Міжнародний союз автомобільного транспорту (IRU) заявив, що уряди країн ЄС, де проходять протести фермерів, мають компенсувати водіям фур збитки, завдані страйками, пише ЦТС.

"Фермерські протести по всій Європі серйозно порушили логістичні ланцюги, блокуючи ключові маршрути, нападаючи на вантажівки та знищуючи вантажі, часто з поліцією як пасивним свідком. Витрати для водіїв і транспортних фірм величезні та зростають. Їм потрібна компенсація", - йдеться в повідомленні. 

В IRU підкреслили, що водії фактично потрапляють у пастку на дорозі, де знаходяться протягом тривалого часу без доступу до їжі та води, а товари доставляються з великими затримками.

Міжнародний союз автомобільного транспорту також закликав ЄС та національні органи влади зробити більше, щоб зберегти відкритими життєво важливі шляхи торгівлі та мобільності. 

"Середня вартість для водія або оператора заблокованої вантажівки становить приблизно 100 євро на годину. Витрати можуть швидко зростати, особливо впливаючи на власників-водіїв і малі та середні транспортні фірми. Ширші економічні витрати вже сягають багатьох мільйонів євро", - додали в IRU.

Зазначається, що протести дедалі частіше переростають у насильство, особливо у Франції, коли вантажівки та водії піддаються нападам протестувальників у масках, які пошкоджують транспортні засоби та знищують вантажі, особливо продукти харчування, що є кримінальною шкодою вантажівці та її водієві, транспортному сектору в цілому.

Тут варто нагадати і про польських фермерів, що протестуючи біля пункту пропуску "Дорогуськ-Ягодин" 11 лютого зупинили три українські фури та висипали з них зерно прямо на проїжджу частину.

В IRU додали, що протестувальники в основному атакують вантажівки з іноземною реєстрацією, часто з сусідніх країн. Вартість вантажів дуже різна, але одна вантажівка може перевозити продукти вартістю 100 000 євро або більше, а страхування не покриває збитки, оскільки більшість полісів виключають фактор заворушення.

"Кожен має право протестувати, але не має права погрожувати водіям, нападати на вантажівки та знищувати майно. І якщо вартісні затримки, атаки та руйнування все ж стаються, хтось має за це заплатити", - зазначила директор IRU з адвокації в ЄС Ралука Маріан. 

Вона підкреслила, шо урядам країн Європи часто не вдається забезпечити безперервність логістичних ланцюгів і захистити водіїв.

"Уряди зобов’язані забезпечити вільний рух товарів і гарантувати безпеку водіїв та їхніх вантажів. Системний розлад повноважень і порядку, який спостерігався під час цих протестів, викликає законні вимоги жертв - транспортних операторів - на компенсацію від урядів за їхні збитки. Якщо уряди не виконують свою захисну роль, вони повинні відшкодувати збитки. Більше ніхто. Транспортним операторам тепер потрібні прості та прозорі процеси для отримання компенсації", - підсумувала директор IRU з адвокації в ЄС.

Нагадаємо, ЦТС писав, що польський залізничний вантажний оператор PKP LHS вже вимагає від фермерів, що під час страйку перекривали залізничні колії, якими рухалися потяги компанії, компенсації за збитки.  За один день протесту вони видали фермерам рахунок на 1,3 млн злотих (300 тисяч євро). 

Страйкарі 20 лютого перекрили колії LHS, якими зерно з України потрапляє до Польщі. Проте вже в перший день фермерам надіслали листа, в якому LHS погрожує наслідками, відтак блокаду було знято.