Федерація роботодавців транспорту України (ФРТУ) закликала повністю розблокувати порти України без жодного впливу держави-агресора на те, чим Україна торгує та звернутися до зарубіжних партнерів з проханням забезпечити всім необхідним озброєнням для можливості силового припинення терористичних та піратських посягань з боку рф на вільне комерційне судноплавство в порти України, пише ЦТС.

В Федерації вважають, що зернова угода в її форматі станом на червень-липень 2023 року є недостатньою та недосконалою. Адже за цією угодою країна-агресор визначає та контролює що, скільки і в якому порядку Україна може вивозити з власних портів, що створює оманливий юридичний вигляд, нібито Україна добровільно відмовилась від іншого морського експорту, та підриває економіку України.

За оцінками ФРТУ, через обмеження номенклатури вантажів, що йде через порти, Україна втратила мінімум 10% ВВП, 18 млрд доларів валютної виручки, 500 тис. робочих місць та 135 млрд грн податків.

"Наявний механізм призводить до погіршення стосунків між Україною та її найближчими сусідами по Євросоюзу - українськи аграрії не можуть вивезти необхідну частку продукції морем і змушені спрямовувати більше продукції на ринки країн-сусідів, спричиняючи там додаткову напругу", йдеться в повідомленні.

Зазначається, що встановлений порядок пропуску суден в рамках зернової угоди означає значне збільшення вартості морських перевезень (тривале очікування пропуску судна через Босфор, довгі терміни зберігання продукції в портах), що зрештою призводить до зниження закупівельних цін на аграрну продукцію, завдаючи ще одного удару по українських фермерах та агропідприємствах.

"Через формат зернової угоди російська федерація фактично узаконила "право піратства" на морі та отримала безпрецедентні права на повний контроль за зовнішньою торгівлею суверенної держави в Чорному морі, а також контрольні функції в протоці Босфор, що не передбачені Конвенцією Монтре. Міжнародне співтовариство стало свідком зухвалого піратства в дії, і на жаль де-факто погодилося з таким станом речей. Зараз країна-агресор вільно торгує, отримує десятки мільярдів доларів від морських поставок на зовнішні ринки, що дає змогу купувати зброю і фінансувати агресивну війну проти України. У той же час мирна країна, яка захищає свою незалежність, знаходиться в морській блокаді", - додали в ФРТУ.

ФРТУ також наголошує, що Україні не можна обмежувати себе зерном - це лише 40% вантажної бази портів до війни.

"Маємо цілу низку галузей, які втратили експортні ринки або не змогли забезпечити себе імпортною сировиною внаслідок того, що Україні дозволили торгувати лише зерном. Без портів або тільки на експорті зерна Україна не зможе побудувати сильну економіку, яку необхідна для перемоги над ворогом. Настав час говорити про повне розблокування українських портів", - підкреслили в Федерації.

Зокрема, Федерація роботодавців транспорту України закликала до здійснення наступних кроків: наголосити і відстоювати, що єдиний можливий формат - повністю розблоковані порти України без жодного впливу держави-агресора на те, чим Україна торгує; звернутися до зарубіжних партнерів з проханням забезпечити Україну всім необхідним озброєнням для можливості силового припинення терористичних та піратських посягань з боку РФ на вільне комерційне судноплавство в порти України та суттєво посилити санкційний тиск міжнародної спільноти на рф у рамках боротьби з піратством та тероризмом у Чорноморському регіоні.

Також в ФРТУ закликали здійснити заходи щодо зміцнення оборонного сектору та забезпечення безпеки суден у Чорноморському регіоні для стримування військової агресії та сприяння безпечному середовищу для судноплавства.

"Пропоновані заходи мають включати комплексний моніторинг, протиракетну оборону, виявлення та знешкодження морських мін та запустити в роботу Порядок надання гарантій компенсації шкоди, заподіяної суднам від війни, який нещодавно затверджений Урядом, та додатково за участі зарубіжних партнерів створити механізм комерційного страхування ризиків у партнерстві з міжнародними організаціями (страховий фонд)", - підсумували в Федерації.

Нагадаємо, ЦТС писав, що Україна встановлює тимчасовий судноплавний маршрут для підтримки поставок зерна після того, як росія вийшла із зернової угоди. Додатковий маршрут руху, який Україна встановлює, вестиме до територіальних вод і виключної морської економічної зони Румунії, яка є однією з країн НАТО.