Як відомо, нові Правила Інкотермс® 2020 набрали чинності 1 січня цього року. Як і минула версія правил Інкотермс® 2010, застосування допустимо як для міжнародної так і для внутрішньої торгівлі, що успішно використовується по всьому світу. Для розробки останніх оновлень торгових термінів Інкотермс® збір даних вівся практично по всьому світу з метою втілити в них останні сучасні тенденції міжнародної логістики та торгівлі.
Для прийняття рішення щодо використання конкретної версії правил, слід розуміти на які питання відповідають правила Інкотермс® , що вони регулюють і які функції виконують саме для вашої ЗЕД.
Застосовуючи Правила для зовнішньоекономічних контрактів і внутрішньої торгівлі, ми регулюємо наступні моменти:
Розподіл відповідальності і зобов'язань сторін
Хто за що відповідає у взаєминах з постачання товару між продавцем і покупцем?
Хто відповідає за організацію транспортного перевезення і, відповідно, оплачує перевезення, страхування вантажу в разі необхідності, готує транспортні документи, виконує митні формальності, тощо?
Момент розподілу ризиків
Де і коли продавець поставляє товари?
В який момент настає перехід відповідальності за безпечну поставку?
Розподіл витрат
Яка зі сторін несе відповідальність та витрати, що стосуються поставки товарів? Мова йде про транспортування вантажу в призначене місце, пакування товару, навантаження на транспортний засіб та розвантаження в пункті прибуття.
Правила Інкотермс® розроблені з можливістю їх застосування для будь-якого товару, що поставляється будь-яким видом транспорту, будь то залізничний вагон чи авіаперевезення, морське перевезення чи автомобільний транспорт.
Серед змін в Інкотермс® 2020 є і такі, що стосуються безпосередньо відповідальності перевізника. Наприклад, при розміщенні товару на борт судна, тобто при передачі його перевізнику, товари вважаються поставленими, це означає, що в місці поставки відбувається перехід ризику від продавця до покупця. Тому, надзвичайно важливо визначити хто є “перевізником”, особливо коли таких осіб декілька, як часто буває у випадках перевезення вантажу декількома видами транспорту. Наприклад, якщо при застосуванні групи C та F продавець здійснює поставку товару з передачею партії товару одному, двом або навіть трьом перевізникам послідовно.
При умовах поставки FCA чітко прописано, що ризик втрати перейде до покупця тільки після того, як продавець передасть товар в розпорядження перевізника, якого визначив покупець. У зв’язку з цим потрібно чітко вказувати місце поставки на цих умовах. Для того, щоб водій міг прийняти вантаж до перевезення згідно домовленостей йому потрібно чітко розуміти “вихідну точку”. Адже саме з вказаного пункту в умовах Інкотермс® починається поставка.
В термінах CIP/CIF - ризики переходять на покупця при передачі товару першому незалежному перевізнику, який найнятий продавцем. Тут варто пам’ятати, що покупець жодним чином не може контролювати такого перевізника чи впливати на нього. А перевізнику потрібно розуміти, що він несе відповідальність перед експортером. Тобто, перевізник здійснюючи поставку на умовах групи С, у випадку, наприклад, пошкодження товару не зобов’язаний контактувати із імпортером.
Враховуючи вказане вище, стає зрозуміло, що правила Інкотермс® повинні знати не тільки імпортери чи експортери, а і перевізники та експедитори.
Беручи на себе зобов’язання по доставці вантажу перевізник та експедитор повинні розуміти де це зобов’язання закінчується, та що саме включено в обов’язки.
Нижче наводжу перелік змін в правилах Інкотермс® , які також слід врахувати бізнесу під час складання контрактів починаючи з 2020 року:
- Термін FCA і бортові коносаменти. Це вихід із ситуації, якщо коносамент потрібен для оформлення інкасо або документарного акредитиву. В новій версії Правил Інкотермс® 2020 є додаткова опція за домовленістю сторін - покупець може дати інструкції своєму перевізнику видати коносамент банку продавця.
- В новому виданні правил є різні рівні страхового покриття в термнах CIF / CIP. Використання різних застережень для цих правил, що істотно відрізняє нову версію Правил Інкотермс® 2020 від попередніх. В цьому випадку грамотно відібрана практика ведення зовнішньої торгівлі дозволила сформувати умову, що йде в ногу з часом в частині страхування вантажів. Різниця аргументована практикою здійснення та ризиками при морському перевезення та доставки товару автотранспортом.
- Нововведенням є також можливість організувати перевезення товару своїм транспортом і покупцю, і продавцю для термінів групи D, а саме: DAP / DPU / DDP та FCA.
Якщо з групою D все цілком зрозуміло, то на термін FCA варто звернути особливу увагу. В даному випадку є приховані ризики, що стосуються розрахунку транспортних витрат для визначення митної вартості товару. Це може означати деякі труднощі в плані необхідності надання додаткових документів, таких як розрахунок (калькуляція) витрат, підтвердження маршруту тощо. З іншого боку, для компаній які мають власний транспорт це звичайно полегшення. Проте варто бути документально готовим, адже заявлена митна вартість товарів і подані відомості про її визначення повинні базуватися на об'єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню.
Із нововведень також включення вимог, пов'язаних з безпекою до статей про перевезення і витрати. Проаналізувавши аварійні та небезпечні випадки при перевезенні вантажів, особливо при морському транспортуванні, експерти включили в нові правила вимоги щодо здійснення формальностей стосовно контролю безпеки товару, такі як, наприклад, перевірка ваги контейнера з метою контролю завантаженості судна. Таким чином планується вирішити проблему із перевантаженнями морських суден, що саме нерідко і призводило до аварійних ситуацій.
Незалежно від того, які Правила ви будете використовувати в 2020 році, продовжувати використовувати Правила Інкотермс® 2010 або йти в ногу з часом і застосовувати для контрактів Правила Інкотермс® 2020, слід дотримуватися простих «правил безпеки» при плануванні міжнародної поставки товарів, виконання яких заощадить вашому бізнесу час, гроші і витрачені сили.
Як було підкреслено, Правила Інкотермс® використовуються в контрактах міжнародних поставок, учасниками якої є не тільки Імпортер та Експортер, експедитори і перевізники виконують важливу роль в ланцюгу постачання, саме тому вони також повинні добре усвідомлювати свою роль та відповідальність у здійсненні зовнішньоекономічної операції.