Львівський аеропорт хочуть віддати в концесію.

До Євро 2012 він був реконструйований за державний кошт (фактично, перероблений з нуля по сучасних технологіях).

Отримавши новий менеджмент у 2015-2016 роках, аеропорт почав суттєво нарощувати пасажиропотік, вийшов на прибуткову діяльність, почав сплачувати дивіденди (водночас держава продовжує боргувати підрядникам за окремі роботи по аеропорту під єврочемпіонат). При цьому досі не створена наглядова рада підприємства (та не почалася підготовка до корпоратизації), як цього вимагає законодавство.

121573183_3405369299688834_662409561427033134_o

Фото - Юрій Танчин

Питання про передачу аеропортів України в концесію точаться давно. Раніше не було навіть нормального законодавства (старе не відповідало дійсності). Проте закон прийняли у 2019-му, і першими об‘єктами стали морські порти.

Аеропорти в концесію мали теж піти, але щось заважало. В неофіційних розмовах мені казали, що окремо збиткові регіональні аеропорти мало цікавлять інвестора, тому, мовляв, беремо пакетом: діючий прибутковий + один регіональний. Раніше це була пара Львів+Чернівці, тепер от Львів+Херсон.

Проте однією з умов концесії є вкладення інвестора у відновлення (або розширення) інфраструктури та обов‘язкове збільшення соціально-економічних показників діяльності. Подальше повернення можливе за багато років по схемі BOT (build-oparate-transfer). І тут незрозуміло: що буде зі складовою build? Адже аеропорт Львів перебудований згідно сучасних вимог, і цього вистачить на багато десятиліть! Тоді спотворюється базова ідея концесії аеропорту - що це дасть державі?

З іншого боку, львівські депутати висловилися (вже не вперше) за повернення аеропорту у власність громади:

"За словами депутатів ЛМР, якщо уряд вважає аеропорт Львів тягарем для держави, і передача його в концесію є безальтернативним рішенням, то громада міста Львова підтримає передачу аеропорту з державної форми власності у комунальну", - заява на сесії від березня 2021.

То що ж робити?

1. Аеропорт потрібно обов‘язково корпоратизувати, забезпечити виконання законів, реалізувати принципи OECD - стати прозорим і зрозумілим для інвесторів.

2. Аеропорту потрібна довгострокова стратегія (10-15 років), це дороговказ для інвестора (незалежно від форми власності).

3. Концесія має раціональне зерно, але сьогодні ця тема недостатньо комунікується з боку держави. Не хочу аби аеропорт, який стрімко розвивається (посідає почесне третє місце за пасажиропотоком в Україні), став заручником недолугої політики.