Автомобільні дороги загального користування є ледь не єдиними об'єктами інфраструктури, які не мають своєї охоронної зони. Такі охоронні зони чітко прописані в законодавстві України для аеропортів, залізниць, трубопровідного транспорту (нафто- та газопроводів), ліній електропередачи та інших об'єктів інфраструктури. Такі охоронні зони для об’єктів інфраструктури регламентують та, за необхідності, обмежують діяльність інших суб’єктів господарювання навіть за наявності права власності на землі розташовані в охоронних зонах.
Чому відсутність охоронних зон автомобільних доріг є проблемою
Відсутність охоронних зон автомобільних доріг загального користування призводить до того, що на землях розташованих по сусідству з автомобільними дорогами хаотично розміщуються різні об’єкти сервісу, кожний з яких облаштовується власними заїздом та виїздом. В свою чергу це призводить до збільшення точок доступу до дороги і негативно впливає на безпеку руху на цих ділянках. В якості прикладу такого негативного впливу можна звернути увагу на будь-яку дорогу загального користування державного значення в радіусі 30-40 км від міста Києва чи 10-15 км для інших великих міст. Найбільш показовий приклад – автомобільна дорога загального користування міжнародного значення М-03 Київ – Харків – Довжанський на ділянці від Києва до Борисполя. Єдина автомагістраль України, позначена відповідними знаками, фактично втратила свою функцію транзитного руху в зв’язку з будівництвом та облаштуванням вздовж "Бориспільської траси" великої кількості об’єктів сервісу – ресторанів, магазинів, тощо. Практично кожен з об’єктів – з власним виїздом/заїздом.
Часто в смузі відводу автомобільних доріг, без відома їх власників, прокладають різні інженерні комунікації, які на відміну від доріг мають свої охоронні зони. В результаті виникають ситуації, коли при реконструкції або капітальному ремонті автомобільних доріг, роботи не можуть виконуватися в охоронних зонах інженерних комунікацій, або виникає необхідність в їх перевлаштуванні або захисті, що в свою чергу веде до збільшення вартості робіт з будівництва автомобільних доріг.
Так само, частими є випадки, коли поблизу автомобільних доріг загального користування, але за межами смуг відводу, влаштовується житлова забудова. При реконструкції або капітальному ремонті автомобільних доріг, за умови що житлова забудова розташована на відстанях менших за санітарно-захисні зони визначені Державними санітарними правилами планування та забудови населених пунктів, виникає необхідність у влаштуванні шумозахисних екранів або навіть відселенні мешканців. Знову ж таки, все це приводить до збільшення вартості робіт з будівництва автомобільної дороги.
Декілька прикладів з власного досвіду:
Так, в 2010 році при розробленні проекту реконструкції автомобільної дороги М-14 Одеса - Мелітополь – Новоазовськ, ми зіткнулися з необхідністю перевлаштування нафтопроводу, розташованого паралельно дорозі ліворуч на відстані 25-30 м. При цьому, поширення планувалося в протилежний від нафтопроводу, правий бік. І до появи планів реконструкції автомобільної дороги, нікого не хвилював той факт, що автомобільна дорога вже давно пролягала в охоронній зоні нафтопроводу. Але так сталося, що коли будували нафто провід, охоронні зони були меншими. Після жахливої катастрофи під Уфою в 1989 році, коли через вибух легких вуглеводів за офіційною радянською статистикою загинули 575 (181 дитина) пасажирів потягів Новосибірськ – Адлер та Адлер – Новосибірськ, були збільшені охоронні зони нафто та газопроводів, і М-14 раптом вже опинилася в охоронній зона нафтопроводу. А відповідно, і наше поширення в бік протилежний нафтопроводу нас не рятувало – дорога все одно залишалася посередині охоронної зони.
В 2013 році, прокладання газопроводу в водопропускній трубі під дорогою, ледь не стало причиною для подовження контракту та збільшення вартості ціни контракту. Своєчасні дії Інженера та Служби автомобільних доріг допомогли вирішити цю ситуацію, і газопровід був перевлаштований коштом його балансоутримувача. Але ще багато ситуацій на тій же ділянці, все ж стали приводом для претензій Підрядника.
В 2018 році, була виконана Топографічна зйомка, під час вишукувань, і погоджена із місцевим облгазом. Але під час виконання будівельних робіт, виявилося, що насправді газопроводи прокладені абияк, зовсім не так, як було раніше ними ж погоджено зйомку, і місцями взагалі ледь не під дорожнім одягом. Місцевий облгаз вимагав перевлаштування. Але чітка і тверда позиція Служби автомобільних доріг все ж таки змусила облгаз піти на прийнятний компроміс.
