В Україні починається сезон відпусток, українці все частіше починають літати на іноземні курорти. Улюбленими місцями відпочинку наших співгромадян є Туреччина і Єгипет. З кожним роком авіасполучення між Україною та курортами цих держав лише покращується, відкриваються нові напрямки тощо. Але так здається лише на перший погляд. Якщо придивитись до цього питання уважніше, то можна знайти багато проблем. Особливо в цьому плані виділяються єгипетські курорти. Що не місяць, то з'являється інформація про затримку рейсу та сотні туристів, які змушені чекати свого літака по кілька діб. При цьому туроператору байдуже до цього, а авіакомпанія виправдовується технічними причинами, простіше кажучи, зламався літак.
На минулому тижні відчути це довелось на власному досвіді - моїй дружині разом із десятьма колегами, коли вони повертались із Шарм-ель-Шейху до Києва. Наповнені теплом єгипетського сонця та красою Червоного моря, вони не підозрювали, що дорога додому займе в них не 3,5 години, як очікувалось, а всі 16. Але спочатку трохи хронології.
Група мала вилетіти в п'ятницю, 10 травня, о 17:15 з Шарм-ель-Шейху, і в аеропорт Бориспіль мала прибути о 22:30. Сюрпризи почались ще за пару днів до вильоту, коли пасажирам повідомили, що вони прилетять не в Бориспіль, а в аеропорт Київ-Жуляни. Це був гарний "жарт" для тих пасажирів, хто припаркував свої авто в Борисполі. Єдиною втіхою було те, що відправлення перенесли на 5 хвилин раніше, і в Жулянах літак теж мав бути на 5 хвилин раніше.
В день вильоту очікуваний рейс BAY2042 нарешті з'явився на онлайн-табло аеропорту Жуляни, але час його прибуття був вже інший. Зокрема, вказувалось, що літак з Шарм-ель-Шейху прибуде о 03:25. Паралельно з цим, десь о 16-й годині п'ятниці сайт аеропорту Вінниці повідомив про затримку відправлення рейсу на Шарм-ель-Шейх. "Згідно крайньої інформації, наданої авіакомпанією Bravo, виліт затримано по технічним причинам до 22:00 години". Проаналізувавши розклад авіакомпанії Bravo Airways, я зрозумів, що мова йде про один і той же літак: спочатку він мав відвезти пасажирів з Вінниці, а потім забрати українців з Шарм-ель-Шейху до Борисполя. Але щось пішло не так, і весь розклад накрився. Порахувавши час у дорозі, стало зрозуміло, що літак не прибуде до Жулян о 03:25.
Але ось тут почалось найцікавіше. Я зателефонував в аеропорт Жуляни, там підтвердили інформацію, що є на табло. "Ми публікуємо лише ту інформацію, яку надають нам авіакомпанії", – повідомив черговий в аеропорту. Телефон Bravo Airways відповідав або монотонними гудками, або веселою музикою, але ніхто так і не підняв слухавки. Туроператор Join Up!, який продав путівки, теж не мав жодної гадки щодо часу вильоту рейсу. Дівчина, яка підняла слухавку, порадила уточнити інформацію у місцевого гіда, а про сам рейс вона нічого не знала. Через якийсь час дружина написала, що місцевий гід повідомив, що літак прибуде десь о третій ночі. Ситуацію рятувало тільки те, що їхню групу залишили в готелі, хоча з номерів вони вже виселились.
Вночі на сайті Жулян з'явилась інформація, що літак прибуде о 07:20. Хоча дружина написала sms о п'ятій ранку за Києвом, що вони вилітають, і десь о 08:30-09:00 мають бути в Києві. З рештою, так і трапилось: літак приземлився в Києві о 08:59. Хоча на онлайн-табло ще довго був час 07:20. Тобто авіакомпанія навмисне дезінформувала пасажирів і їхніх рідних, які мали їх зустрічати? Однак сюрпризи не закінчились навіть після посадки. З’ясувалося, що рейс виконав літак не Bravo Airways, а Anda Air.
Останнім часом описана ситуація трапляється, на жаль, все частіше на чартерних напрямках. Зі слів дружини, в їхньому готелі жила група туристів із Запоріжжя, яка дві доби чекала на літак до свого міста. Продивившись відкриті дані на два з шести літаків Bravo Airways на сайті flightradar (дані про решту відсутні), я побачив, що літаки авіакомпанії запізнюються не лише до Єгипту і не лише впродовж одного дня. Такий безлад уже триває як мінімум з 10 травня: літаки прибувають в пункт призначення мінімум на 3-5 годин пізніше запланованого, а подекуди й більше.
Отже, мінімум три дні авіакомпанія не може організувати своєчасний вивіз пасажирів, хоча ті вже заплатили за це гроші. І що відбувається? Безлад триває, туроператор мовчить і направляє до гідів, які теж нічого не знають, а цапом відбувайлом стає турист. Виникає логічне питання: невже нікого не покарають за такий безлад і неповагу до клієнтів? Невже і надалі українських туристів будуть возити старими, 30-річними літаками, які ламаються через день? Звертаюсь, до Державіаслужби: може, час припинити це чартерне свинство?