Можливості українського експорту обмежені через блокування росією вільного судноплавства у Чорному морі, окупацію українських азовських портів. Натомість російські порти на Чорному і Азовському морях без обмежень приймають будь-які судна, подекуди нарощуючи перевалку та забезпечуючи надходження до бюджету країни-агресора.

В рамках проекту Black Sea Indicator ЦТС та Maritime Logistics здійснюють моніторинг сумарного дедвейту та кількості суден, які обробляються в портах України та Чорноморсько-Азовського регіону росії.

Динаміка перевалки в портах України і рф в грудні 2023 року

Як і в попередні місяці, підрахунок кількості суднозаходів в рамках даного дослідження здійснюється за рахунок аналізу інформації, яку надають морські судна через систему AIS. Тобто слід мати на увазі, що судна, які заходять в українські порти, можуть вимикати передачу повідомлень з міркувань безпеки, а судна, що прямують до портів рф, роблять це з метою приховування фактів порушення санкційних обмежень або вивезення краденої продукції з окупованих територій.

Відповідно, вказані об’єми сукупного дедвейту або кількість суден не є вичерпними, не включають усі суднозаходи та призначені, у першу чергу, для порівняння між собою (за рахунок однакового методу дослідження) морського трафіку та активності портів України та рф у регіоні в умовах війни.

Згідно даних компанії Maritime Logistics, до українських морських портів в грудні 2023 року зайшли судна сукупним дедвейтом 8,8 млн т, що на 92% більше, ніж було у листопаді (для порівняння динаміки – листопадові 4,5 млн т були на 73% більше показника жовтня).

Як і в попередні місяці, зростанню обсягів перевалки в українських портах сприяла робота тимчасового морського коридору, функціонування якого забезпечують українські військові. За даними, які озвучував віцепрем’єр із відновлення – міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков, тимчасовим коридором від серпня 2023 року до кінця грудня було експортовано близько 13 млн т вантажів. Якщо порівняти з 6,3 млн т, про які заявляли в АМПУ станом на 29 листопада, то виходить, що лише цим коридором пройшло близько 7 млн т товарів. А ще ж були і порти на Дунаї. (Вже під час верстки даного матеріалу АМПУ оприлюднила дані, з яких виходить, що у грудні перевалка в усіх працюючих портах України склала 8,8 млн т. Отже ці цифри повністю збіглися з результатами нашого дослідження в частині вітчизняних портів).

Російські порти Азово-Чорноморського регіону, згідно даних дослідження, прийняли у грудні судна сумарним дедвейтом 19,2 млн т, що на 33% більше показника листопаду. За офіційною ж інформацією «Росморрєчфлоту», сумарно порти країни-агресора в регіоні за 2023 рік обробили 291,4 млн т вантажів (+10,4% р/р). Якщо пригадати, що у січні-листопаді вантажообіг російських портів Азово-Чорноморського регіону склав 267,5 млн т, то виходить, що на грудень припало 23,9 млн т.

Розподіл сумарного дедвейту до портів України

Завдяки роботі тимчасового коридору пропорція обсягів перевалки в портах «великої води» та Дунаю набуває все більш традиційного вигляду. Якщо у листопаді з 4,5 млн т дедвейту 1,7 млн т припали на дунайські порти і 2,8 млн т – на чорноморські, то в грудні відповідні показники становили вже 1,3 млн т та 7,5 млн т.

Сумарно в листопаді-грудні українські порти прийняли танкери загальним дедвейтом 1,7 млн т. На суховантажі припало 14,3 млн т (проти 8 млн т у жовтні-листопаді).

Щодо фрахтового ринку, то в грудні ринок Чорного моря характеризувався стриманим рівнем активності. «Перевезення з українських портів відбувалися регулярно, що дозволяло судновласникам трохи підвищити ставки наприкінці періоду на тлі погодних умов. Головним вантажем у цьому періоді продовжувало залишатися зерно, яке прямувало у напрямах Середземного моря та Єгипту. Упродовж грудня у напрямку портів Великої Одеси спостерігався досить високий інтерес. Ставки транспортування з глибоководних портів Одеси для хендісайзів були стабільними, тоді як фрахт для панамаксів у напрямку Китаю підвищився», – коментують в Maritime Logistics.

Розподіл сумарного дедвейту (тисяч тонн) до портів України за типами суден та категоріями портів Розподіл сумарного дедвейту (тисяч тонн) до портів України за типами суден та категоріями портів

Розподіл кількості суднозаходів до портів України

Згідно даних AIS, якими оперує дане дослідження, до всіх українських портів в грудні зайшли 514 суден (проти 414 одиниць місяцем раніше).

До дунайських портів у минулому місяці було здійснено 292 суднозаходи, що суттєво нижче показника листопада, коли він складав 347. В той же час до портів Великої Одеси було зафіксовано 222 суднозаходи, на відміну від 67 у листопаді.

В цілому, за листопад і грудень до портів зайшло не менше 293 танкерів та 1064 суховантажних суден.

