1068 (1)

Ключові речі, які потрібно розуміти про портові збори:

1. Україна дуже залежить від міжнародної торгівлі і торгує вона зі світом переважно морем, зокрема, більше 60% українського експорту відбувається через морські порти. А чим вища вартість суднозаходу в порти України, тим менше виробники отримують прибутків і тим більше споживачі повинні сплачувати за споживчі товари.

2. Вартість суднозаходу в Україні в рази перевищує вартість суднозаходу в порти-конкуренти, навіть після 20%-го зниження ставок портових зборів на початку 2018 року.

3. У структурі витрат за суднозахід регульовані державою портові збори складають 60-70%, тобто держава грає ключову роль в питанні зниження вартості суднозаходу.

4. Адміністрація морських портів України (АМПУ) - державний управитель портовою галуззю України (наразі це 13 морських портів), збирає портові збори, але використовується у якості "дійної корови" для Держбюджету, адже наразі 90% чистого прибутку АМПУ забирається до Держбюджету в якості дивідендів. В 2018 році чистий прибуток АМПУ склав 2,74 млрд грн (це до сплати дивідендів). Таким чином, портові збори (принаймні в частині регульованих державою зборів) є нічим іншим як додатковим податком для вітчизняних виробників та споживачів, які абсолютно ніяким чином не сприяють розвитку портової галуззі, і це нонсенс з точки зору міжнародної практики та просто здорового глузду.

Що потрібно і можна зробити вже зараз:

1. Якомога швидше зменшити ставки портових зборів до конкурентних рівнів - це матиме досить суттєвий пожвавлюючий ефект для економіки України. Ми з колегами зі Світового банку та Міжнародної фінансової корпорації багато про це писали і підготували єдине існуюче наразі детальне дослідження із розрахунками економічного ефекту.

2. Скасувати дивіденди для АМПУ та припинити практику використання управителя портовою галуззю у якості дійної корови. Сплачені портові збори повинні спрямовуватися виключно на розвиток портової галузі.

Оригінал тексту оубліковано в Facebook. На порталі ЦТС публікується з дозволу автора.

Читайте також Втриматися на плаву: Навіщо бізнес просить знизити портові збори