Вплив на аудит безпеки автомобільних доріг
Відповідно до статті 50 Закону України "Про автомобільні дороги", аудит безпеки автомобільних доріг є обов’язковим на міжнародних та національних дорогах і останнім часом дана процедура активно втілюється в життєвий цикл автомобільних доріг і безумовно позитивно впливає на безпеку об’єктів будівництва, які реалізуються з моменту прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо управління безпекою автомобільних доріг" в 2019 році.
Проте відсутність охоронних зон автомобільних доріг та чітко визначених обмежень на використання земель в їх межах, уможливлює негативний вплив на безпеку руху в зв’язку із можливим будівництвом нових об’єктів сервісу із доступом до автомобільних доріг. Таким чином будуть нівельовані всі ті позитивні досягнення рішення запропоновані при проведенні аудиту безпеки автомобільних доріг та реалізовані Замовником та підрядником в процесі будівництва таких ділянок автомобільних доріг.
Другими словами – ми можемо розробити проектну документацію із дотриманням всіх найкращих норм безпеки руху, ця документація успішно пройде аудит безпеки автомобільних доріг та експертизу проектної документації. Ми можемо побудувати за цією проектною документацією проект і після цього провести аудит безпеки на стадії введення об’єкта в експлуатацію. Але без охоронних зон автомобільної дороги ми не можемо вберегти наші автомобільні дороги від негативного впливу на безпеку руху об’єктів, які будуть побудовані пізніше.
Про законопроект №7696
В 2022 році у Верховній Раді України було зареєстровано проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання смуги відведення автомобільних доріг загального користування суб’єктами господарювання" № 7696 від 25.08.2022. Метою даного законопроекту є врегулювання в правовому полі питань використання смуги відведення автомобільних доріг загального користування суб’єктами господарювання для влаштування заїздів/виїздів та перехідно-швидкісних смуг до об’єктів дорожнього сервісу або для перехрещення смуги відведення автомобільних доріг загального користування інженерними комунікаціями та мережами, що забезпечить досягнення цілей Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 430-р, та Національної економічної стратегії на період до 2030 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 179, щодо підвищення рівня безпеки дорожнього руху, комфорту та економічності перевезень вантажів та пасажирів автомобільним транспортом.
Необхідно відмітити, що станом на даний момент не всі автомобільні дороги мають закріплені в державному кадастрі смуги відводу, або смуга відводу може обмежуватися укосами земляного полотна автомобільної дороги. В такому випадку, ніщо не заважатиме розмістити об'єкти, в тому числі згадані в законопроекті рекламоносії, за межами смуги відводу, але вони все ще негативно впливатимуть на безпеку руху або на збільшення вартості робіт при наступних капітальному ремонті або реконструкції дороги. Тому згаданий законопроект безсумнівно трохи наведе лад в питанні використання смуги відведення автомобільної дороги, але не стане панацеєю.
Досвід інших країн
Охоронні зони для автомобільних доріг передбачені законодавством різних країн. Наприклад, використання охоронних зон та їх розміри описані:
a) в статтях 28 та 29 Закону "Про дороги загального користування" Республіки Сербія (Law On Public Roads, https://www.putevi-srbije.rs/images/pdf/regulativa/law_on_public_roads.pdf)
Відповідно до загаданих статей сербського законодавства, в охоронній зоні вздовж дороги загального користування за межами населеного пункту забороняється будівництво будь-яких будівельних конструкцій, споруд, розміщення установок і пристроїв, за винятком нової конструкції покриття, необхідної для руху по дорозі загального користування, і споруд, пристроїв і установок, які обслуговують дорогу загального користування та рух. В охоронній смузі дороги згідно з частиною першою статті 28 допускається монтаж і прокладка водопровідних, каналізаційних, дистанційного опалення, залізничних колій та інших споруд, а також телекомунікаційних та електротехнічних каналів, установок, споруд та іншого за умови, що у балансоутримувача дороги загального користування отримано погодження, що містить транспортні та технічні вимоги. Керівник балансоутримувача дороги загального користування контролює виконання робіт, передбачених частиною другою статті 28.
Стаття 29 встановлює розміри охоронних зон автомобільних доріг загального користування від 5 до 40 м в залежності від категорії дороги.
b) в параграфах 71-72 Будівельного кодексу Естонії (Building code https://www.riigiteataja.ee/en/eli/515072022013/consolide)
В параграфі 71 дається визначення охоронної зони та її ширина (50 для доріг, які входять до європейської мережі, до 30 м – для інших доріг, до 10 м – для вулиць).
Відповідно до параграфу 72:
(1) В охоронній зоні автомобільної дороги забороняється:
- встановлювати будь-яке світлове обладнання, інформаційні чи рекламні засоби, що заважають руху транспорту на дорозі;
- проводити спортивні та інші масові заходи;
- добувати корисні копалини та надра;
- проводить суцільні рубки лісу;
- проводити роботи з поліпшення земель, що тягнуть за собою зміну водного режиму.
