Вантажообіг морських портів України (тих, що працюють та не опинилися в окупації) за підсумками 2023 року склав 62 млн т. Це краще, ніж в 2022 році, коли відповідний показник складав 51,2 млн т, але не йде у порівняння з обсягами перевалки до повномасштабного російського вторгнення - 153,3 млн т в 2021 році або в 159,1 млн т - в 2020-му.

Проте, додаткові 10 млн т перевалки в умовах воєнного стану це безумовний успіх. Завдячувати тут, перш за все потрібно ЗСУ, ГРУ, МІУ та українським дипломатам, завдяки зусиллям яких вдалося налагодити роботу чорноморського коридору до портів Великої Одеси. На цей маршрут в минулому році припало 12,8 млн т вантажів - і не тільки зерна, а і продукції ГМК, не менш важливої складової українського експорту. Причому, обсяги перевезень чорноморським коридором під кінець року лише набирали обертів, що дає підстави для оптимізму щодо майбутніх показників 2024 року. Дунайські порти в 2023 році змогли утримати тимчасовий статус головних воріт країни, адже на них прийшлася більша частина вантажообігу - 32 млн т.

Ключовий експортний вантаж - зернові - суттєво покращив свої показники порівняно з 2022 роком. Замість позаминулорічного просідання до 28,8 млн т, в 2023-му маємо 45,5 млн, що за останнє десятиліття менше лише за показники 2019-2021 рр.

Головне ж, на що варто звернути увагу, це те, що поки українські порти малими кроками, озираючись на безпековий аспект, відновлюють перевалку, порти країни-агресора, попри санкції і декларативні обмеження, продовжують нарощувати вантажообіг другий рік поспіль. Так, перевалка в російських морських портах Азово-Чорноморського басейну в 2023 році зросла на 10,4% - до 291,4 млн т. Тобто, якщо до великої війни диспропорція в обсягах перевалки між портами України і рф в регіоні складала 1,7 рази, то зараз це 4,7 разів. Отже, українській владі і дипломатії є над чим працювати на фронтах торгової війни у Чорному морі.

Портова галузь України 2023: другий рік роботи в умовах війни