"Австрійські федеральні залізниці" (ÖBB) на сьогодні є ключовим перевізником в ЄС у нічних поїздах далекого сполучення. Тож, не дивно, що компанія приділяє значної уваги оновленню свого парку вагонів. В 2019 році була вперше представлена концепція дизайну нічних вагонів нового покоління від ÖBB. В листопаді 2023 року перший поїзд у складі нових вагонів виробництва Siemens здійснив перший демонстраційний рейс в Австрії, а за місяць почалася комерційна експлуатація нового рухомого складу (першими маршрутами стали Відень-Гамбург і Інсбрук-Гамбург). Ще за рік читачам ЦТС вдалося проїхатися в такому поїзді. Тож, ми попросили їх поділитися своїми враженнями.
Як, мабуть, і скрізь на великих вокзалах Австрії і Німеччини, у Відні посадку пасажирів на поїзд спрощує те, що на електронному табло на платформі показано, біля якого саме сектору платформи зупиниться саме ваш вагон. Відповідно, пасажирові не потрібно думати, чи почнеться нумерація з голови або хвоста поїзда, або ж західної чи східної сторони вокзалу.
У складі поїзда є вагони з дорогими 2-місними купе "Комфорт плюс" та "Комфорт" з власним санвузлом; стандартними 4-місними купе та індивідуальними спальними місцями - капсулами. (Є також і традиційні європейські 6-місні купе. Але, очевидно, вони наявні у старішому вагоні, включеному до складу поїзда. - ред). Нашим друзям дісталися квитки у новому 4-місному купе.
В їхньому випадку вагон був умовно розділений на дві частини - купе і спальні капсули.
Верхні полиці в купе зафіксовані в одному положенні (тобто не складаються). Під нижніми місцями достатньо місця, аби туди можна було запхати великі чемодани або рюкзаки. Тож, це зручніше за звичні рундуки в українських потягах.
Поверхня полиць - це, власне, і є матрац, на якому пасажирам потім доведеться спати. Столик має телескопічну ніжку, тож, під час приготування до сну його можна опустити до рівня сидінь, покласти на нього додаткову подушку, та отримати додаткові декілька сантиметрів м’якої поверхні.
Звісно, кожне місце і внизу і згори обладнане розетками, USB-роз’ємами і навіть безпровідними зарядками для телефонів. Є також бачок для сміття.
Піднятися на верхні полиці можна, скориставшись драбиною. Вона кріпиться до вхідних дверей, але її також можна переставити до вікна.
До речі, двері обладнані обмежувачем, який не дозволить відкрити їх стороннім особам (по типу дверного ланцюжка). А на самому початку подорожі стюард роздає подорожуючим електронні ключі від дверей їхніх купе чи капсул - як в готелі.
В купе є панель, за допомогою якої можна регулювати температуру повітря, викликати стюарда та бачити, чи зайнятий туалет. Але найцікавіше - можна керувати кольором освітлення приміщення. І це, мабуть, найцікавіший атракціон для дітей : )
Щодо капсул, то вони, як здалося, є прекрасною альтернативою для тих, хто подорожує один і не хоче ділити свій простір зі сторонніми людьми.
Пасажири, що обрали такий спосіб поїздки, можуть скористатися розкладними сидіннями в коридорі поки не сплять. А потім зручно вмоститися в індивідуальному просторі, де є розетки, столик, роз’єми для зарядки гаджетів і навіть дзеркало. Якщо пасажири подорожують парою, то дві суміжні капсули можна об’єднати, відкривши перегородку між ними з боку вікна.
Для зберігання речей і взуття між капсулами облаштовані спеціальні шухляди, що замикаються. По суті, капсули - це сучасна, пасажироорієнтована інтерпретація плацкартного вагону, якщо так можна виразитися.
Ще з цікавого - у вагоні, окрім двох санвузлів з туалетом і умивальником (окремо для жінок і чоловіків), є додаткова кімната лише з умивальником. Але нашим пасажирам вона здалася не дуже зручною через малі розміри.
Що найбільше не сподобалося і над чим варто ще попрацювати "Австрійським залізницям", так це комплекти спальної білизни. А зокрема, подушки. Вони були ніби з іграшкового набору - дуже маленькі та пласкі, тож, спати на них вкрай незручно, якщо взагалі можливо.
А от з приємного - пляшка води для кожного пасажира, яка входить в ціну квитка. Також на початку поїздки стюард роздав подорожуючим безкоштовно вафлі - маленьке вітання від ÖBB. Крім того, в ціну входить легкий сніданок, що включає чай, каву або какао на вибір, а також дві булки, масло та мармелад.
За додаткову плату можна замовити гарячу вечерю. Наприклад, гуляш. Звісно, це розігрітий напівфабрикат, але смакувало досить пристойно.
За суб’єктивними враженнями наших співрозмовників, вау-ефект відчуваєш відразу, коли потрапляєш у новий вагон. Але по ходу подорожі, уважно все роздивившись, здається, що все це не такі вже й недосяжні технології. Секрет успіху, як здалося - вдале планування простору та бажання дослухатися до сучасних потреб пасажирів.