В Україні змінилася політична реальність, яка, в свою чергу, має змінити реальність інфраструктурну. Багато важливих реформ було впроваджено міністром Володимиром Омеляном. Зокрема, створено Дорожній фонд, проведено децентралізацію "Укравтодору", виведено на дороги ваговий контроль. Важливо, щоб реформи продовжувались. І вкрай важливим є сигнал, який днями дав вже новий міністр інфраструктури - Владислав Криклій - про те, що одним із його пріоритетів буде не тільки розбудова автошляхів, а і їх збереження. Зокрема, через посилення вагового контролю. Дієвий засіб боротьби з руйнівниками автошляхів - запровадження автоматичного вагового контролю. Це також відповідатиме загальній тенденції до застосування сучасних технологій, зменшенню ролі чиновника та діджиталізації країни загалом.

Саме тому схвалення законопроекту про запровадження автоматичного габаритно-вагового контролю є одним із найважливіших кроків.

48190409_10156705219049484_6878836444660498432_n  

Трохи з історії питання:

Однією з основних причин руйнування українських доріг є рух з перевищенням габаритно-вагових параметрів. Тому на перший план має вийти виконання заходів, які спрямовані на запобігання та недопущення руйнування автомобільних доріг. Таким чином ми долатимемо не наслідки проблеми, а її безпосередню причину.

Національним законодавством встановлені параметри і норми, яким повинні відповідати транспортні засоби, що рухаються автомобільними дорогами України. При цьому дозволено перевезення вантажів із загальною масою (разом з масою транспортного засобу) не більше 40 тонн на дорогах міжнародного значення і 24 тонни - на інших дорогах. Однак недобросовісні автоперевізники часто порушують ці норми і рухаються з перевищенням габаритно-вагових параметрів. Минулого року було зафіксоване рекордне в історії України перевантаження: транспортний засіб, який рухався з Одеської області в Івано-Франківськ, важив 202 (!) тонни. Внаслідок руху великовагових транспортних засобів дорожньому господарству завдаються значні збитки.

В Україні дозволено перевезення вантажів із загальною масою (разом з масою транспортного засобу) не більше 40 тонн на дорогах міжнародного значення і 24 тонни - на інших дорогах. 

Важливим елементом збереження якісних доріг є система контролю за дотримання перевізниками габаритно вагових параметрів транспортних засобів. Наразі "Укртрансбезпека" реалізує цю функцію, використовуючи стаціонарні та пересувні габаритно-вагові комплекси. Інспектор візуально визначає, який транспортний засіб імовірно рухається з перевищенням, зупиняє його і зважує, використовуючи наявні габаритно-вагові комплекси, а далі накладає штраф за умови перевищення вагових параметрів.

Здавалося б, система  контролю створена та діє, але чи ефективно? Стан доріг, навіть тих, які нещодавно відремонтовані, свідчить, що ні. На жаль, механізми та засоби контролю, які використовує "Укртрансбезпека", виявились малоефективними і такими, що не відповідають сучасним вимогам.  

Спробую навести лише декілька факторів, що впливають на ефективність такого контролю:

  • неможливість здійснювати контроль цілодобово;
  • наявність значних корупційних ризиків;
  • недостатня кількість спеціалістів, задіяних в контрольних заходах;
  • недостатня кількість габаритно-вагових комплексів;
  • наявність людського фактору і як наслідок – корупційного ризику.

Як можна вирішити проблему?

Дієвим рішенням, покликаним усунути недоліки діючої системи та покласти край руйнуванню автошляхів під впливом великовагового транспорту, є запуск систем автоматичного зважування в русі - Weigh-in-Motion (WiM). WiM являє собою високотехнологічний комплекс, який інсталюється на автомобільній дорозі і завдяки датчикам дає змогу автоматично моніторити швидкість руху та габаритно-вагові параметри автомобіля.

У березні "Укравтодор" підписав контракт з українсько-канадським консорціумом компаній, який передбачає встановлення в Україні перших WiM-комплексів. В рамках реалізації цього проекту планується встановити шість WiM-комплексів на під’їздах до Києва на міжнародних дорогах. Днями розпочались будівельно-монтажні роботи зі встановлення перших двох комплексів; вони будуть розміщені на автомобільному шляху М-06 Київ-Чоп. До кінця 2019 року планується встановити і запустити усі шість комплексів.

На першому етапі вони працюватимуть у режимі преселекції: WiM-комплекси виокремлюватимуть із загального потоку ті транспортні засоби, які рухаються з перевищенням дозволених параметрів, після чого інспектор "Укртрансбезпеки" повинен буде здійснити зупинку такого транспортного засобу з метою здійснення відповідних засобів контролю (зважування) і накладання санкцій.

В подальшому зупинка автомобіля інспектором для зважування та накладання санкцій вже буде непотрібна. Проте ці можливості WiM комплексів не можуть бути повністю використані, доки не будуть внесені зміни до діючого законодавства.

Наступним етапом впровадження систем автоматичного зважування в русі є фіксація порушень в автоматичному режимі та відповідне накладання санкцій. Так, технологічні можливості WiM комплексів уможливлюють накладання штрафів у автоматичному режимі: система має доступ до реєстру перевізників і, зафіксувавши порушення габаритно-вагових параметрів, здатна накласти штрафні санкції без участі інспектора. Тобто зупинка автомобіля інспектором для зважування та накладання санкцій вже буде непотрібна. Проте ці можливості WiM комплексів не можуть бути повністю використані, доки не будуть внесені зміни до діючого законодавства.

Оскільки Weigh-in-Motion - цілком нове явище для України, то на сьогодні в українському законодавстві відсутнє відповідне регулювання. Тож з’являється необхідність створити законодавче поле для функціонування цих новітніх систем.

За участю провідних експертів галузі було розроблено пакет законодавчих змін, спрямований на вдосконалення системи державного контролю за габаритно-ваговими параметрами автомобілів (законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю" та законопроект "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" щодо джерел формування державного дорожнього фонду"). Цей пакет законодавчих змін має на меті:

  • посилити контроль за сплатою штрафних санкцій,
  • встановити градацію штрафних санкцій за перевищення встановлених габаритно-вагових параметрів,
  • підвищити відповідальність автомобільних перевізників,
  • встановити адміністративну відповідальність водіїв комерційного автомобільного транспорту за невиконання вимоги інспекторів "Укртрансбезпеки" про зупинку,
  • спрямувати накладені адміністративно-господарські штрафи до Державного дорожнього фонду.

Прийняття законопроектів є надзвичайно важливим кроком для збереження стану автомобільних доріг та недопущення їх подальшого руйнування, адже WiM-комплекси зможуть ефективно функціонувати лише за умови наявності відповідного законодавчого підґрунтя. Зараз, коли розпочав свою роботу парламент нового скликання, маємо надію на якомога швидше ухвалення цих законопроектів.

Ми ж у свою чергу маємо намір продовжувати роботу над розробкою нормативно-правових актів, спрямованих на розвиток транспортної інфраструктури України.