Російське вторгнення призвело до суттєвого відтоку кадрів у багатьох галузях економіки. Особливо це торкнулося професій, які традиційно вважалися чоловічими. Тож, місце мобілізованих на захист Батьківщини чоловіків поступово, там де є така можливість, займають жінки. Зокрема, це стосується автомобільного і комунального транспорту.

Одним з проектів, який націлений на опанування жінками цієї ніші став She Drives, який реалізується Мінвідновлення та в рамках якого понад 120 жінок нині здобувають нову професію - водійки.

На запрошення профільного міністерства ЦТС відвідав захід, де підбили проміжні підсумки проекту і розповіли про подальші перспективи жіноцтва у сфері перевезень.

Перші результати

Програму, в рамках якої жінки отримують можливість здобути одну із найбільш затребуваних нині на ринку праці професію реалізовують зусиллями Міністерства розвитку громад та територій, Фундації інституційного розвитку, міжнародним організаціям, таким як UN Women Ukraine/ООН Жінки в Україні, громадам, перевізникам тощо.

Із усіх, хто долучився до проекту, 35 найбільш активних жінок вже отримали кваліфікаційну картку водія (код 95). Загалом, можливість змінити професію здобули понад дві сотні жінок. Раніше понад 60 учасниць отримали можливість стати водійками вантажівок у рамках ініціативи профільного міністерства.

За словами заступника міністра розвитку громад та територій Сергія Деркача, в уряді вже впевнені, що проект завершиться успішно. Урядовець висловив особливу вдячність комунальним підприємствам, які відкриті до співпраці. "Ми спільно розробили гендерні політики, щоб забезпечити рівні можливості для жінок і чоловіків, - каже він. - У Запоріжжі та Хмельницькому вони вже затверджені на рівні колективних договорів. Це дуже хороші практики. Але їх сьогодні мало. Хочеться, щоб ці політики не залишалися на папері, а рухали сферу вперед".

Стало більше автобусів, але водіїв не побільшало

Під час заходу питанням такого партнерства було присвячено окрему панель під час якої представники громад, перевізники та автошкіл говорили про проблеми, які виникають під час працевлаштування жінок на посаду водійок великого автомобільного транспорту.

Секретар Запорізької міської ради, яка нині виконує обов’язки міського голови, Регіна Харченко, зокрема, розповіла про виклики в сфері пасажирських перевезень із яким доводиться мати справу місту.

У 2022 році весь комунальний транспорт у Запоріжжі зробили безплатним, розповіла вона. "Фронт наближався, всім було страшно, люди масово виїжджали, а місто приймало переселенців… усе, що було в комунальній власності, а це трамваї, тролейбуси і великі автобуси, були безплатні, - каже в.о. міського голови. - Ми покаталися так півроку, рік, два… А далі треба було щось робити. Ми зрозуміли, що це дуже дорого - ціна на паливо і запчастини росла, а водіїв бракувало. Йшло до колапсу".

Рішення про відміну безплатного проїзду прийняли в 2023 році. Тоді ж повернулися до попередньої вартості - 10 грн. А в 2024 році було прийнято непопулярне рішення - підвищити вартість проїзду. "Якщо ми говоримо про економічно обґрунтовану вартість проїзду, то в нас вона складає приблизно 29 грн, - розповіла Регіна Харчено. - А ми зараз платимо 17. Безумовно, ми дотуємо. Бо є 16 пільгових категорій, які користуються послугами проїзду безплатно. Є закони, які ми маємо виконувати".

Очільниця Запоріжжя відзначила, що завдяки рішенню ухваленому Міністерством розвитку громад і територій, нині місто може використовувати автобуси, прийняті як гуманітарну допомогу, на своїх лініях у якості комерційного спорядження.

"У нас стало більше автобусів, але в нас не стало більше водіїв, - зауважує Харченко. - У будь-якій сфері нині з людьми важко. Ініціатива про жінок-водійок чудово прекрасна. Її треба впроваджувати і в інші сфери".

Нині в Запоріжжі живе 156 тис. внутрішньо переміщених осіб. Із них - 85 тис. жінки. Половина із них працездатного віку. Більша частина внутрішньо переміщених осіб - старшого віку. Це люди, які потребують більшого рівня захисту, - і соціального, і медичного, і, в тому числі, пільг на користування транспортом. "На мене ображаються, коли я кажу, що у Львів переїхали жити більш заможні мешканці прифронтових територій, - каже з цього приводу Регіна Харченко. - Це люди з власним транспортом, здатні забезпечити себе житлом. У нас люди живуть у гуртожитках. Вони вірять, що повернуться в умовний Горіхів, в якому прожили все своє життя і я кому вже немає жодного живого будинку".

