Основні положення Методології щодо особливостей здійснення закупівель робіт з будівництва та послуг з поточного ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування зараз активно обговорюються. CoST Ukraine не залишається осторонь, адже затвердження й подальше застосування Методології може докорінно змінити ситуацію на ринку дорожніх робіт і послуг.
Безумовно, систематизований підхід, а також чіткі та зрозумілі критерії порівняння потенційних підрядників для відбору найкращої пропозиції - значний та позитивний крок в сфері проведення публічних закупівель, особливо в дорожній галузі, проте ринкова економіка вимагає того, щоб в портрет "ідеального учасника ринку" хоча б в перспективі могли вписатися більшість компаній, а не умовні ТОП-10 з поміж сотень активних гравців, багато з яких давно працюють на ринку.
Нині ж створюється колізія - виконувати роботи на дорогах вищих категорій не може дорожня компанія без відповідного досвіду, а набути такий досвід ця компанія може лише на дорогах вищих категорій.
Відтак близько 10 великих підприємств отримають перевагу в торгах і з року в рік виконуватимуть значні та високовартісні замовлення, у той час як малий і середній бізнес, який працює в дорожній галузі, буде позбавлений перспективи й можливості зростання, адже приречений працювати в тому сегменті, в якому він починав.
Отже найбільш "ризиковані" положення Методології, а також рекомендації щодо їх усунення, напрацьовані CoST Ukraine:
В и м о г а: Компанії-учасники мають підтвердити наявність в своєму розпорядженні власної чи орендованої техніки та асфальтобетонного заводу, надавши копії документів на право власності чи актів їх приймання-передачі.
Р о з ’ я с н е н н я: Умова гарантування наявності всієї техніки та АБЗ є дискримінаційною, адже для великих компаній, які мають значні виробничі потужності - це не проблема, а ось середнім і малим підприємствам виконання цієї умови може "влетіти в копійку" чи взагалі призвести до банкрутства.
А все тому, що спрогнозувати час від початку оголошення закупівлі до моменту підписання договору неможливо - є прецеденти коли цей період сягав 4-5 місяців. А сплачувати значну орендну плату без отримання плати за виконання робіт чи надання послуг - не по кишені жодному з підприємств, тим більше - середньої та нижньої ланок.
Крім того закупівля послуг з експлуатаційного утримання проводиться у різний період року, а тому частина техніки на момент торгів чи підписання договору може виявитись непотрібною через сезонність таких робіт.
Р е к о м е н д а ц і я: Доцільніше було б запитувати в учасників оригінали листів-підтверджень можливості купівлі чи отримання техніки та АБЗ в оренду після укладання договору.
Читайте также Дороги под присмотром: Зачем "Укравтодор" внедряет технадзор международных компаний
В и м о г а: Не передбачена можливість використання мобільних асфальтобетонних заводів, у той час як стаціонарні АБЗ мають бути атестованими.
Р о з ’ я с н е н н я: Умова наявності стаціонарного АБЗ є суперечливою щонайменше по відношенню до світової практики, яка показує, що застосування мобільних АБЗ набагато ефективніше, як в частині відповідальності підрядника - її власника за якість сумішей, що виробляються, так і в частині зручнішого транспортування сумішей на об’єкт.
У той час, як необхідність використання стаціонарних заводів, що не належать підприємству-підряднику, може значно ускладнити логістику, більш того - збільшує ризики змови учасників закупівель.
Що стосується умови наявності атестату в АБЗ, то проведення атестації не гарантує підтвердження якості використаних сумішей на кожному конкретному об’єкті, адже забір продукції в рамках проведення атестації здійснюється одноразово.
Р е к о м е н д а ц і я: Доцільніше було б передбачити можливість застосування підрядником мобільних АБЗ, а також зобов’язати його:
- надавати документи про підтвердження дотримання вимог щодо часу транспортування сумішей,
- гарантувати постійний та регулярний контроль якості, обґрунтований нормативно та законодавчо.
В и м о г а: Загальний стаж роботи працівників компанії-учасника у дорожньому господарстві має становити не менше 2-х років.
