Війна та закриття неба для цивільної авіації змусили пасажирів, які цього потребували і мали відповідну можливість, пересісти на міжнародні автобуси та потяги. На цьому тлі, щоб краще задовільнити попит клієнтів, ринок автобусних перевезень почав активніше діджиталізуватись - онлайн продажі сьогодні становлять вже 15% від загального обсягу.

В інтерв'ю ЦТС генеральний директор BlaBlaCar в Україні Роман Мірошніченко розповів, які ще трансформації в автоперевезеннях відбулися за рік війни, що чекає автобусний ринок з точки зору перевізників, коли якість автобусів стане кращою та що відбувається з напрямком карпулінгу. 

1640190979543  

Про бізнес на початку повномасштабного вторгнення 

З точки зору бізнеcу, 24 лютого ми побачили величезний попит як на карпул, так і на автобуси. Карпулінг у нас не зупинявся ні на один день. Ми запровадили можливість безкоштовних поїздок (зазвичай, в сервісі обовʼязкова мінімальна плата за поїздку водію), а користувачі охоче підтримали ініціативу. Загалом, водії опублікували 17 049 безкоштовних поїздок, а це 71 233 вільних місць в авто для українців. 

Але кількість водіїв в перший тиждень значно зменшилась, більшість займались переміщенням своїх сімей. За рахунок цього кількість поїздок зменшилася на 30% порівняно з початком 2021 року. З точки зору автобусного маркетплейсу, вже на третій день після початку повномасштабного вторгнення ми також побачили, що пропозиція скоротилась. Кількість змін у рейсах і відміни були дуже високими, тому ми вирішили на кілька тижнів зупинити продажі. Ми збільшили максимально можливу кількість місць в авто з трьох до 24, щоб автобуси, що залишилися, могли продовжувати роботу в нестабільній ситуації. Вже наприкінці березня ми відновили продаж автобусних квитків. 

Про основні напрями, відновлення попиту та ціни 

В 2021 році кількість автобусних та карпулінгових поїздок становила 20/80 відповідно. Після початку повномасштабної війни це співвідношення змінилось на 35/65 за рахунок збільшення частки міжнародних автобусних поїздок.

Топ напрямками до війни були Київ-Одеса, Київ-Чернігів, Київ-Житомир. В 2022 році в топ маршрути вийшли Київ-Черкаси, популярними були Київ-Львів та Львів-Київ, також Одеса та Дніпро. По міжнародним перевезенням - це всі напрямки на Польщу, особливо Варшава, а також Молдова - Одеса-Кишинів та Київ-Кишинів. 

Те, що ми бачимо останні вісім місяців, це відновлення ринку, як внутрішнього, так і міжнародного, й певну нормалізацію ситуації до довоєнної. Крім західних областей добре відновлюються центральні регіони - Дніпро, Полтава, Одеса. З останнього, що здивувало - Миколаїв, де також дуже гарне відновлення і з точки зору автобусів, і з точки зору карпулінгу. Але деокуповані території Сумської, Чернігівської, Харківської областей все ще залишаються з на 30-40% нижчими показниками, ніж у довоєнний період. 

Якщо казати про автобусні перевезення, то ціни по Україні зросли на 30-35%. В основному через підвищення цін на паливо, яке відбулось влітку минулого року, та загальну інфляцію. Ріст цін на міжнародні перевезення був дещо нижчим - 15-20%, оскільки частка витрат на пальне та інфляція на зовнішньому ринку нижчі. На карпулі підвищення цін також відбулось в межах 25-30%. 

В міжнародних напрямках в контексті відсутності авіасполучення, на 80% авіацію замінили автобуси, ще 20% - це залізниця. Зараз ми бачимо певний баланс з точки зору поведінки наших пасажирів на міжнародних перевезеннях. Якщо в перші місяці війни 70% людей виїжджали і тільки 30% повертались, то останні три місяці це 50 на 50%. Невеликі сплески пов'язані, як правило, з певними датами. Наприклад, на Великодні свята велика кількість людей приїздила в Україну. 

Про перехід автобусного ринку в онлайн

Ми бачимо, як змінюється ринок онлайн і офлайн продажів. В авіа перехід пройшов давно і сьогодні більше 90% продажів відбувається онлайн. За останніми статистичними даними "Укрзалізниці", 75% квитків на залізничні перевезення також вже продаються онлайн. До війни 90% продажів на автобуси були офлайн, але війна поступово змінює цей тренд. Зараз - це вже 85%. Так, різниця не дуже суттєва, але головне, що є така динаміка і тренд прискорюється. 

