Гук ведучою рукою в область Кільцевої і тут же аперкот другою рукою в Нивки. Джеб в Повітрофлотський. Знову джеб вже в область бульвару Дружби Народів. Суперник дезорієнтований. Гук по Південному мосту, тією ж рукою гук в міст Патона. Джеб в Либідську та крос в Протасів Яр вже по падаючому супернику. Київ на підлозі. Рефері починає відлік. Нокдаун чи нокаут?

Важко утриматись від порівнянь з боксерським матчем, коли мер твого міста боксер. Але  в заторах на київських вулицях не варто звинувачувати лише мера, КМДА та КК "Київавтодор". Варто придивитися і до себе і своєї поведінки за кермом.

Хоча, звісно, важко позбутися враження, що місця виконання робіт КК "Київавтодор" та КМДА обирає випадково, без наявності чіткого плану та графіків ремонту вулиць. Не встигли закінчити Кільцеву, як взялися за Нивки. В результаті затори на пр. Перемоги та всіх прилеглих вулицях, бо об’їзду немає. Взялися за бульвар Дружби народів і, не закінчивши роботи, розпочали ремонти на Південному. І ось вже лунають прокльони над Дніпром від всіх мешканців лівого берега.

Нещодавні 2 години подорожі від Московської площі до розв’язки на Видубичах нагадали про історію, яку розносили по інтернету років 5 тому, коли перед Євро-2012 автомобілі простоювали годинами на проспектах Бажана та Перемоги.

Тоді в російському та українському сегментах  неодноразово з'являлись розповіді про декілька днів з життя Лос-Анджелесу, які отримали назву "Кармагедон". Розповіді про цю подію потрапляли як до сайтів, що спеціалізуються на новинах, так і до різних блогів. Стверджувалось, що 16-18 липня 2011 року лише за 30 годин, в Лос-Анджелесі через центр міста побудували 16 км чотирисмугового хайвею! При цьому, влада міста та бізнесмени компенсували мешканцям простої в заторах. Громадський транспорт на цей час був безкоштовним. Одна з авіакомпаній запровадила дешеві рейси між двома аеропортами в протилежних районах Лос-Анджелесу. А стимулом для будівельників начебто стала загроза отримати штраф - 6000 $ за кожні 10 хвилин запізнення.

Все це супроводжувалось коментарями на кшталт "ось як правильно", " у нас так ніколи не зможуть" і таке інше. Але виявилось, що вся та інформація не зовсім відповідає дійсності. В принципі, в будь-кого, хто про дорожнє будівництво знає не за газетними статтями, мали б відразу виникнути сумніви. 16 км нового будівництва 4 смугового шосе через центр міста за дві доби? В найкращому випадку - поверхнева обробка силами декількох підрядників. Недовгого  пошуку в мережі та знання елементарної англійської мови достатньо щоб дізнатися правду.  

В суботу 16 липня 2011, близько опівночі, було перекрито рух на 10 мильній ділянці Interstate Highway 405. Дана ділянка не знаходиться в центрі міста і навіть необтяжена забудовою - проходить поруч з парками і сполучає західний Лос-Анджелес з долиною Сан-Фернандо.  Планувалось, що хайвей буде повністю закритий для руху на 53 години до 5-ої години ранку понеділка 18 липня. Ділянка 8-смугової магістралі, побудована в 1962 році, є однією з найбільш навантажених в США. В 2008 році інтенсивність руху складала 374000 автомобілів за добу. Побоювання місцевого апокаліпсису через тисняви на дорогах були небезпідставні - таке вже траплялось в 1984 році підчас відвідування Лос-Анджелесу Папою Римським Іваном Павлом ІІ. Терміни "кармагедон" та "карколіпсис" придумали діджеї місцевого радіо, в очікуванні липневого вікенду 2011 року.

