден, найбільше обробив порт Чорноморськ – 1,35 млн т. Далі йдуть Одеса – 1,3 млн т і Південний – 1,)7 млн т. Лідер серед дунайських портів Ізмаїл – 0,77 млн т.
Лідер у регіоні серед портів країни-агресора – Новоросійськ. Цей порт прийняв в квітні 2023 року судна сумарним дедвейтом 17,8 млн т – більш ніж втричі більше, ніж всі українські порти разом за цей же період. Для порту Кавказ дедвейт склав 5 млн т, для Тамані – 4,7 млн т. На Азовському морі найбільший дедвейт прийняв Ростов-на Дону – 2,8 млн т.

Розподіл кількості суднозаходів до портів
За кількістю суднозаходів у квітні серед українських портів перед веде Ізмаїл – 136. За ним слідує Рені – 93.
Поміж портів Великої Одеси найбільше суднозаходів у минулому місяці було зафіксовано в Чорноморську – 28. Одеса має показник 26 суден, Південний – 20.
У росіян на першому місті за кількістю суднозаходів порт Кавказ – 584. Далі йде Ростов-на-Дону – 538. Новоросійськ має показник в 504 суднозаходи.
