Авіаційна індустрія дає величезний внесок у світову економіку, підтримуючи мільйони робочих місць та перевозячи мільярди пасажирів. Авіагалузь створила основу для деяких найважливіших технологічних проривів в історії. Незважаючи на постійні виклики, з якими стикаються авіакомпанії, галузь в цілому продовжить адаптуватися та знаходити інноваційні рішення в сфері технологій, збереження навколишнього середовища та безпеки.

Після тотальної зупинки авіасполучень у 2020 році, перевезення поступово відновлюватимуться, і ставатимуть дедалі доступнішими та бажанішими завдяки взаємопов'язаному світовому співтовариству та туристичному сектору в поєднанні з високими показниками безпеки. За оцінками, в авіації зайнято 65,5 мільйона працівників у всьому світі, причому 10,8 мільйона з цих робочих місць є непрямими постачальниками в авіаційну промисловість, такими як виробники деталей та компонентів. У 2019 році авіакомпанії в усьому світі перевезли більше 4,5 мільярдів пасажирів, отримавши загальний дохід у 550 мільярдів доларів.

001  

І якщо до Сovid ІАТА прогнозувала збільшення пасажиропотоку вдвічі до 2037 року, то нові прогнози скоригували цю дату на 2040-й. Щодо України – у нас традиційно велика авіагалузь, де тільки у виробництві та сервісі задіяні близько 50 тисяч працівників, за даними профспілки "Укрпрофавіа". І навіть попри скорочення після початку пандемії, галузь залишається суттєвою у формуванні вітчизняного ВВП. Тому, як і весь світ, Україні треба бути готовою подолати ключові виклики майбутніх років.

Американська інжинірингова компанія NTS описала ключові тренди світової авіації, деякі з них важливі для  України:  

1. ОБСЛУГОВУВАННЯ НІШЕВИХ РИНКІВ

Як і кожна інша галузь із широким спектром послуг, авіація повинна адаптувати свою звичайну бізнес-модель, щоб задовольнити мінливі потреби споживачів. Стратегічна диверсифікація традиційної бізнес-моделі дозволить авіакомпаніям задовольняти пасажирів та логістів, заробляти на міжнародній торгівлі та обслуговувати потенційні нішеві ринки:

лоу-кост перевезення (ринок не новий, але в майбутньому вийде за рамки ближніх дистанцій, і перейде у середні і довгі трансконтинентальні перельоти);

- "преміум-економ" (більше комфорту за менші гроші, ніж в класичному преміум-класі, це модель розумного споживання та відповідального ставлення пасажира до власного життя та довколишнього світу);

вантажні перевезення (Світова торгівля зумовлює збільшення попиту на вантажі в авіації - насамперед в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. Доходи домогосподарств та населення в цих регіонах зростають, як і виробничий сектори економіки. Однак посилене геополітичне тертя та обмеження торгівлі між країнами можуть перешкодити зростанню авіаційних вантажів, незважаючи на економічну готовність до їх розширення. Поки уряди підтримують спільну інфраструктуру між країнами в умовах "постковід", перевезення вантажів можуть бути головною тенденцією авіації найближчих років).

002

2. ПАЛИВНА ЕФЕКТИВНІСТЬ ТА ЗАХИСТ ДОВКІЛЛЯ

Вплив авіаційної промисловості на довкілля та здоров'я людей було під мікроскопом протягом останніх декількох десятиліть. Авіакомпанія значною мірою розглядалася як значний внесок у глобальні викиди вуглецю, незважаючи на те, що вона становить лише 2% від загальної кількості у світі.

У відповідь на глобальні пріоритети щодо мінімізації викидів СО2, IATA та окремі провідні авіакомпанії, аеропорти та різні об’єднання підприємств працюють над розробкою широкої екологічної політики, що покращує екологічну ефективність та стійкість авіакомпаній на глобальному рівні. Україна поклала на себе зобов’язання зменшити викиди СО2 і для цього вже приєдналася до моніторингового проекту CORSIA - Системи компенсації та скорочення викидів СОO для міжнародної авіації. IATA допомагає розробляти стандартну політику, що стосується впливу на довкілля, допомагаючи авіакомпаніям у покращенні екологічних показників та навчаючи авіакомпанії тому, як вони можуть зменшити викиди CO2. Організація поставила перед собою амбіційні цілі, що відображають їх пріоритетну спрямованість на екологічну стійкість. Однією з ключових цілей IATA є зменшення чистого викиду СО2 на 50% до 2050 року порівняно з рівнем 2005 року. Окремі виробники ставлять ще більшу ціль – нуль викидів до 2050 року! Цьому сприятимуть деякі інноваційні рішення, які використовує галузь для досягнення такої цілі:

Біопаливо: біопаливо - це не просто тенденція. Це реальність для кількох авіакомпаній, які зараз виконують регулярні маршрути. Біопаливо додається до існуючого палива реактивних двигунів, обмежуючи кількість нових викидів CO2, що викидаються в навколишнє середовище. Alaska Airlines, Air Canada, KLM і Qantas використовують відпрацьовану олію як біопаливо на регулярних маршрутах.