Інформацію про заплановані роботи розповсюджували через ЗМІ. Поліція закликала мешканців утриматися від поїздок власним транспортом та використовувати громадський. До цих закликів приєдналися і відомі люди, яких в Лос-Анджелесі вистачає. Наприклад, актор Том Хенкс, володар "Оскара", який через соціальні мережі в інтернеті закликав своїх шанувальників в цей вікенд відвідати ресторани та крамниці поруч зі своїми домівками.

122

10 миль дороги (що приблизно дорівнює тим 16 км, про які згадувалося) перекривали не для того, щоб побудувати новий 4-х смуговий хайвей. Ділянку дороги закривали для розборки частини малхоландського шляхопроводу, що перетинає Interstate Highway 405. А руйнувати, як відомо, це зовсім не те саме, що будувати. Будівельники закінчили демонтаж приблизно о 7-ій ранку неділі 17 липня. Ще якийсь час знадобився на вивезення будівельного сміття - близько 4 тисяч тон бетону. Рух відновили опівдні. На 17 годин раніше. Відповідно,штрафів не було. Була премія за дострокове виконання в розмірі 300000 $.  Демонтаж малхоландського шляхопроводу, як і багатьох інших, з подальшим будівництвом нових - частина проекту I-405 Sepulveda Pass Improvements Project вартістю 1 млрд $, робота над яким тривала 4 роки. Timelapse відео кармагедону 2011 року можна подивитися в Youtube.

Таким чином, Лос-Анджелес пережив "Кармагедон" в липні 2011 року, так само як і у вересні 2012, коли розбиралася друга частина того шляхопроводу. Це стало можливим завдяки злагодженим діям влади та мешканців міста. В той час, коли інтенсивність руху в Лос-Анджелесі за підрахунками зменшилась більше ніж на половину, громадський транспорт встановлював рекорди по перевезенням. А авіакомпанія jetBlue Airlines  дійсно запропонувала мешканцям Лос-Анджелесу рейси між двома аеропортами міста за 4$. Квитки розлетілись. Для багатьох подія стала ще однією можливістю заробити. Ресторани та крамниці знижували ціни, в місті з'явилась сувенірна продукція на кшталт футболок з написом "Я пережив кармагедон". Люди спеціально приїздили щоб сфотографуватись на фоні пустого хайвею.

Сьогодні ділянка "Кармагедону"  виглядає так:

1123

Які висновки із цієї історії напрошуються, крім того, що на тому боці земної кулі теж не будують по 16 км нових доріг за добу?

