За останні п'ять років в Україні повернулися до життя п'ять регіональних аеропортів. У 2013 році регулярні рейси були запущені з аеропорту Херсон. Знаменним став липень 2016 року, коли відразу три регіональних аеропорти почали приймати регулярні рейси: Кривий Ріг і Рівне - чартери в Анталію, а Чернівці - внутрішній рейс до Києва. Згодом, в квітні 2017 року, аеропорт Чернівці отримав перший регулярний міжнародний рейс: авіакомпанія МАУ розпочала польоти в аеропорт Мілан-Бергамо.

У поточному році до життя повернувся аеропорт Полтава. І хоча він ще не має повноцінного сполучення, але вже приймає поодинокі чартерні рейси. Також в цьому році планується відродити ще один аеропорт. Влада Миколаївської області впритул готується до запуску повітряного сполучення.

6

Термінал аеропорту Черкаси

Крім цього, на початку серпня стартували ремонтні роботи на злітно-посадковій смузі аеропорту Черкаси. Місцева влада в перспективі планує відкрити летовище для чартерних рейсів. Аеропорт Черкаси не унікальний, його історія відображає долю багатьох регіональних аеропортів України, які також пережили занепад і, незважаючи на всі проблеми, можуть повернутися до життя. З цієї причини я вирішив навідатися до Черкас і детальніше дізнатися, як проходить відродження місцевого аеропорту. Але спочатку трохи історії.

Між занепадом і порятунком

В середині 1980-х років аеропорт Черкаси вважався одним з найсучасніших в Україні. У 1986 році в аеропорту відкрився новий аеровокзал, а злітно-посадкова смуга була подовжена з 1600 до 2500 м. У 1991 році летовище обслуговувало до 80 рейсів на день, причому близько 10 рейсів виконувалося в межах Черкаської області. У 1992 році робота державного підприємства практично зупинилася через втрату регулярних рейсів. Так почалася історія занепаду. Близько 10 років летовище жевріло, обслуговуючи нечисленні чартерні рейси.  

00700026

Щоб врятувати ситуацію, держава в грудні 2001 року передала аеропорт Черкаси у власність Черкаської облради, але та виявилася не готовою до такого подарунка, тому через кілька місяців новим власником підприємства стала Черкаська міська рада (згодом аеропорт знову повернули у власність облради). Але у міста, як і в області, не виявилося необхідної кількості коштів для відновлення роботи аеропорту.

12

Старий термінал

Новим варіантом порятунку вже комунального підприємства стала концесія. Потенційний орендар знайшовся досить швидко. Ним стала австрійська компанія Demar Enterprises Ltd., яка здійснювала перевезення вантажів з Індії в Європу. Аеропорт Черкаси вона розглядала як зручний пункт для дозаправки літаків. Але концесія провалилася, навіть незважаючи на укладений у вересні 2003 року договір. За його умовами, аеропорт мали передати компанії в оренду на 49 років, а місто натомість отримувало б щорічно близько 1 млн грн надходжень до бюджету (концесійний внесок, відрахування із заробітної плати, податок на прибуток від обслуговування транзитних літаків тощо). Але договір так і не набув чинності через політичні пертурбації і інтриги в місті. В результаті аеропорт втратив потенційного інвестора, а місто - бюджетні надходження.

3

Після розірвання договору концесії місто намагалося самостійно відновити аеропорт. Влада виділила частину коштів для забезпечення проведення сертифікації аеродрому та служб підприємства. Сертифікат був виданий в 2009 році, тоді ж в аеропорту був відкритий пункт пропуску через державний кордон України з постійним режимом функціонування. Та бажаючих прилітати в  аеропорт Черкаси не побільшало.

2

Друга спроба відродження аеропорту була зроблена в 2014-2015 роках. У вересні 2014 року в Черкасах приземлився літак Embraer ERJ-145EP з молодіжною збірною Швейцарії з футболу. Для аеропорту це стало визначною подією після довгого затишшя. У 2015 році з'явилася нова надія на друге життя. Туристична компанія TPG виступила з ініціативою запустити рейс Черкаси-Бургас. Польоти планувалося почати 31 липня 2015 року на літаках Saab 340В. Тижневий турпакет коштував 500 євро, включаючи переліт і проживання. Тоді туроператор заявляв про наміри в перспективі запустити рейси в Грузію, Туреччину і Єгипет. На жаль, ці ініціативи залишилися нереалізованими, оскільки вартість пакета виявилася високою і перший рейс в Бургас так і не відбувся. Про ці плани досі нагадує напис на табло аеропорту.

4

В новому терміналі

Також в 2015 році промайнула ще одна можливість відновити роботу аеропорту Черкаси. Відомий український бізнесмен Валерій Поліщук зацікавився летовищем і планував перетворити його в вантажний авіаційний хаб. "Потрібно запустити китайські авіалінії, турецькі авіалінії. Перспектива сьогодні в Черкасах просто шикарна. Дай Бог все це відновити і зробити. Місце розташування Черкас таке, що воно відтягне з Борисполя всі вантажі", - амбітно заявляв бізнесмен. Але і в цьому випадку заяви залишилися всього лише деклараціями, і не були втілені в життя.