Енергоефективні двигуни: багато авіакомпаній інвестують у нові авіаційні двигуни, що мають високу паливну ефективність. Модернізуючи свій флот, авіакомпанії можуть значно зменшити кількість реактивного палива, що використовується, зменшуючи тим самим рівень викидів.

Компенсація вуглецю: Авіакомпанії просять своїх клієнтів допомогти підтримати галузь у її місії зменшення вплив на довкілля, шляхом співпраці з екологічними організаціями. Деякі перспективні авіакомпанії зараз пропонують своїм клієнтам можливість робити пожертви на фонди відновлення лісів або охорону дикої природи.

3. ЗБІЛЬШЕННЯ КІЛЬКОСТІ РОБОЧИХ МІСЦЬ

За результатами опитування IATA, проведеного міжнародними спеціалістами з персоналу в авіаційній галузі, 75% респондентів сподіваються, що протягом наступних років збільшиться кількість робочих місць у наземних операціях з літаками та обслуговуванні клієнтів в аеропортах. При цьому кількість пілотів також зростатиме, не дивлячись на просадку і масові звільнення протягом карантинного 2020-го року. "Розставатися із пілотами потрібно дуже обережно, адже це базовий персонал для будь-якого перевізника", - кажуть директори авіакомпаній.

Основні причини зростатння попиту на фахівців:

- Збільшення обсягів авіаремонту та сервісу літаків

- Зміна поколінь (поступова відставка "бебі-бумерів" – фахівців, народжених до 1965 року)

- Збільшення потреби в пілотах

4. ВПРОВАДЖЕННЯ БІОМЕТРІЇ

Будучи таким важливим аспектом повітряних подорожей, жоден інший аспект авіації не має більшої потреби в нових технологіях, ніж безпека аеропорту та пасажирів. Однак проблема завжди полягала в тому, яким чином аеропорти ефективно оброблятимуть дані подорожуючих, не порушуючи стандарти безпеки? Сфера біометрії може допомогти авіаційній галузі досягти і того, і іншого.

003

Біометрія - це технологія, яка використовується для спостереження та ідентифікації, пов’язана з обчисленнями та вимірами тіла. За допомогою цієї технології служба безпеки аеропорту може швидше та точніше визначати і ідентифікувати пасажирів, що допомагає скоротити час очікування, зменшити черги. Деякі розрахунки та вимірювання, які враховує біометрія, включають:

-  Відповідність відбитків пальців

-  Сканування сітківки

- Розпізнавання обличчя

Також новий тренд - автоматизований контроль здоров’я людини (вимірювання температури, експрес-тестування на віруси) із занесенням даних у єдину базу, дозволить всім країнами краще відслідковувати "міграцію" вірусів.

5. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА КАБІНА ПІЛОТІВ

Підключення до кабіни літака допомагає наземним операторам знати стан різних життєво важливих показників, дозволяючи їм приймати рішення в режимі реального часу та підвищувати ефективність. По суті, зв’язок з кабіною пілота та можливість зв’язку літака з членами наземного екіпажу мають важливе значення з двох основних причин:

Уникнення зривів плану польоту: рішення про затримку часу польоту або скасування рейсів повністю приймаються на основі кількох факторів, включаючи те, яке технічне обслуговування буде потрібно літаку при посадці та скільки потрібно буде заправити. Якщо наземні оператори мають доступ до даних кабіни про політ та інших показників, це дозволяє всій команді реагувати та мінімізувати вплив затримок рейсів або скасування.

Пом'якшення наслідків скасування рейсів: Коли один рейс затримується, скасовується або перенаправляється, він каскадує вниз по лінії до наступних рейсів, які потім відчувають затримки та скасування. Підключення до кабіни пілотів пом’якшує цю ланцюгову реакцію і дозволяє членам екіпажу скласти скоригований план.

Незважаючи на те, що створення інфраструктури, необхідної для успішного підключення до кабіни пілотів, є значною інвестицією, провідні авіакомпанії застосовують цю технологію, оскільки бачать економічну окупність, яку вона дає від задоволення клієнтів та управління ресурсами. Рішення, прийняті через підключення до кабіни пілотів, можуть в кінцевому підсумку заощадити авіаційній промисловості приблизно 15 мільярдів доларів щороку, не кажучи вже про зменшення викидів CO2 на 21,3 мільйона тонн щороку до 2035 року.

