Росія змушена все більше покладатися на тіньовий флот експорту зерна. Переважно це старі зерновози, які часто належать судновласникам у Туреччині чи Китаї, йдеться в метеріалі Reuters.

Про це пише ЦТС з посиланням на Ліга Бізнес.

Відсутність суден у росії та скорочення діяльності в країні-агресорі західних зернотрейдерів збільшують витрати на транспортування російської пшениці, зазначає агентство. У свою чергу, рф збирається експортувати близькі до рекордних обсяги зерна. А наявний у рф флот зернових суден значно нижчий від потреб.

"Ситуація викликає сумніви, чи зможе росія підтримувати рекордні темпи експорту, і якщо її не вирішити, це може підвищити світові ціни на пшеницю", - повідомили джерела агентства.

Невдоволення росії зерновою угодою, з якої вона вийшла, стосувалося труднощів, які зазнавали російські експортери зерна у роботі із західними контрагентами - судновласниками, страховиками, банками. Ті часто відмовлялися працювати з росією. У Кремлі це називали "прихованими санкціями", хоча на експорт зерна обмеження не поширювалися.

Як стверджують джерела Reuters, щонайменше три великі судновласники відмовилися від будь-яких контактів з росією вже з лютого 2022 року. Страховики кажуть, що російські термінали та порти часто не можуть пройти перевірку на відсутність зв'язку з підсанкційними особами.

Навіть заправка судна пальним у росії може бути порушенням західних санкцій, додає ще одне джерело.

Ще минулого року росія експортувала рекордний обсяг пшениці на суднах, зафрахтованих у міжнародних судновласників та трейдерів. Цього літа ситуація стала змінюватися. З 1 липня з росією перестали працювати великі трейдери Louis Dreyfus, Viterra. Cargill стверджує, що продовжить працювати з рф.

Росія почала фрахтувати суд у невеликих судновласників, не пов'язаних із цими трейдерами. Про збільшення російських заявок на такі судна на 40% (до 257) у липні повідомила платформа Shipfix.

Після провалу зернової угоди росія почала обстрілювати українські порти. Атаки з морських безпілотників на російський нафтовий танкер та військовий корабель на її військово-морській базі в Новоросійську, поряд із великим зерновим та нафтовим портом, додали нові небезпеки для транспорту у Чорному морі. Це спричинило різке подорожчання страхових премій на перевезення російського зерна.

За словами трьох джерел Reuters, ці додаткові премії обчислюються десятками тисяч доларів на день. При цьому 70% російського експорту зерна проходять через чорноморські порти.

Судновласники, які ще погоджуються працювати з російськими чорноморськими портами, теж різко підняли розцінки на послуги. За словами одного із джерел Reuters, за перевезення російських вантажів просять на 10 000 доларів на день більше, ніж за такі ж вантажі з портів Болгарії та Румунії. Все це призводить до подорожчання російського зерна на світовому ринку.

У грудні 2022 року в рф оголосили про план будівництва флоту з 61 нового зернового судна, посилаючись на "санкційний тиск та відмову багатьох міжнародних перевізників співпрацювати з росією". Однак досі невідомо про жодні замовлення, а будівництво одного судна зазвичай займає близько трьох років.

Нині у росії є 31 зерновоз. Більшість із них старі та невеликі, тож у найближчому майбутньому країні доведеться фрахтувати іноземні судна у тих, хто погодиться з нею працювати.