Проект міжнародного водного шляху (МВШ) Е40, який має з’єднати Балтийське та Чорне моря, все частіше стає предметом обговорення на найвищому рівні. Президент України  Володимир Зеленський під час останнього візиту до Польщі обговорював це питання зі своїм візаві Анджеєм Дудою. А прем’єр-міністр Олексій Гончарук нещодавно приділив увагу цьому проекту у ході щорічної зустрічі Ялтинської Європейської Стратегії (YES). Що ми знаємо про цей проект і яка в ньому участь України?

Водний шлях E40 протяжністю 2352,8 км входить до Переліку внутрішніх водних шляхів міжнародного значення, затвердженого Європейською угодою про найважливіші внутрішні водні шляхи міжнародного значення - УМВШ (European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance - AGN), підписаної в 1996 році. Україна приєдналася до УМВШ у 2009 році.

Країни, територією яких проходить цей водний шлях: Польща, Білорусь, Україна. Е40 простягається наступним маршрутом від Балтійського до Чорного морів: Гданськ (Польща) - Херсон (Україна) через ріки Вісла - Буг - Мухавець -Дніпровсько-Бузький канал - Піна - Прип’ять - Дніпро. Е40 включає річки 4 та 5 класу з глибинами від 1,4 м.

е40

Станом на сьогодні водний шлях не функціонує в повному обсязі, востаннє вантажі перевозились за цим маршрутом за часів Радянського Союзу. Найбільші проблеми щодо судноплавства стосуються ділянок, які знаходяться на території Польщі. Це болотні ділянки, при поглибленні яких необхідно врахувати багато природніх факторів,  щоб не викликати посуху суміжних територій та лісових масивів.

За ініціативою країн-учасниць та за підтримки Європейського Союзу запроваджено проект "Відновлення магістрального водного шляху E40 на ділянці Дніпро-Вісла: від стратегії до планування" (2007-2015 рр.).

Проектом розроблено техніко-економічне обґрунтування відновлення водного шляху Е40. Очікувана вартість робіт складає понад 12 млрд євро. Де на ділянки в Україні може бути виділено 32,5 млн євро (днопоглиблювальні роботи, ремонт шлюзів Дніпровського каскаду); у Білорусі - 176,3 млн євро; у Польщі - 12,511 млн євро. Проте, рішення щодо надання фінансування з боку ЄС досі не прийнято.

Участь України у проекті МВШ Е40

Україна серед країн-учасниць проекту найбільш готова до відновлення Е40 та розвитку водного шляху. Днопоглиблення на внутрішніх водних шляхах вже здійснюється філією "Днопоглиблювальний флот" державного підприємства Адміністрація морських портів України. Саме ДП "АМПУ" згідно наказу Міністерства інфраструктури України від 30.11.2017 № 409, передано функції забезпечення гарантованих державою габаритів суднового ходу на внутрішніх судноплавних шляхах України, що включає проведення промірних, тральних, днопоглиблювальних та дноочисних робіт. Це був необхідний крок для відновлення судноплавства на перевезення вантажів українськими річками. Згідно цього наказу ДП "АМПУ" виконує роботи з навігаційного забезпечення судноплавства річковими внутрішніми водними шляхами за рахунок канального збору, що стягується з судновласників, які проходять морськими судноплавними каналами.

Подальше питання джерел фінансування цих робіт на внутрішніх водних шляхах має бути врегульоване відповідним Законом "Про внутрішні водні шляхи", який Верховна Рада України планує розглянути найближчим часом.