Тип паче, що ми спостерігаємо паралельні тренди на розвиток онлайн послуг - встановлення додатку «Дія», онлайн банкінг и т.п. Це повинно допомогти нам наблизитись до різних категорій пасажирів, які до цього не користувались онлайн. І ми бачимо нашу місію в тому, щоб перевести цю категорію також в онлайн.

Про монетизацію карпулінгу 

У Франції, Італії, Іспанії та інших країнах Західної Європи монетизація карпулінгу була введена в 2014 році.  В тому ж 2014 році BlaBlaCar зайшов в Україну та працював без сервісного збору, інвестуючи в ринок та локальну спільноту. Але в січні-лютому 2022 року ми почали перші тести, які охоплювали 5% від наших споживачів. З початком війни ми призупинили імплементацію цього рішення і повернулись до питання в листопаді 2022 року. Майже одночасно сервісний збір ми відновили в Польщі (який призупинявся на початку пандемії Covid-19), Румунії, Словаччині, Чехії та інших країнах Східної Європи.  

Зараз в Україні сервісний збір розповсюджений на всіх споживачів. Розуміючи контекст ми не монетизували регіони які знаходяться під тимчасовою окупацією, короткі дистанції до 75 км, а також першу поїздку користувача. З введенням монетизації ми побачили, що кількість бронювань поїздок скоротилася, оскільки Україна дуже чутлива до рівня цін. Але вона змінилась в такій самій пропорції, як і на інших ринках, для прикладу, Польщі. Зараз ми бачимо, що попит починає відновлюватись і люди готові сплачувати за сервіс. Окрім того, монетизація значно покращила загальну дисципліну як з точки зору водіїв, так і пасажирів. До цього через сервіс бронювали 130% поїздок, тобто один пасажир бронював кілька поїздок, а потім відміняв. Зараз це 90%. Загалом можна сказати, що монетизація формує довіру між водієм та пасажиром. 

Про карпул, як екологічний тренд

Кількість персональних авто буде збільшуватись і ми бачимо цей тренд по всіх країнах. Але карпулінг - це не тільки про доступність транспорту, але й про можливість економити й зменшити кількість шкідливих викидів. Люди починають більш свідомо до цього ставитись. 

Дуже великий тренд, який зараз є у Франції і в якому ми вбачаємо стратегічний розвиток продукту, це дотація держави на карпулінг-поїздки. Кожному новому користувачу, який реєструється в додатку і готовий шерити поїздки, держава сплачує 100 евро. На меті - знизити навантаження на транспорту систему та кількість викидів. 

І ми бачимо, що держави більш ретельно підходять зараз до питання екології - підтримують вуглецево нейтральні компанії, дотують покупки електрокарів, переводять вантажний транспорт на залізницю і т.п. Якщо досвід Франції буде успішний, ми сподіваємось що його підхоплять й інші країни, а в перспективі й Україна. 

Про кращу якість автобусного сервісу та укрупнення бізнесу

Якість автобусів на ринку України стає кращою. Це доволі довгий тренд, і я думаю, що сервіс стане більш комфортним і розвиненим через чотири-п'ять років, але навіть зараз ми бачимо динаміку.

Щоб економіка автобусного бізнесу працювала, наші перевізники змушені купувати вживані автобуси в Європі, але з покращенням економічної ситуації в країні, доступністю дешевого кредитування, лізингу це також буде змінюватись. Автомобільний ринок - другий за розміром після нерухомості, який драйвить економіку. Тому те, що може максимально допомогти у відновленні країни, це дешева довгострокова іпотека житла та транспортний лізинг..

Крім того, з точки зору бізнесу, я очікую, що буде відбуватись укрупнення та професіоналізація перевізників. Будь-які кризи, в нашому випадку це війна, підчищають бізнес, прибирають неефективний. Масштабуються ті, хто має можливість кредитуватися під кращі ставки та пропонувати кращий сервіс, в тому числі онлайн послуг.  

Читайте також Коли битва за Київ була виграна, ми відновили рейси до столиці України, – інтерв’ю з СЕО Flix Андре Шваммляйном