Розподіл кількості суднозаходів до портів України за типами суден та категоріями портів Розподіл кількості суднозаходів до портів України за типами суден та категоріями портів

Розподіл сумарного дедвейту до російських портів

В листопаді російські порти Азово-Чорноморського регіону, за даними дослідження, прийняли судна дедвейтом 19,2 млн т, з яких 16,8 млн т припали на гавані Чорного моря, що суттєво більше, ніж було у листопаді, коли відповідний показник склав 12 млн т.

Азовські порти країни-агресора прийняли в грудні загальний дедвейт 2,5 млн т, що практично відповідає обсягам останнього місяця осені.

«В перевезеннях переважали зернові культури, такі як пшениця та кукурудза, з портів Ростова/Азова у напрямку Мармари, а також до Східної Греції та Мерсіну. Ринок регіону також демонстрував інтерес до перевезення вугілля, проте фрахтувальники у зв’язку з високими ставками працювали за цими групами досить стримано», – аналізують в Maritime Logistics.

«Основним покупцем російської пшениці у грудні стала Туреччина. Погана погода у портах, особливо Чорного моря, серйозно ускладнювала відвантаження зерна у грудні. Загалом зернові культури вирушали на експорт через 20 портів проти 24 торік. Наприклад, її відвантаження через порт Новоросійська знизилися на 16%, рейдова перевалка впала більш ніж удвічі. В Азові зниження становило 22%, у Ростові-на-Дону – 18%, у Тамані – 42%. Зимова погода зупинила відвантаження через малі порти, що працюють із суднами на кшталт річка-море», – пояснюють в компанії.

Розподіл сумарного дедвейту (тисяч тонн) до російських портів за типами суден та категоріями портів Розподіл сумарного дедвейту (тисяч тонн) до російських портів за типами суден та категоріями портів

Розподіл кількості суднозаходів до російських портів

В грудні до портів рф в регіоні зайшло 1059 суден, проти 946 місяцем раніше. Як і було зазначено вище, погодні умови вплинули на те, що Азовські порти країни-агресора обробили приблизно таку ж кількість суден, що і в листопаді – 465 (454 в листопаді). Натомість російські чорноморські гавані обробили в грудні на сотню суден більше, ніж у листопаді – 594 і 492 відповідно.

На чорноморські порти припало 490 суден – на 85 менше, ніж місяцем раніше.

За листопад та грудень порти країни-агресора прийняли не менше 841 танкерів і 2397 суховантажів.

Розподіл кількості суднозаходів до російських портів за типами суден та категоріями портів Розподіл кількості суднозаходів до російських портів за типами суден та категоріями портів

Розподіл сумарного дедвейту до портів

Робота чорноморського коридору, яку Україна забезпечує своїми силами, і відтак відносна нормалізація судноплавства, призвела до того, що показники роботи найбільших портів починають, принаймні, у питанні пропорційного співвідношення відповідати довоєнним. Так, у грудні найбільший порт України – Південний – став лідером за кількістю прийнятого дедвейту. Тут показник минулого місяця дорівнює 3,1 млн т. Далі йде Чорноморськ – 2,5 млн т, а за ним Одеса – 1,8 млн т.

Щодо Дунайських портів, то грудневий дедвейт для Ізмаїла склав 920 тис. т, Рені – 325 тис. т, Кілії – 25 тис. т. Ще в жовтні показники цих портів складали 1,2 млн т, 734 тис. т та 109 тис. т відповідно. Тобто бачимо, що гавані на Дунаї суттєво втратили свої позиції з налагодженням роботи портів «великої води».

Лідер серед портів країни-агресора – Новоросійськ. Цей порт прийняв у грудні судна сумарним дедвейтом 10,4 млн т, що відразу майже на 3 млн т більше, ніж було у листопаді. Далі йде Тамань з 3,3 млн т (проти 2,2 млн в листопаді). Третю позицію посідає Туапсе – 2,3 млн т (1,4 млн т було у жовтні). Тобто трійка портів-лідерів країни-агресора в регіоні за місяць змогла наростити обсяги перевалки. Найбільший з азовських портів росіян – Ростов – навпаки дещо знизив оберти – замість 1,6 млн т в листопаді, в грудні там прийняли судна дедвейтом 990 тис. т.

Розподіл сумарного дедвейту до портів Розподіл сумарного дедвейту до портів

Розподіл кількості суднозаходів до портів

За кількістю суднозаходів у грудні серед українських портів лідером залишався Ізмаїл – 204. А далі вперше, мабуть, за останні два роки бачимо на другій позиції один з портів Великої Одеси – Чорноморськ з 92 суднами. Трійку лідерів за цим показником замикає Рені – 76 суден. З невеликим відставанням і 74 суднозаходами далі йде порт Одеса. До Південного у грудні зафіксовано не менше 56 суднозаходів.

У росіян на першому місці за кількістю суднозаходів в минулому місяці був порт Новоросійськ – 342. Далі йшли Ростов-на-Дону – 187, Азов – 152, Кавказ – 130, Туапсе – 72.

Розподіл кількості суднозаходів до портів Розподіл кількості суднозаходів до портів