Польща заявила про намір створити новий транспортний коридор. Його маршрут пройде від білоруського кордону через Словаччину, Угорщину і закінчиться в словенському порту Копер, що знаходиться на узбережжі Адріатичного моря. На перший погляд здається, що для України цей коридор не складає конкуренції. Однак, насправді, запропонований маршрут може стати конкурентом для українського коридору "порти Чорного моря – західний кордон" і навіть для транскаспійського транспортного коридору.
Це коридор стикується з головним маршрутом Нового Шовкового шляху, який пролягає територією Казахстану, Росії та Білорусі. Тобто Словаччина й Угорщина отримують гарну можливість возити вантажі з Китаю в обхід України. Польська залізнична компанія PKP Cargo має намір створити новий вантажний термінал на станції Малашевичі, неподалік білоруського кордону. Звісно, що Польща таким чином намагається збільшити свій транзитний потенціал, однак це може негативно вплинути на розвиток Транскаспійського коридору.
По-друге, в новому коридорі зацікавлена Словенія, яка прагне збільшити потік вантажів у свій порт Копер. Запропонований маршрут акцентує увагу на державах, що не мають виходу до моря – Угорщину і Словаччину, а також Сербію. Можна припустити, що з розбудовою європейської колії в країнах Балтії, учасниками цього коридору можуть стати й ці країни. Копер може відтягти на себе частину вантажів, які йдуть чи могли б іти через Україну. Таким чином. для українських портів на Чорному морі і для транзитного коридору "порти Чорного моря – західний кордон" створюється виклик.
В порту Копер, приміром, є термінал для перевалки сипучих вантажів (руда, вугілля). В 2015 році сипучих вантажів там було перевалено в об'ємі 7,3 млн тон.
Якщо подивитись на відстань між Катовіце і Копером та між Катовіце і Одесою, то до словенського порту відстань на 500 км ближча. Копер і чорноморські порти України є конкурентами при перевезенні вантажів до країн Східного Середземномор'я, Близького та Далекого Сходу. До речі, порт Копер свого часу почав активно розвиватись саме завдяки свої зручності та близькості до Суецького каналу у порівнянні з балтійськими портами Німеччини і Польщі.
Що має робити Україна, аби не втратити можливість? Конфлікт між Росією та Польщею може ускладнити з'єднання коридору до Адріатики з Новим Шовковим шляхом. Це дає змогу налагодити тіснішу співпрацю з Польщею та з'єднати логістичні маршрути на півдні країни з українськими портами. Потрібно переконати Польщу у необхідності диверсифікації залізничного сполучення з Китаем.
Поблизу Катовіце розташований термінал Славкув, до якого веде ширококолійна залізниця з України. Отже, українські та європейські вантажовідправники можуть використовувати потужності цього терміналу. Крім того, на Закарпатті знаходиться кілька перевантажувальних терміналів (з європейської на широку колію), які вже й так обробляють вантажі з ЄС.
Україна також може налагодити тіснішу співпрацю з підприємствами східної частини Угорщини та Словаччини. Так що в України є всі шанси прокласти свій коридор і з'єднати його з існуючими шляхами: Балтійсько-Чорноморським (поїзд "Вікінг") та Транскаспійським. Головне – не зволікати з часом і вже зараз починати переговори з європейськими партнерами.