США оголосили про запуск багатоступінчастої схеми стягування портових зборів за морські перевезення, пов'язані з Китаєм, яка змінюватиметься залежно від типу та розміру суден. Рішення ухвалене пізно ввечері в четвер після громадських слухань.

Про це пише ЦТС з посиланням на Freight Waves.

Згідно з оприлюдненим планом Управління торгового представника США (USTR), протягом перших 180 днів з 17 квітня збори з китайських суден та операторів становитимуть 0 доларів. Потім починаючи з кінця цього періоду сума почне зростати: від 50 доларів за тонну нетто за рейс до 140 доларів до квітня 2028 року.

Платежі будуть стягуватися до п'яти разів на рік з кожного судна, причому збір не сумуватиметься, а залежатиме від кожної зміни чи послідовності портових заходів.

Окрема шкала передбачена для суден, побудованих в Китаї - вона також починається з 0 доларів на перші півроку, далі ставка зросте до 33 доларів за тонну до 2028 року. При цьому діє застереження: якщо розрахунок тоннажу перевищує альтернативні збори (від 120 до 250 доларів за вивантажений контейнер), застосовується вища ставка.

Винятки передбачені для: суден, що експлуатуються під прапором США в каботажі, спеціалізованих суховантажів, суден з вантажами для уряду США, порожніх суден, малих суден (до 4000 TEU та дедвейтом не більше 55 тис. тонн), суден, що заходять з коротких маршрутів (до 2000 морських миль), суден, що знаходяться в американській власності не менше ніж на 75%,та судів, що працюють на Великих озерах.

USTR надає можливість звільнення від зборів на три роки операторам, які замовлять і приймуть судно аналогічного розміру, побудоване на американській верфі протягом цього терміну.

Збори також застосовуватимуться до автомобільних перевізників іноземного виробництва - спочатку на рівні 0 протягом півроку, потім до 150 доларів за кожну автомобільну одиницю (CEU). Мета - стимулювати будівництво судів типу ro-ro у США.

Другий етап реформи включає обмеження на транспортування ЗПГ іноземними суднами, який набирає чинності не раніше як через три роки, та розрахований на 22-річний перехідний період. Ці заходи спрямовані на підтримку суден, що працюють на зрідженому природному газі та побудовані в США.

Крім зборів, USTR також розглядає запровадження 100-відсоткових тарифів на китайські морські крани та 20-100% на контейнери та шасі. Громадські слухання з цього питання заплановано на 19 травня.

Як зазначають критики, введені заходи можуть призвести до зростання логістичних витрат. За їхніми оцінками, збори можуть сягати 3 млн доларів за один портовий захід, що створить тиск на перевізників, змусивши їх концентрувати потоки у великих хабах і пройти дрібніші порти. Це може призвести до заторів та зниження доступності суден для сільськогосподарських експортерів.

Запропоновані заходи стали результатом розслідування, проведеного у 2024 році у рамках статті 301 з ініціативи профспілок. У документі йдеться, що Китай використовує несправедливі практики в суднобудуванні та морських перевезеннях, домагаючись домінування. У 2024 році Китай став найбільшим у світі виробником суден, забезпечуючи більше половини всіх торгових суден, що діють і будуються. Один з найбільших гравців - Cosco Ocean Shipping Co. - посідає четверте місце у світі за обсягом контейнерних перевезень.

Проте, як зазначають галузеві представники, перегляд збору не приніс значного полегшення. Ринок зустрів заходи з побоюваннями через можливий вплив на вартість доставки та логістику до США.