З часів студентства мені запам'ятались лекції професора, який розповідав про одну проблему в роботі залізничного транспорту. Він говорив, що на залізницях існує велика кількість експлуатаційних показників, за якими намагаються здійснювати управління, а от той, хто розробить якийсь комплексний показник, що дозволить оцінити ефективність роботи залізниці – отримає визнання і зробить прорив у науково-практичних дослідженнях в цьому напрямі.
Пройшло дуже багато часу і для мене стало зрозуміло, що не потрібно розробляти ніякого показника, він завжди існував і буде існувати, як головний критерій і рушійна сила ефективності і прогресу у цьому світі, зокрема, й на залізницях. І цей показник – це гроші або, правильніше, прибуток. Не слід, мабуть, підвищувати показник дільничної швидкості, коли через це зупиняється вся місцева робота на дільниці, як, мабуть, недоречно підвищувати на кінець місяця середню масу составу лише тому, що за показник будуть лаяти на селекторі, хоча, результатом такого заходу стане сповільнення швидкості просування вагонопотоку на мережі. І кожна дія або захід повинен бути оцінений лише економічною доцільністю – скільки грошей можна втратити або заробити. І все!
Існування залізничної системи, кожен підрозділ якої має план виконання свого власного критерію і який, за своєю суттю, суперечить загальній меті процесу перевезень, призводить до неминучої неефективності її функціонування. Тоді як створення умов, за яких кожен залізничний підрозділ замість виконання плану буде мати змогу заробляти гроші, боротися в умовах конкуренції та відповідати за свої дії, призведе до неминучого підвищення ефективності системи в цілому і як наслідок до отримання прибутку.
У зв'язку з цим згадується роман-трилогія "Атлант розправив плечі", написаний Айн Ренд. Цей твір досить влучно дозволяє зрозуміти, що популізм, який присутній в усіх галузях нашої країни, зокрема залізничній, призводить лише до неминучого краху системи. Всім нам слід зняти "рожеві окуляри" і навчитись прагматично обирати напрям розвитку залізничного транспорту.
Оригінал тексту опубліковано на особистій сторінці автора. Текст публікується з дозволу автору з його незначними правками.