Чому б стівідорній компанії, яка оперує певним терміналом у морському порту, не створити ще й власного залізничного оператора? Звісно, це звучить трохи дивно. Однак реформування залізничної галузі України, що передбачає приватну локомотивну тягу, створює для цього перспективи, а в інших країнах такий досвід вже є. В цьому плані дуже цікавим є досвід словенського порту Копер.
В 1996 році відбулась приватизація компанія Luka Koper d.d., яка оперує терміналами порту Копер, однак держава зберегла за собою контрольну частку акцій – 51%. Згодом, у 2005 році, Luka Koper d.d. створила власного залізничного перевізника – Adria Transport. Нова компанія була заснована спільно з австрійським транспортним оператором GKB (Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb). Основна діяльність австрійського оператора зосереджена в околицях міста Ґрац, де компанія обслуговує низку залізничних і автобусних маршрутів. Крім того, на момент створення GKB володів 50% акцій залізничного вантажоперевізника LTE Logistik- und Transport-GmbH.
Читайте також: +80% за десять лет: в чем секрет успеха словенского порта Копер
З чого ж почалось створення Adria Transport? Спочатку компанія надавала лише експедиторські послуги, оскільки не мала права на оперування поїздами. Згодом GKB через LTE надав у лізинг новому оператору пару локомотивів, а перші 25 вагонів компанія придбала в Болгарії. Згодом рухомий склад збільшився, зараз Adria Transport має 3 електровози Siemens Taurus, 2 дизель-електричних локомотиви Siemens Hercules, а також 83 платформи для перевезення контейнерів та автомобілів.
Недивно, що Adria Transport зосередилась на перевезенні контейнерів та автомобілів. Самі ці види вантажів стали основними для Копера після приватизації. Наприклад, обсяги контейнерообороту зріс за 20 років в 13,5 разів: в 1995 році – 50 тис. TEU, в 2008 році – вже 350 тис. TEU, в 2014 році – 674 тис. TEU.
Перший поїзд Adria Transport поєднав у 2009 році Копер і Ґрац. В останньому знаходиться один із найбільших контейнерних терміналів Австрії. Зараз контейнерні поїзди Adria Transport курсують до Ґраца 5-6 разів на тиждень. Крім того, двічі на тиждень курсують поїзди, що перевозять автомобілі.
Крім Ґраца, Adria Transport має в своєму арсеналі ще низку маршрутів: Копер – Славкув (один поїзд у тиждень) та Еннс (двічі на тиждень). Раніше компанія обслуговувала поїзди в Арадь (Румунія) та Вратімов (Чехія).
Загалом, зараз Adria Transport транспортує в порт Копер 5% вантажів. Решту вантажів перевозить державний оператор Slovenske železnice (85%) та австрійський оператор Rail Cargo Austria (10%). Звісно, що такий показник є невеликим, тому зараз керівництво компанії працює над розширенням своєї діяльності. Як зауважив директор Adria Transport Матьяж Месец в коментарі ЦТС: "Ми працюємо над проектами нових маршрутів. Це означає, що ми не атакуємо налагоджений бізнес [інших учасників ринку – прим. ЦТС]. З цієї причини у нас немає жодних серйозних проблем зі Slovenske železnice (Словенська залізниця). На щастя, є багато потенційних вантажів, і у нас є багато роботи для їх залучення". На жаль, Матьяж Месец не уточнив, які саме вантажі він має на увазі. Будемо сподіватись, що невдовзі ми побачимо реалізацію цих планів, і дізнаємось про нові маршрути Adria Transport.
І насамкінець. Компанія Luka Koper d.d., оператор порту Копер, також володіє Логістичним центром Сежана – інтермодальним вантажним комплексом, неподалік кордону з Італією. Як бачимо, стивідорна компанія створила повноцінний логістичний ланцюжок: порт – залізниця – логістичний термінал. Тут теж є над чим подумати, але це вже інша історія.