Нове перезавантаження

Чергова спроба перезавантаження аеропорту почалася влітку 2017 року. У червні минулого року в.о. директора підприємства було призначено Івана Далібожака, а у вересні він став повноправним керівником. Директор аеропорту зустрічає мене біля терміналу, побудованого в 1986 році. "Будівля добре зберіглася, єдина проблема - дах протікає, зараз думаємо, як вирішити це питання", - розповідає він.

- Так, а чому ж ви тоді почали ремонт смуги, а не терміналу? - питаю я.

- Смуга - це наша годувальниця і тому вирішили починати відновлення нашого аеропорту з ремонту смуги, - відповідає керівник.

1

Директор аеропорту

Іван Далібожак везе мене на смугу, показати, як йдуть роботи. Заїжджаємо з бічного в'їзду. Серпневе сонце припікає, але робота йде. На смузі дві вантажівки, одна фреза для зрізання асфальту, одна водовозка і кілька робітників. На перший погляд здається, що смуга в хорошому стані, але директор аеропорту говорить про зворотне: "В'язкість асфальту вже не та. Для літаків з низьким розташуванням двигуна вона не підходить. Зараз зрізали половину покриття смуги. Видно, що місцями необхідно робити регенерацію і доведеться додавати нижній шар бітуму та щебню".

7

Основна частина смуги була побудована ще в 1973 році, і тільки 900 м - в середині 1980-х. Вартість реконструкції становить 124,1 млн грн. Тендер виграла одеська компанія "Ростдорстрой". Роботи на смузі вона планує завершити до кінця 2018 року. Зрізаний асфальт звозять на спеціально відведене місце, яке знаходиться неподалік перону. В результаті утворилася ціла гора.

"До запуску рейсів нам також необхідно зробити руліжні доріжки і хоча б частину перону. Після закінчення ремонту смуги ми будемо краще розуміти, коли ми зможемо почати ремонт руліжної доріжки і перону. Також ми подали заявку до обласної ради щодо виділення коштів на новий проект світлосигнальної системи. Коригування старого проекту дуже витратне і коштує стільки ж як і виготовлення нового", - ділиться планами керівник аеропорту.

9

Крім ремонтів, підприємству необхідно розібратися з боргами, які накопичувалися понад 20 років. "Коли мене призначили ще виконуючим обов'язки, у підприємства були борги, з усіма пенями і штрафами, близько 28 млн грн. Зараз залишилося 14 млн грн. Значна частина суми була погашена з обласного бюджету. "Ми плануємо в січні наступного року погасити всі борги", - каже Іван Далібожак. Також Черкаська міська рада прийняла рішення про надання пільги по сплаті земельного податку для аеропорту з 1 січня 2019 року . "Це дозволить нам краще дихати і звільнить нас на деякий час від податкового тягаря", - розповідає керівник летовища.

10

Перспективне майбутнє

- Коли ж запрацює аеропорт? - питаю у його директора.

- Ми сподіваємося, що чартерні рейси нам вдасться запустити влітку 2019 або 2020 року. Думаю, що більш реалістичним сценарієм є 2020 рік. Ми розраховуємо, що перший час ми зможемо приймати два-три чартерних рейси на тиждень. Йдеться про літаки Boeing-737-800 місткістю 180 місць і про наповненість на 70%. Таких показників ми зможемо досягти через рік після запуску рейсів. Спочатку, звичайно ж, частота польотів буде меншою. Потрібно, щоб пасажири звикли до того, що можна літати з дому, - відповідає він.

За його словами, потенційний пасажиропотік для запуску чартерних рейсів. "Щотижня 500-600 осіб з Черкас і околиць вилітають з аеропорту Бориспіль. 70% з них летить відпочивати на моря. Вони витрачають час і гроші на дорогу до Києва, оплачують стоянку машин в аеропорту і так далі. Чому б їм не літати з домашнього аеропорту?", - говорить Іван Далібожак.

11

А поки реконструкція ще не закінчилася, аеропорт намагається виживати за допомогою неавіаційних доходів. Тут проводиться аграрні виставки, автомобільні гонки. В кінці травня в аеропорту відбувся фестиваль "Мрія-Фест" - розважальне дійство для дітей, яке включало і показові польоти малої авіації.

Хоча й авіаційна складова в аеропорту не згасла. "У нас базуються дві авіакомпанії - "Конкордавіа" і "Черкаси-ЗАНГ". Вони займаються застосуванням авіації в народному господарстві - авіхімроботи, лісоохорона тощо. Також у нас є аероклуб", - розповідає керівник летовища. Він сподівається, що після встановлення світлосигнальної системи кількість перевізників, що базуються в аеропорту, збільшиться. "Вона (світлосигнальна система - ЦТС) дозволить літакам сідати в нічний час, як результат, ми зможемо розширити перелік авіакомпаній, які у нас базуються", - говорить Іван Далібожак.

5

Наостанок не витримую і запитую про запуск регулярних рейсів, а не лише сезонних чартерів на моря. "Можливість запуску регулярних рейсів ми розглядаємо на перспективу. Окрім чартерів, з Черкас можна запустити хоча б один регулярний рейс до великого аеропорту в Україні, наприклад, до Львова, або до європейського хаба, скажімо, Варшави чи Катовіце. Більш предметно на цю тему можна буде поговорити після проведення всіх ремонтних робіт на летовищі і запуску чартерів", - відповідає директор аеропорту Черкаси.