Зараз роботи з відновлення глибин на річках та водосховищах тривають. Філія "Днопоглиблювальний флот" уклала договори з підрядними організаціями щодо відновлення гарантованої глибини 3,65 м на лімітованих ділянках Кременчуцького та Кам’янського водосховищ. Роботи вже виконані на 70%. Власний флот філії - земснаряд "Скіф" зараз працює на  середньому Дніпрі. У цьому році він вже відпрацював на Кам’янському понад 20 тис. м3 ґрунту на. Планується, що після завершення робіт земснаряд перейде на верхню ділянку головної водної артерії України. Паралельно з цим спеціалізована філія веде роботу щодо забезпечення ремонту інших спеціалізованих одиниць власного флоту, отриманого від ДП "Укрводшлях" у 2018 році у вкрай критичному стані, які по виходу з ремонту будуть використані для відновлення глибин на річках Дніпро, Прип’ять та інших судноплавних річках України.

Також тривають консультації з Адміністрацією Зони відчуження ЧАЕС, щодо дотримання усіх необхідних вимог при проектуванні та подальшому проведенні робіт на річці Прип’ять з відновлення габаритів, встановлених УМВШ. Загальний обсяг робіт становить 400 тис. куб. м.

Для розвитку водного шляху Е40 в Україні необхідно вирішення наступних питань:

            - визначення замовника проекту на території України;

            - надання земель водного фонду у користування замовнику, оскільки наразі землекористувачі судових ходів судноплавних шляхів України не визначені;

            - розробка проекту з дотриманням чинного національного законодавства, в т.ч. проведення оцінки впливу на довкілля, громадські слухання, тощо.

За прогнозами, реалізація даного проекту може збільшити загальний обсяг вантажів, що перевозяться водним шляхом на 6-10 млн. т. Зокрема, це вугілля, будівельні матеріали, добрива, руди. 

В цілому реалізація проекту Е-40 спрямована на: 

- збільшення товарообігу між Білоруссю, Польщею та Україною;

- виведення на новий рівень торгових шляхів з Європейським Союзом;

- відновлення запиту на судноплавство внутрішніми водними шляхами;

- сприяння залученню інвестиції в регіон та створенню нових робочих місць;

- поглиблення європейської інтеграції в рамках "Східного партнерства";

- переорієнтація вантажопотоків з Балтії на порти Чорного моря. 

е40 2

Проте, є і певні обмеження щодо реалізації проекту: 

- необхідність будівництва окремої водної магістралі на території Польщі

за розрахунками, вартість даної частини робіт становить близько 2 млрд. євро - 1/6 від очікуваного бюджету на втілення всього проекту;

- потреба в суттєвих змінах в річках

зміни в гідрологічному та гідроекологічному режимах, будівництво та реконструкція гідротехнічних споруд, збільшення розміру фарватеру, вирівнювання русла річок, днопоглиблювальні роботи;

- фінансування та окупність проекту

необхідно визначити джерела фінансування проекту та утримання водних шляхів України; за нинішнього вантажообігу рівень конкурентоспроможності є не високим в порівнянні з перевезеннями залізничним транспортом;

- потенційні ризики для навколишнього середовища

потрібне проведення екологічних досліджень впливу від реалізації проекту  на гідроморфологічні умови регіону Полісся, якість води, тощо.

 Висновки 

Потрібно розуміти що маршрут повинен бути в першу чергу цікавий для комерційного використання, оскільки він конкуруватиме із автомобільним, залізничним і морським транспортом. Це стосується як вартості так і термінів перевезень. Тому детальний аналіз має бути проведено із залученням потенційних вантажовласників та екологічної спільноти. У будь-якому випадку Україна вже працює над інфраструктурною готовністю для активізації судноплавства на частині маршруту Е40 між Україною і Білоруссю, що повністю відповідає стратегії на збільшення транзитного потенціалу України. Ухвалення Верховною Радою закону про внутрішній водний транспорт лише сприятиме цьому. Домовленості ж щодо реалізації та фінансування "великого проекту Е40" від Балтики до Чорного моря повинні відбуватися на найвищому рівні за участі Європейської комісії в рамках забезпечення розвитку маршруту в мережі TEN-T.

Читайте також Водний шлях Е40: наскільки безпечний і в чому вигода?