Серед водіїв трамваїв і тролейбусів, жінок у Запоріжжі завжди було багато. А от на автобусному маршруті нині їздить лише одна жінка. Водночас, за словами в.о. міського голови, вже 7 кандидаток приглядаються до міського комунального підприємства.

Виконувач обов’язки генерального директора "Запоріжелектротранс" Володимир Сухачов каже, що з 1 листопада на підприємство прийшло понад 30 водіїв. Це пов’язано з тим, що змінилася кадрова політика підприємства. Але загалом йдеться все ж таки про чоловіків. "Кадри щодо тролейбусів і трамваїв більш стабільні, але найбільше ми потребуємо водіїв автобусів, - каже він. - За умов відключення енергії електротранспорт зупиняється. При чому, відбувається це не прогнозовано. Усі маршрути дублюються автобусами. Тому прийнято рішення збільшити кількість автобусів із 80 до 125. Ми добираємо водіїв запускаємо техніку… але повноцінно цього зробити поки що не можемо".

До єдиної жінки водійки, яка працює на автобусі, на підприємстві прислухаються, каже Сухачов. Наприклад, Марія отримала маршрут, який сама собі обрала, і який проходить у районі, де вона проживає. "Маємо тільки позитивні відгуки від цього", - каже очільник "Запоріжелектротрансу".

Він закликає жінок долучатися до роботи на автобусних маршрутах Запоріжжя. Автобусні парки в місті розташовані так само, як і тролейбусні. А на тролейбусах парках працює 30% жінок, тож належні умови є, обіцяє Сухачов.

Нині в Запоріжжі думають про те, як зробити роботу на міському транспорті більш привабливою для жіноцтва. Серед варіантів - у межах перехідного періоду передбачити певну дотацію або субвенцію, надавати більш сучасні автобуси, або забезпечувати житлом у комфортних гуртожитках. Пропозицій багато, каже виконувачка обов’язків міського голови, але всі вони потребують ресурсу. "У бізнесі його шукати простіше, а в місцевому самоврядуванні складніше. Але ми на правильному шляху", - резюмує виконувачка обов’язків міського голови Запоріжжя.

Там, де немає умов для жінок, часто вони дуже погані і для чоловіків

За словами Сергія Деркача, професія водія - цікава й високооплачувана. "Протягом трьох років зарплати на ринку вантажних перевезень у країні зросли мінімум удвічі, адже кількість вантажних та пасажирських перевезень зросла", - каже заступник міністра

"Якби ви відкрили вакансію водія  три роки тому, - продовжує він, - то у вимогах до водія міжнародних перевезень було би написано, що шукають чоловіка бажано віком 30-40 років зі стажем роботи на внутрішніх перевезеннях. Зараз через кризу і брак кадрів деякі компанії вже не пишуть ані про стать, ані про вік. І це гарний кейс".

Водночас, зауважує Сергій Деркач, проект She Drives підсвітив багато проблем, до вирішення яких долучається Мінрозвитку. Зараз, наприклад, урядовці працюють над створенням професійного стандарту водія. Це робиться, в тому числі, і в рамках адаптації нашого законодавства до європейського. Багато професій в Україні нині не відповідають назвам, підходу або і функціоналу, затвердженим у ЄС. "Міністерство напрацьовує професійний стандарт водія, - каже заступник міністра розвитку громад та територій. - Він буде готовий у березні наступного року і тоді ж офіційно затверджений. Так, під час підбору фахівця на вакансію, роботодавець уже повинен буде прикріпляти посилання на цей стандарт і набирати водіїв відповідно до нього".

У Мінрозвитку також кажуть про те, що до весни наступного року розроблять зразкові програми підготовки водіїв. Їх мають намір затвердити на рівні Міністерства освіти і на рівні автошкіл.

Утім, багато питань залишається і до роботодавців. Компанії не готові до працевлаштування жінок ні морально, ні ментально, ні фізично, констатує Сергій Деркач. У рамках проекту часто серед відмов чують про те, що для жінок не облаштовані вбиральні та кімнати відпочинку. Але дуже часто там, де немає умов для жінок, вони дуже погані і для чоловіків - гаражі без ремонту, із застарілою технікою. І програма She Drives підштовхує до думок про те, що роботодавець має створювати належні умови і для чоловіків і для жінок, наголошує заступник міністра розвитку громад та територій.

Читайте також Рух попри обстріли: Як міста адаптують роботу електротранспорту в умовах нестачі електроенергії