Іранський парламент схвалив закриття Ормузької протоки, але остаточне рішення про це має ухвалити вищий орган безпеки країни – Вища рада національної безпеки Ірану.

Про це з посиланням на Al Arabiya пише ЦТС

Закриття протоки розглядають як найжорсткішу можливу відповідь Ірану на обстріли ядерної інфраструктури зі сторони США.

Ормузька протока, що з'єднує Перську затоку з Аравійським морем, визнана одним з найважливіших нафтових “вузьких місць” у світі. Неможливість транспортування нафти через неї може призвести до різкого зростання світових цін на енергоносії, підвищення вартості транспортування та значних затримок у постачанні. 

У 2023 році потоки нафти через протоку становили в середньому 20,9 мільйона барелів на добу, що становить близько 20% світового споживання нафтових рідин.

Через Ормузьку протоку проходить менше 4% світової контейнерної торгівлі, але порти Джебель-Алі і Хор-Факкан є критично важливими проміжними пунктами для глобальних судноплавних мереж в регіоні.

Більшість обсягів вантажів з цих портів призначені для Дубаю, який став хабом для переміщення вантажів з фідерними послугами в Перській затоці, Південній Азії та Східній Африці.

Міністерство морських торгових операцій Великої Британії (UKMTO) заявило, що оцінює загрозу для американського комерційного судноплавства в Червоному морі і Аденській затоці, поблизу Ірану, як високу.

Після суботньої атаки США на іранські ядерні об'єкти загроза для комерційного судноплавства у водах навколо Аравійського півострова зросла, заявляє також Bimco.

Організація судновласників, фрахтувальників, суднових брокерів і агентів  закликала судновласників переглянути свої оцінки ризиків безпеки і ретельно продумати заходи щодо їх зниження, повідомляє CNBC.

Bimco попереджає, що Іран може спробувати ширше порушити комерційне судноплавство в Ормузькій протоці через напади на торгові судна. За його словами, в цих атаках можуть бути використані протикорабельні ракети або безпілотники як повітряного, так і надводного типу.

Очікується, що американські військові кораблі і торгові судна, пов'язані з Ізраїлем або США, будуть пріоритетними цілями для іранців. Між тим, наявність військових кораблів для захисту комерційного судноплавства, ймовірно, обмежена.

“Загроза з боку хуситів судноплавству в Червоному морі та Аденській затоці також зросла. Зараз хусити загрожують торговельним суднам, що належать Ізраїлю або США, але не можна виключати напади на торговельні судна з іншою приналежністю”, – зазначили у Bimco.

Ще до американських ударів у суботу ескалація конфлікту між Ізраїлем та Іраном призвела до того, що минулого тижня ціни на морські перевезення з Шанхаю до Джебель-Алі, найбільшого порту Перської затоки, різко зросли, пише видання.

Середні спотові ставки зросли на 55% в порівнянні з минулим місяцем і складають $2761 за сорокафутовий еквівалент. Спотові ставки на рейси танкерів VLCC між Близьким Сходом і Китаєм зросли на 154% в порівнянні з минулим тижнем, на маршруті Близький Схід-Японія вони зросли на 33%.

Зростання тарифів спричинили, серед іншого, витрати на паливо, оскільки судна використовують більше пального через більш швидке проходження через зони підвищеного ризику.

Тарифи на страхування суден, що проходять через Ормузьку протоку, зросли більш ніж на 60%.

"Наразі ми все ще перетинаємо Ормузьку протоку. Проте рівень тривоги високий, і ситуація може змінитися щогодини", – повідомили CNBC у Hapag Lloyd.

Maersk у п'ятницю оголосив, що тимчасово призупиняє суднозаходи в найбільший контейнерний порт Ізраїлю Хайфу. 

Вантажний комплекс вартістю $4,2 млрд у Хайфі, що належить Adani Group, став мішенню іранських ракет, але не зазнав жодних пошкоджень. Adani, спростувала інформацію, розміщену в іранських соціальних мережах про те, що порт горить після удару.