Канадська суднобудівна компанія Davie має намір купити фінську верф Helsinki Shipyard, яка зазнає фінансових труднощів через західні санкції, запроваджені проти росії за її напад на Україну.

Як пише ЦТС з посиланням на Економічну правду, фінське видання Helsingin Sanomat повідомило, що переговори про купівлю велися ще з початку року і станом на сьогодні вже просунулися досить далеко.

"Якщо нам вдасться завершити угоду, ми зможемо створити провідну арктичну криголамну компанію в світі", - прокоментував директор з комунікацій Davie Пол Барретт, який брав участь у переговорах

За його словами, у найкращому випадку можлива угода може бути завершена протягом тижнів. На цьому етапі переговорів у компанії не говорять про договірну ціну закупівлі.

Верф у Гельсінкі спеціалізується на криголамах і спеціальних суднах для роботи в арктичних широтах. З 2014 року її власниками є росіяни. До 2019 року 100% акцій належали російській "Об'єднаній суднобудівній корпорації". На останню було накладено санкції США, через що тепер формально верф належить кіпрській інвестиційній компанії Algador Holdings, заснованій російськими бізнесменами Рішатом Багаутдіновим і Владіміром Касьяненком.

Через санкції Європейського Союзу верф не може продавати судна до росії, яка є її найважливішим експортним ринком. Жодних санкцій проти власне верфі та її власників не запроваджено.

"Ця верф вже давно є проблемною для нас та міста Гельсінкі. Дуже бажано, щоб цей процес призвів до зміни російського власника на компетентного та зацікавленого західного промислового гравця, здатного й надалі розвивати фінське ноу-хау в галузі будування криголамів, яке й досі є на світовому рівні. У той же час це відчиняє двері на північноамериканський ринок, де є попит", - прокоментував можливу купівлю підприємства міністр економічного розвитку Міка Лінтиля.

Раніше ЦТС писав, що Міністерство закордонних справ Фінляндії відмовило Helsinki Shipyard у дозволі на експорт до рф криголаму, замовленого російською гірничо-металургійною компанією "Норільський нікель". Проект будівництва судна було запущено в 2021 році, але призупинено через санкції проти росії. Здати судно замовнику планували в 2025 році. Портом приписки мав стати Мурманськ. Наразі Helsinki Shipyard призупинила проект будівництва криголама та тепер веде роботу над оформленням ліцензії на експорт судна від Єврокомісії.

Також повідомлялося, що в росії почали використовувати деякі криголами в якості донорів запчастин для суден, які ще знаходяться в експлуатації. Зокрема, на запчастини для ремонту криголама "Красін" розберуть криголам "Єрмак".