6. АВІАЦІЙНА БЕЗПЕКА ТА РОЗУМНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Техобслуговування - це значні накладні витрати в авіаперевезеннях. За даними Boeing, авіалінії щорічно витрачають на обслуговування літаків до 40 мільярдів доларів. Обслуговування літаків передбачає комплексні та систематичні перевірки, обслуговування, ремонт, заміну, встановлення компонентів, модернізацію тощо. Технічне обслуговування літаків (MRO) враховує прямі витрати, такі як робоча сила та матеріали, необхідні для ремонту та обслуговування літаків та непрямі витрати, такі як втрати авіакомпаній через затримки та скасування через незаплановане технічне обслуговування. Все це позначається на задоволеності клієнтів, що коштує авіакомпаніям мільярдів щороку.

Щоб стримувати всі види витрат, галузь вже практикує "розумне" технічне обслуговування, яке допомагає впорядкувати робочі місця авіаційних інженерів та техніків з технічного обслуговування. Вони діагностують проблеми швидше і призначають правильний шлях технічного обслуговування, одночасно покращуючи загальний час виконання та ефективність.

Основні тенденції МRO:

- Зовнішнє огляд літаків за допомоги дронів

- Онлайн відслідокувавння зовнішнього стану ПС. Практика застосування google glasses в авіакомпанії Japan airlines.

- Предективне технічне обслуговування з технологією "Цифрові близнюки": це віртуальні копії, які показують інженерам стан агрегатів вживу на літаку, який перебуває в повітрі, що дозволяє авіакомпанії прогнозувати будь-які моменти, які потрібно буде усунути на землі.

7. АВІАЦІЙНІ СТАНДАРТИ ТА ВИПРОБУВАННЯ

Без сумніву, безпека є пріоритетом номер один авіакомпаній та виробників літаків. Щоб зробити авіацію якомога безпечнішою, споживачі та галузеві експерти повинні задати важкі питання щодо того, як поліпшити безпеку літаків за допомогою передових технологій випробувань для підвищення стандартів у галузі.

Єдиний спосіб зробити це - покращити випробування літальних апаратів і згодом впровадити вдосконалені стандарти, які випливають із суворих випробувань.

До 2023 року ринок аерокосмічних випробувань досягне приблизно 5,4 млрд. доларів. Ось деякі тенденції у галузі авіаційних випробувань:

Створення нових матеріалів: Свого часу літаки виготовлялись майже повністю з алюмінію та алюмінієвих сплавів. Сьогодні балом правлять композити, як в конструкції планера, так і в двигунобудуванні. Українські ПАТ "Мотор Січ" та ДП "Івченко Прогрес", разом із профільним аерокосмічним університетом, можуть запропонувати цікаві розробки, які стануть потрібними вже найближчим часом. Ринок аерокосмічних випробувань повинен постійно вдосконалювати можливості тестування матеріалів, аби забезпечити безпеку, міцність та експлуатаційні характеристики повітряного судна.

Дотримання нормативних та сертифікаційних стандартів:  у світі існують суворі правила авіаційної безпеки та сертифікації, яких повинні дотримуватися авіакомпанії. Різні регулюючі органи збирають та реєструють дані про безпеку та ефективність використання сучасних інструментів. Збір цих даних дозволяє регуляторним органам та органам сертифікації виявляти існуючі ризики та прогнозувати майбутні ризики для запобігання нещасним випадкам. Авіакомпанії повинні продовжувати співпрацювати з експертами з аерокосмічних досліджень з метою оновлення практики випробувань з урахуванням останніх стандартів безпеки.

Партнерство з аерокосмічними експертами ніколи не було важливішим для авіаційної галузі, як сьогодні. Це стосується превенції авіаційних подій. Україна опинилася в епіцентрі крупних авіакатастроф, що відбулися на нашій території з початку війни, а також через останні інциденти – збиття літака МАУ над Тегераном та загибель курсантів на Ан-26 під Харковом.

ВИСНОВКИ

Враховуючи надзвичайний "постковідний" період, який вразив авіацію і всі пов’язані галузі, головні прогнози скоригувалися. Проте вікно можливостей завжди є під час кризи, і галузеві підприємства та організації поспішають адаптуватися. Дякуючи фахівцям авіаційної галузі, вже сьогодні можна зрозуміти яким буде попит на ті чи інші послуги та продукцію, а також що буде із персоналом та якими є глобальні тренди. Український авіаційний світ, що зосередився сьогодні на відновленні занедбаної інфраструктури та переформатуванні діючих авіакомпаній, може зачепитися за шанс стати частиною глобального ринку сервісу та обслуговування літаків, а ще значно наростити транзитний потенціал.