Українські аеропорти 2022 рік розпочали з тотальної руйнації внаслідок повномасштабного вторгнення росії. Від початку агресії Україна втратила до 40% ВВП, а також шалену кількість інфраструктурних об’єктів. Цивільних аеропортів зруйновано 11 - на 6,8 млрд доларів, військових аеродромів знищено 12 на загальну суму понад 600 млн доларів. Загарбник не зупиняється, і до повної деокупації та завершення бойових дій по всій території України, втрати можуть зрости. Наразі зарано говорити про відновлення аеропортів, проте варто замислитись над тим, що робити після перемоги. Окреслити сценарії та пріоритети відбудови - цілком на часі.
Сценарій 1 "Неприпустимий" - замороження конфлікту. При такому сценарії відбудеться встановлення нової умовної лінії розмежування, без Криму, без значної частини "південного Лівобережжя" (Миколаївська, Херсонська, Луганська, частина Донецької областей). В такому випадку польоти не відновлюються ще дуже довгий час або частково відновляться тільки в аеропортах, розташованих на відстані не менше 300 км від такої уявної лінії розмежування. Фактично, з 17 цивільних аеропортів, зможуть працювати не більше 6 (захід України, Одеса та Київ).
Сценарій 2 "Умовно-прийнятний". Українським військам вдасться відновити контроль над кордоном та лініями зіткнення, які існували до початку повномасштабної агресії 2022 року. В цьому випадку, як і в першому сценарії, лишається загроза атаки на всі аеропорти України. Оцінка роботоздатних аеропортів сценарію - не більше 10. При цьому аеропорт Харкова у першому і другому сценаріях лишатиметься без польотів.
Сценарій 3 "Оптимальний". Можливий в разі повної перемоги України у російсько-українській війні, роззброєння нашого противника в частині далекобійної артилерії, ліквідації ракетних військ та військ ВКС, здатних вражати будь-яку точку на території України та в її акваторії. Надзвичайно складна задача, яка буде реалізована тільки за умови колективної підтримки Заходу. В поєднанні з дотаціями ЄС та репараціями з боку рф, можливо кардинально змінити авіаційну мапу України, зробивши її не лише рівною до країн Європи, а ще й більш прогресивною (в розумінні повного оновлення інфраструктури основних летовищ, створення нових транзитних пасажирських та вантажних хабів, використання кращих технологій при відбудові).
Припускаю, що за умови переможної ходи української армії із підтримкою союзників в економічному і військовому блоці, вдасться відновити діяльність основних цивільних аеропортів (до 15), завершити розпочаті реконструкції та розвивати нові проєкти (як наприклад, у Мукачево). У 2017 році фахівці Інституту майбутнього за моєї участі вже прораховували обсяг відновлення інфраструктури летовищ. Сьогодні до цих розрахунків додасться тотальна руйнація декількох цивільних аеропортів, аеродромів та окремих об’єктів на їхніх територіях.
З власного досвіду відбудови летовищ вважаю важливим тримати процес відбудови під контролем держави. При цьому необхідно залучити міжнародні організації інженерів-консультантів та мати періодичний аудит фінансування з боку держав-партнерів. Це убезпечить нас від історій на кшталт завищення цін на будівництво та обладнання, розкрадання матеріалів та недотримання будівельних стандартів.
Етапність відбудови
В першому кошику відбудови мають опинитись регіональні летовища, які готували під концесію, які мають суттєве регіональне та економічне значення: Чернівці, Івано-Франківськ, Херсон, Вінниця, Рівне.
В другому мають бути регіональні летовища, які мають велику перспективу з локальних перевезень, а також розвитку вантажних потужностей та лоу-кост перевезень за кордон: Гостомель, Тернопіль, Житомир, Хмельницький, Миколаїв, Полтава, Маріуполь.
Враховуючи безпекову ситуацію, я схиляюсь до створення державно-приватної управлінської компанії, яка керуватиме новоствореними/реконструйованими аеропортами, адже регіональні влади в попередні періоди так і не спромоглися на тотальну реконструкцію ба навіть заміну аеропортового обладнання. Окремо необхідно залучити Збройні Сили України до побудови системи захисту аеродромів від ймовірного захоплення з повітря, а також інвестувати у безпеку роботи самих летовищ.
Дотримуючись таких принципів можна досягнути головного: зробити Україну успішною, працюючою, транзитною країною; із потужною промисловістю та налагодженими транзитними шляхами; із подвоєною кількістю ультрасучасних аеропортів, із трьома-чотирма хабами, розділеними по вантажному та пасажирському типу; із інтермодальними перевезеннями та активним платоспроможним населенням, яке має фінансову змогу подорожувати як всередині країни так і світом.
Мрії збуваються після Перемоги. Ми це знаємо точно.
Все буде Україна!