Українська зернова асоціація офіційно звернулася до Валдіса Домбровскіса - виконавчого віце-президента, комісара з питань торгівлі Європейської Комісії стосовно оптимізації альтернативних маршрутів (так званих шляхів солідарності) експорту зерна з України до європейських портів з подальшим відвантаженням до третіх країн, пише ЦТС.

Зокрема, УЗА запропонувала Єврокомісії збільшити експорт шляхами солідарності на 1-1,5 млн т на місяць, компенсувавши частину витрат європейських перевізників та портів, які здійснюють транзит українського зерна.

"Це призведе до суттєвого зменшення вартості перевезення зерна та дозволить українським аграріям беззбитково вивезти надлишки зерна до країн, що потребують українського зерна та стабілізувати глобальну продовольчу безпеку", - йдеться в повідомленні.

У 2022 році Україна зібрала понад 73 млн т зернових та олійних культур, а експорт у сезоні 2022/2023 року становив близько 58 млн т. Понад 29 млн т зернових та олійних було експортовано українськими чорноморськими портами в рамках зернової ініціативи.

"Зрештою, цього року українські виробники можуть зібрати близько 69 млн т зернових та олійних культур, а прогнозований обсяг експорту у 2023/2024 маркетинговому році може становити близько 45 млн т. Звичайно, додатково Україна також експортує олію та шроти - близько 9-10 млн т на рік", - зазначили в УЗА.

У зв'язку зі зривом Чорноморської зернової ініціативи російською федерацією Україна зіткнулася з невідкладною потребою додатково збільшити пропускну спроможність "Шляхів солідарності" приблизно на 1-1,5 млн т зерна на місяць. "Це можна зробити за рахунок експорту зерна через порти країн Балтії (Клайпеда та інші), Німеччини (Росток, Гамбург), Нідерландів (Роттердам), Хорватії (Рієка), Італії (Трієст) та Словенії (Копер). Розвиток цих маршрутів активно підтримується Європейською комісією", - додали в Асоціації.

Слід зазначити, що ці маршрути мало задіяні через складність та вартість логістики порівняно з іншими маршрутами. Різниця у ціні становить приблизно 30-40 євро за тонну.

Отже, УЗА просить ЄС запровадити "зелені коридори" для української сільськогосподарської продукції до морських портів країн Балтії, Німеччини, Нідерландів, Хорватії, Італії та Словенії, які включатимуть: перенесення санітарного, фітосанітарного та ветеринарного контролю з пунктів пропуску на кордоні з Україною на територію країни призначення, що забезпечить значне збільшення експорту; та запровадження субсидій від Європейської Комісії для компенсації європейським перевізникам додаткових логістичних витрат на транзитні перевезення та часткової компенсації європейським портам - так званих портових витрат на українське зерно.