Єврокомісія і Європейський банк реконструкції та розвитку працюють над підтриманням ключових інфраструктурних проектів у рамках "Шляхів солідарності" - нових логістичних маршрутів для України - і незабаром представлять перший "інструмент змішування", який об'єднує гранти ЄС та кредити ЄБРР для підтримання проєктів на цих маршрутах.

Як пише ЦТС із посиланням на Інтерфакс-Україна, про це повідомила єврокомісар з питань транспорту Адіна Велян.

"Ми зробили все можливе з наявними у нас ресурсами. Щоб іти далі, - а ми маємо йти далі - потрібні додаткові інвестиції: у рухомий склад, сканери та перевантажувальне обладнання, модернізація інфраструктури", - заявила вона в четвер на конференції, організованій спільно з ЄБРР щодо обговорення фінансування "Шляхів солідарності".

Як зазначила в промові єврокомісар, до зустрічі приєдналися міністри та держсекретарі з України, Молдови, Польщі та Румунії, які висловили свою думку щодо необхідності інвестицій в інфраструктуру на їхніх територіях і транскордонних сполученнях.

Велян нагадала, що "Шляхам солідарності" вже майже сім місяців і ними було перевезено понад 17 млн тонн зернових, а також багато інших товарів - від гуманітарної допомоги до пального, кормів для тварин та добрив.

Вона особливо подякувала Польщі, Словаччині та Румунії, на які припав основний потік. Зокрема, за словами єврокомісара, найбільший попит має Дунайський маршрут і порт Констанца: на них припадає понад 50% експорту зерна "Шляхами солідарності".

Сухопутний північний польський маршрут є другим за завантаженістю, а інші коридори, зокрема Адріатичний, як і раніше, мають важливе значення, зазначила Велян.

Вона нагадала, що Єврокомісія, ЄБРР, ЄІБ та Світовий банк спільно оголосили про пакет фінансування у розмірі EUR1 млрд спеціально для "Шляхів солідарності".

Крім того, як вказала Велян, ЄС відкриває програму Connecting Europe Facility (CEF), інструмент фінансування Транс’європейської транспортної мережі (TEN-T) для України та Молдови. "Його можна використовувати для підтримання транскордонних проєктів щодо усунення вузьких місць", -зазначила член Єврокомісії.

За її словами, з урахуванням зазначених вище "інструментів змішування", частина із 250 млн євро, які виділяють на CEF, уже стає доступною, зокрема через його напрям військової мобільності.

"Тим не менш, час тисне на нас, і ми маємо переконатися, що гроші можуть швидко йти, щоб розпочати найбільш термінові проекти. Ось чому я закликала присутніх сьогодні міністрів, моїх колег із Румунії, Польщі, України та Молдови, завершити погодження короткого списку проєктів у найближчі кілька тижнів, тому що ці проекти мають бути представлені до 18 січня, коли поточний пакет CEF буде закрито", - наголосила Велян.

Вона зазначила, що ЄС уже має обнадійливі результати щодо пакета військової мобільності: з доступних 600 млн євро запити на проєкти, пов'язані з "Шляхами солідарності", перевищили 10%.

"Я впевнена, що ми зможемо задовольнити більшість із них, що є дуже хорошою новиною для держав-членів на передній лінії. Я хочу бачити такий самий рівень успіху для загального пакета CEF. Те саме стосується перерозподілу фондів Cohesion, які перебувають під загрозою бути невикористаними", - сказала Валян.

Вона додала, що ще одним хорошим прикладом підтримки є грант розміром 20 млн євро, який ЄС надасть Молдові і який буде об'єднаний із кредитом у розмірі 12 млн євро від ЄБРР. Це фінансування допоможе відновити залізничну вісь північ-південь і полегшить український експорт територією Молдови до дунайських портів.

"Нічна навігація Дунаєм (на Сулинському каналі), модернізація прикордонних переходів між Польщею, Румунією, Молдовою та Україною, а також мобільне обладнання для перевалки, стоянки вантажних автомобілів або модернізація залізничної інфраструктури в портових районах Румунії - це лише кілька прикладів того, що можна почати будувати на початку наступного року, якщо ми дійдемо спільної згоди щодо пріоритетів", - зазначила єврокомісар.

Читайте також Всі хочуть працювати в західній частині Чорного моря, - інтерв’ю з "Марітайм Логістікс"