На тлі припинення авіасполучення через війну автобусні перевезення вийшли на новий рівень у транспортній системі України. На сьогоднішній день, автобусні пасажирські перевезення забезпечують пересування мільйонів людей практично у будь-яких напрямках та сполученнях. Проте, відкритим залишається питання сервісу та безпеки пасажирів. В цьому контексті варто згадати про важливість імплементації профільних норм європейського права в національне законодавство. 

Для вирішення цих питань в ВРУ зареєстровано законопроект № 4560 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання ринку послуг автомобільного транспорту в Україні з метою приведення їх у відповідність з актом ЄС". Документ має стати кроком не лише до повної імплементації європейських стандартів у сфері автомобільного транспорту, а й підвищити якість послуг, що надаються при перевезенні пасажирів. Про що документ, які зміни він принесе?

Автобусні перевезення зараз

На сьогодні автобусні перевезення в Україні часто асоціюються з перемінно- якісним сервісом,технічно застарілими транспортними засобами, а подекуди і нелегальними або сірими перевізниками. 

Багато перевізників працюють за неофіційними схемами, що створює ризики для пасажирів і знижує конкурентоспроможність ринку. Так, зараз в Україні існує три види перевізників: чорні — ті, які ведуть свою діяльність без ліцензії, взагалі без нічого. Їх до 20%. Білих трохи більше - 10%. Так званих сірих перевізників найбільше — 80%. Це ті перевізники, які мають ліцензію, але у різний спосіб не дотримуються законодавства. Наприклад, не мають відповідних дозволів, схем маршруту, розкладу руху, не дотримуються режиму праці-відпочинку водіїв, не заїжджають на автостанції, підбираючи пасажирів на узбіччі, "їздять" внутрішні рейси за дозволами на міжнародні перевезення. Через них держава щорічно недоотримує понад 2,6 млрд грн. 

Основні проблеми:

- Низький рівень безпеки через безвідповідальність перевізників.

- Відсутність контролю за репутацією та компетентністю перевізників, 

- Нерівні умови для офіційних перевізників через конкуренцію з нелегальними.

- Недосконалість законодавства в частині регулювання автобусного пасажирського транспорту.

Без комплексної модернізації системи автобусних пасажирських перевезень та подальшого продовження транспортної реформи профільним міністерством, послуги не зможуть відповідати вимогам сучасності та європейським стандартам.

Що змінить законопроект 4560

Законопроект 4560 адаптує українське законодавство до положень Регламенту (ЄС) N 1071/2009, що регулює доступ до професії автомобільного перевізника в Європі. Його ключові зміни включають:

Прозоре ліцензування:
Визначаються чіткі вимоги до перевізників, включаючи державну реєстрацію, професійну компетентність і фінансову стабільність. Це дозволить відсікти недобросовісних гравців ринку.

"Менеджер з перевезень":
Вводиться нове поняття для позначення особи, яка відповідає за організацію та виконання перевезень. Менеджери мають отримувати свідоцтво професійної компетентності

Єдиний інформаційний комплекс:
Законопроект передбачає створення цифрової системи, яка об'єднує всі дані про перевезення. Це сприятиме прозорості процесів та оперативності їхнього контролю.

Бездоганна репутація перевізників:
Перевізники повинні відповідати високим стандартам ділової репутації. У разі порушень до них застосовуватимуться чіткі заходи впливу, що підвищить відповідальність і якість послуг.

Покращення інфраструктури:
Законопроєкт стимулюватиме модернізацію автостанцій, забезпечуючи комфорт і безпеку пасажирів.

Висновок

Законопроект 4560 — це крок до європейських стандартів у сфері автобусних перевезень. Він спрямований на підвищення рівня безпеки, покращення якості послуг та розвиток інфраструктури. Прозорість ліцензування, впровадження професійних стандартів і цифровізація процесів створюють комфортні умови для пасажирів і стимулюватимуть розвиток ринку.

Україна рухається до інтеграції з Європою і транспортна система є важливим елементом цього процесу. Законопроект 4560 — це не лише нормативний акт, а й реальний інструмент для змін, які зроблять автобусні мандрівки більш комфортними, безпечними та сучасними.