Відвантаження нафти на морському терміналі "Каспійського трубопровідного консорціуму" (КТК) в порту Новоросійськ у 2023 році склало 63,47 млн тонн, що на 8,1% або 4,76 млн тонн нафти більше за показник 2022 року. При цьому обсяги відвантаження 2023 року стали рекордними за всю історію роботи КТК.
Про це пише ЦТС з посиланням на Port News.
За минулий рік на терміналі було відвантажено 56,05 млн т нафти з Казахстану та 7,42 млн т нафти з росії, що формують сорт нафти CPC Blend. Всього було завантажено 578 танкерів.
Термінал в Новоросійську є основним маршрутом експорту казахстанської нафти.
Трубопровід потужністю 67 млн т нафти на рік з'єднує нафтові родовища заходу Казахстану та російські на шельфі Каспію з морським терміналом у Новоросійську. Акціонери КТК: росія (24% в управлінні "Транснафти", 7% на балансі) - 31%, Казахстан (представлений "Казмунайгазом" - 19% і Kazakhstan Pipeline Ventures LLC - 1,75%) - 20,75%, Chevron Caspian Pipeline Consortium Company - 15%, LUKARCO B.V. - 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company - 7,5%, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited - 7,5%, BG Overseas Holding Limited - 2%, Eni International N.A. NV. - 2% та Oryx Caspian Pipeline LLC - 1,75%.
В 2022 році росія під різними приводами неодноразово призупиняла роботу терміналу після того як президент Казахстану висунув пропозицію замінити російську нафту казахстанською на ринку ЄС.
В серпні 2023 року, після того як в порту Новоросійськ в результаті атаки українського морського дрону був вражений російський великий десантний корабель "Оленегорский горняк", Казахстан розглядав можливість перенаправлення своєї експортної нафти.