Р о з ’ я с н е н н я: Умова, на якій наголошено в декількох пунктах, з одного боку під силу для виконання більшості дорожніх компаній, а з іншого - є необґрунтованою, адже потреба такого досвіду роботи є сумнівною для низько кваліфікованого персоналу, у той час як для ключових працівників - поріг є замалим.
Р е к о м е н д а ц і я: Доцільніше було б вказати критерії досвіду для працівників, які мають вплив на прийняття рішень в рамках проекту або прибрати цю умову взагалі.
В и м о г а: Компанія-учасник має надати відгук щодо її діяльності, виданий замовником не раніше дати оголошення закупівлі.
Р о з ’ я с н е н н я: Умова надання відгуку є необґрунтованою і не завжди такою, яку можна виконати, адже замовник з тих чи інших причин може відмовитися видавати його, зокрема через короткий термін, або на заваді встануть певні обставини - зміна керівництва, ліквідація підприємства-замовника, проходження перевірки, бюрократичні аспекти діловодства чи взагалі обставини непереборної сили, приміром - карантин.
Більш того, є прецеденти, коли підприємства, які виступали замовниками робіт ліквідовувалися, а це означає, що компанія-учасник, яка виступала підрядником на об’єктах таких замовників не зможе надати відгук про виконані роботи та показати їх, як аналогічні.
При цьому, надання копій актів виконаних робіт за аналогічними договорами, підписаних як замовником, так і підрядником вже є свідченням того, що учасник в виконав свої зобов’язання перед замовником з якістю, яка задовольнила останнього, а тому виконані роботи були прийняті відповідно до чинного законодавства.
Р е к о м е н д а ц і я: Доцільніше було б запитувати в учасників копію позитивного відгуку замовника за аналогічним договором без встановлення строків його надання.
Читайте также Как Мировой банк финансирует дорожные проекты в Украине
В и м о г а: При закупівлі робіт з будівництва (нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту) автомобільних доріг загального користування державного значення І, ІІ чи ІІІ категорії учасник має надати документальне підтвердження досвіду виконання робіт на автомобільних дорогах загального користування державного значення І, ІІ чи ІІІ категорії одним договором або сумарно в обсязі 85% від об’ємів основних робіт, визначених замовником в тендерній документації в натуральних величинах.
Р о з ’ я с н е н н я: Умова є технічно необґрунтованою, адже технологія влаштування асфальтобетонної суміші однакова для всіх категорій доріг. І навіть якщо розглядати різні значення міцності покриття для кожної категорії доріг, то загальна міцність покриття залежить від суми міцностей різних шарів, що передбачається проектною організацією.
Іншими словами, для доріг вищої категорії кількість шарів буде більша згідно з проектом і незалежно від досвіду підрядника. В частині ж рівності - технологія для різних категорій одна, а якість її виконання залежить від класу техніки, кваліфікації персоналу, дотримання нормативного температурного режиму.
Що ж стосується специфічних видів робіт (розмітка стрічкою, освітлення) - у більшості випадків компанії використовують послуги субпідрядника - спеціалізованих вузькопрофільних організацій, які виконують такі роботи чи надають такі послуги.
Р е к о м е н д а ц і я: Доцільніше прибрати цю умову взагалі або надавати досвід виконання робіт за основними видами робіт на обєкті
Р о з ’ я с н е н н я: Умову ж надання документального підтвердження досвіду виконання робіт одним договором або сумарно в обсязі 85 % від об’ємів основних робіт подеколи взагалі неможливо виконати, адже існують види робіт, на кшталт гарячого ресайклінгу, значний довід яких є лише у 2-3 будівельних організацій.
Р е к о м е н д а ц і я: Доцільніше знизити відсоток "показових" робіт щонайменше до 60%, для того щоб забезпечити можливість конкурувати більшій кількості компаній.
Пам’ятаємо, що вільний ринок, який передбачає чесну конкуренцію, дає поштовх розвитку галузі й велику кількість пропозицій оптимальних у співвідношенні "ціна-якість", у той час як монополії, особливо штучно створені, не залишають вибору й створюють простір для маніпуляцій: завищення цін, зниження рівня якості, а також побудови схем.
Читайте также 10 вопросов о новых правилах дорожных закупок "Укравтодора"