(2) Власник зареєстрованої нерухомості, на яку поширюється охоронна зона дороги, повинен дозволити видалення насаджень, дерев чи кущів, які обмежують видимість, або видалення будь-яких інженерних споруд, які створюють небезпеку для руху. Власник зареєстрованого нерухомого майна повинен дозволити встановлення тимчасових снігових огорож, зведення снігових стін і канав для блокування снігу, а також повинен дозволити прибирання снігу на землю за межами дороги, якщо це не перешкоджає доступу до зареєстрованого нерухомого майна.
(3) Об’їзні шляхи можуть передбачатися та будуватися, а для їх обслуговування використовуватися інша зареєстрована нерухомість лише на договірних засадах. У разі аварії або стихійного лиха укладення договору не вимагається. Власнику зареєстрованої нерухомості має бути виплачено відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок тимчасового користування зареєстрованою нерухомістю.
(4) На територіях, де створення детального просторового плану є обов’язковим, будівлі, на які поширюється вимога детального просторового плану, можуть будуватися в охоронній зоні дороги, якщо це дозволено в детальному просторовому плані або в національному чи місцевий спеціальний просторовий план.
c) в статтях 12 та 13 Закону "Про дороги" Литовської республіки (https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.220950?jfwid=n3s63347q)
В статті 12 визначаються розміри охоронної зони – від 10 до 70 м в залежності від значення дороги
Стаття 13 регламентує порядок виконання робіт в межах охоронних зон:
1. Забороняється проведення різноманітних робіт на дорогах, в смугах руху та їх охоронних зонах без дозволу власника дороги. Системи технічного регулювання дорожнього руху встановлюються після погодження з поліцією.
2. Зведення будівельних споруд або встановлення обладнання в охоронних зонах доріг дозволяється відповідно до Закону про будівництво з урахуванням перспектив розвитку дороги та вимог безпеки руху в порядку, встановленому нормативно-правовими актами. технічну конструкторську документацію та узгоджені проекти. Восени, взимку і навесні в захисних смугах доріг дозволяється встановлювати тимчасові снігозахисні засоби.
3. Забороняється будівництво в охоронних смугах доріг житлових будинків і громадських будівель, не пов'язаних з обслуговуванням транспорту і пасажирів. Забороняється розміщення зовнішньої реклами на дорогах та їх охоронних смугах, а також на вулицях і поблизу них, якщо вона може перешкоджати об’єктам технічного регулювання дорожнього руху, дорожнім знакам, погіршувати видимість, засліплювати учасників дорожнього руху, відволікати їхню увагу, створюючи тим самим небезпеку для учасників дорожнього руху; також забороняється використовувати рекламу, що імітує дорожні знаки. У разі розміщення зовнішньої реклами з порушенням зазначених вимог вона підлягає зняттю, знесенню або демонтажу в порядку, встановленому Законом про будівництво та іншими нормативно-правовими актами. Забороняється спорудження пам’ятних знаків-символів, створення кар’єрів і водойм, складування матеріалів в охоронних зонах доріг без дозволу власника дороги та землі.
4. Надземні або підземні інженерні мережі, що існують в межах охоронних зон доріг, утримуються їх власниками. Ці мережі прокладаються та реконструюються згідно із затвердженими проектами. Для проведення робіт необхідно отримати дозвіл дорожнього чи землевпорядника чи власника.
Що має бути в новому законопроекті про внесення змін до Закону України "Про автомобільні дороги"
Вважаю, що в зміненій редакції ЗУ необхідно:
- дати визначення охоронної зони автомобільної дороги та визначити їх розміри в залежності від категорії та/або значення дороги загального користування;
- обмежити види діяльності та можливе використання земельних ділянок, які потраплять в межи зазначених охоронних зон, незалежно від права власності;
- передбачити механізм дій для вже наявних об’єктів в межах охоронних зон;
- передбачити обов’язковість проведення незалежного аудиту безпеки автомобільних доріг для всіх без виключення об’єктів будівництва, якими буде передбачено сполучення із міжнародними та національними автомобільними дорогами загального користування державного значення (автозаправні станції, заклади харчування, місця відпочинку, нові райони житлової забудови, тощо).
Ці зміни теж не будуть панацеєю. Але вони дозволять:
- зберегти кошти платників податків на різні види робіт, які сьогодні проводяться в зв’язку із наявністю поблизу доріг різної забудови, інженерних комунікацій, тощо;
- впорядкувати забудову в межах визначених охоронних зон та їх сполучення із мережею автомобільних доріг;
- покращити безпеки руху всіх учасників руху на автомобільних дорогах України.