Як голова Комітету дорожнього господарства Експертної ради при Міністерстві інфраструктури України, я всіляко сприяю та підтримую впровадження децентралізації. Свого часу члени нашої команди активно працювали над відповідними законопроектами, що дали старт цій реформі.
На жаль, на практиці децентралізація відбулася лише на рівні "Укравтодору", зміни в управлінні дорожньою галуззю так і не відбулися.
В чому полягає проблема?
Після передачі "Укравтодором" доріг місцевого значення і коштів облдержадміністраціям (ОДА), кожна ОДА по-своєму розпочала управління вже своїми дорогами. Деякі ОДА доручили це завдання управлінню ЖКХ, хтось департаменту ЖКХ, змінивши при цьому лише назву структурного підрозділу, ну, може ще, ввели 2 штатні одиниці фахових дорожників. Мережа доріг, що передана ОДА, доволі велика і для її обслуговування потрібен штат не менше 40-50 професійних дорожників, інакше кошти не будуть використані за призначенням. Приведу приклад, чому я кажу саме про таку кількість персоналу для управління дорогами в ОДА. Які функції необхідно виконати: організувати будівництво, ремонт та утримання автомобільних доріг, своєчасно проводити тендерні закупівлі, організувати якісний технагляд та контроль якості робіт і матеріалів, здійснити контроль за виконанням контрактів, організувати розбудову придорожньої інфраструктури, залучення інвестицій та розвиток проектування та багато іншого.
У свою чергу "Укравтодор" перекладає всю відповідальність за невиконання планів на регіони. На мою ж думку, відповідальність має бути солідарною.
Комітет дорожнього господарства підготував пропозиції щодо побудови оптимальної моделі управління дорогами на місцях, вони були практично використані у Хмельницькій та Харківській ОДА.
В чому суть?
Балансоутримувачем автодоріг в ОДА є відповідний підрозділ ОДА, що формує регіональну політику з розвитку мережі доріг, замовником робіт - "нове держпідприємство", що створено за рішенням ОДА саме для реалізації функцій замовника з виконання робіт на мережі автодоріг.
Така модель є оптимальною в організаційному, економічному плані, ефективною, дієвою, стійкою до більшості ризиків в т.ч. корупційного характеру.
Ми представили цю модель на нараді за участю Міністерства інфраструктури, "Укравтодору" та представників всіх 24-х ОДА; нас почули і навіть Міністерство запропонувало взяти нашу модель за зразок.
З боку облдержадміністрацій ми мали велику зацікавленість. В робочому порядку експертами Комітету надавалися консультації щодо впровадження запропонованої моделі управління дорогами на запити десяти ОДА. На сьогодні, кожна область створила власну систему управління дорогами, єдиної політики в цьому питанні немає.
Та запит у розробці та впровадженні на місцях єдиної, уніфікованої моделі управління автодорогами місцевого значення є.
Ефект від її впровадження дозволить якісно змінити ситуацію зі станом автодоріг, забезпечити ефективне планування та виконання дорожніх робіт, підвищити безпеку руху та дозволить ефективно реалізовувати державну політику і стратегію розвитку доріг на території країни. Також буде досягнуто й економічний ефект.
Комітет залишається переконаним, що Міністерство та "Укравтодор", в рамках реалізації державної політики, повинні розробити та запропонувати ОДА єдину уніфіковану модель системи управління місцевими дорогами. За основу Комітет пропонує взяти запропоновану модель системи управління чи готовий долучитися до розробки альтернативної моделі.
Головне - вирішення даного питання на державному рівні.
Всі мають зрозуміти, що недолугий 2018 будівельний сезон їм можуть ще пробачити, але за наступний спросять всі - і влада і громадськість!