  1. Інформування про заплановані роботи та перекриття руху
    Останнім часом сторінки КК "Київавтодор "та КМДА у Facebook ведуться активно, і інформацію про перекриття руху їх підписники отримають більш-менш вчасно. Але медіа ресурс задіяний не повністю, як мені здається. Попередити громадян про роботи можна було б через радіостанції, телебачення, газети, біг-борди, тощо.  Куди б кориснішими для водіїв були б графіки проведення ремонтних робіт замість газет, які їм роздають на перехрестях. Ведучі ранкових шоу на місцевих радіостанціях могли б також долучитися до інформування своїх слухачів.
  2. Залучення селебритіз
    Крім Тома Хенкса  до інформування громадян залучили Кім Кардашьян, Ештона Катчера, Адама Левіна з Maroon 5, та інших. Зірковий ресурс є більш потужним ніж сторінки КМДА та Київавтодору. На жаль, єдиний пост від селебриті щодо ситуації із заторами в Києві, який зустрівся мені в соцмережах був в дусі "жгиубивай".  Що вже говорити про заклики скористатися громадським транспортом, тим більше показати приклад.
  3. Наявність об’їздів
    Тут вже не спираючись на досвід Лос-Анджелесу хочеться запропонувати якось розносити в часі роботи на сусідніх магістралях. Будівельний сезон не такий вже маленький, щоб ремонти на бульварі Дружби Народів та на Південному мосту проводити в один час, тим самим зменшуючи шанси мешканців лівого берегу встигнути на вечерю додому.
  4. Відсутність можливості об’їхати затори для тих хто розумніший за інших
    Не знаю чи це особливості лише нашого менталітету, але треба щось робити з усіма тими розумниками, які намагаються об’їхати затори по тротуарах. Ситуація часто погіршується тим, що такий самий геній вже об’їхав всіх дисциплінованих водіїв по тротуару і при вклинюванні в потік змусив пригальмувати чи навіть зупинитися всіх інших водіїв. А як тільки всі автомобілі вибудовуються в колони по мінімальній кількості смуг на даній ділянці, потік починає хоч і повільно, але впевнено рухатися. Тому варто в наших умовах або ставити на тротуарах протитанкові їжаки, або поліцейських, збільшивши попередньо штрафи за проїзд по тротуарах та газонах.
  5. Мобілізація підрядника
    Підрядник має виходити на ділянку вже цілком мобілізованим, готовим виконати роботи в найкоротші терміни.  Злагоджена поставка матеріалів має забезпечити безперервну роботу. Техніка має бути готова в повному обсязі до початку робіт. Зйомка всіх тих захоплюючих відео, де за добу зводиться шляхопровід, можлива лише тому що їй передував тривалий процес підготовки.
  6. Мотивування підрядника.
    Метод батога та пряника в нашому світі ще ніхто не відміняв. Прописуйте в контракті штрафи за несвоєчасне виконання робіт, але не забувайте про премії у випадку їх дострокового завершення. 
  7. Робота громадського транспорту
    Для того щоб зменшити навантаження на ту чи іншу магістраль в період виконання робіт, необхідно максимально навантажувати громадський транспорт. Треба створювати умови, щоб двом годинам в заторі у власному автомобілі, його власник надавав перевагу півгодинній подорожі у громадському транспорті. Звісно не варто мріяти про перельоти з Борисполя в Жуляни за 4 долари. До того ж до аеропорту ще добратися треба. Є інші інструменти. Першою справою тут має стати забезпечення функціонування виділених смуг за призначенням.  За допомогою відеоспостереження та великих штрафів чи різного виду технічних засобів організації дорожнього руху. Смуга громадського транспорту повинна використовуватися лише громадським транспортом, велосипедистами та екстреними службами. Другим стимулом залишити свою автівку десь на перехоплюючому паркінгу (вони до речі б не завадили місту), може стати курсування експрес маршрутів лише з декількома зупинками. Третій – збільшити інтенсивність руху потягів метрополітену в часи пік на маршрутах, що збігаються за напрямком із вулицями, які ремонтуються. Можливо, із зменшенням вартості проїзду. Але доцільність третього, як і другого варіанту, необхідно ретельно порахувати. При цьому не забути, що перебування тисяч киян в заторах, то не тільки їх власний згаяний час. То ще й втрати для економіки України.  
  8. Досвід та досягнення інших країн
    На світлині нижче  - так званий fly over ramp. Тимчасова споруда, яка зводиться за одну ніч на мостах та шляхопроводах над деформаційними швами, що дозволяє проводити роботи по ремонту швів без суттєвого обмеження руху за рахунок звуження проїзної частини. Судячи з того, що на сайті вказані локації лише в Австрії, Нідерландах та Швейцарії – задоволення не з дешевих, звісно. Але це так, як приклад. А скільки там деформаційних швів на Видубичській розв’язці?

    444444
  9. Немаловажливий фактор - готовність самих автолюбителів пожертвувати умовним власним комфортом
    Змінити кермо автомобіля на велосипедне, розділити з іншими простір автобусів, тролейбусів, трамваїв - імовірність такої поведінки збільшуватиметься пропорційно із появою в місті відповідної інфраструктури, покращенням послуг громадського транспорту. Хоча, в дискусіях дехто висловлював думки, що власний автомобіль - то наступний щабель еволюції людини, і, звісно, такі "дарвіністи" не захочуть відкочуватися на попередній рівень.

Вулиці будуть ремонтуватися в наступному році. І через рік та два. А наскільки великими будуть на вулицях затори через це, буде залежати від того, які будуть зроблені висновки після цьогорічних ремонтів. Мерією, дорожниками, транспортниками і, звісно, автомобілістами.