Сьогодні вартість перевезення контейнера з Києва в порти Великої Одеси становить 800 дол., а з Києва в Гданськ чи Констанцу - 2 000 дол. Відновлення контейнерних перевезень з чорноморських портів позитивно відобразилося б, як на вартості імпортних товарів, так і на експорті. Адже далеко не кожен бізнес може дозволити собі переплачувати за логістику. А тікомпанії,  що можуть, стали менша заробляти, а відповідно і менше сплачувати коштів в державний бюджет.

У Міністерстві відновлення заявлять, що контейнерні перевезення запустять от-от. А від учасників ринку доходить інформація, що перше судно з контейнерами в одному з портів Великої Одеси очікують з дня на день. Але мова поки що все ж іде про фідерні перевезення. Щоб повернути в Україну контейнерні лінії, потрібно вирішити питання страхування.

Контейнери набирали обертів

За підсумками 2021 року українські морські порти обробили 12 млн т контейнерних вантажів. Це було на 5,8% менше, ніж роком раніше. Зокрема, у порту Одеса було перевалено 671,5 тис. ТЕU, Південному - 238,6 тис. ТЕU, Чорноморську - 112,2 тис. ТЕU. У попередній кілька років навіть при загальному падінні вантажообігу, контейнери показували стійке зростання. Проте, у 2021 році на ринок вплинули світові тренди. Через ситуацію в портах Китаю та США утворилося замкнене коло: закриття портів на карантин призвело до накопичення флоту на рейдах, що спричинило дефіцит перевізних потужностей та обладнання, це призвело до зростання фрахтових ставок і до руйнування усталених за останні роки алгоритмів роботи контейнерного бізнесу.

Але повномасштабне вторгнення мало незрівняно більший негативний вплив на ринок морських контейнерів. Основні вантажопотоки переоріентувалися на европейські порти - Констанцу, Гданськ та Гдиню. До них та з них товари довозяться залізницею або вантажівками, а також частково річкою - Дунаєм.

Роман Колоянов, генеральний директор Maersk Ukraine Ltd, говорить, що зараз 50% контейнерів йде до портів залізницею, ще 25% автомобільним транспортом, і 25% - через Дунай. Віктор Берестенко, керівник АМЕУ, зауважує, що вантажопотоки між морським і сухопутними коридорами розділились 50 на 50. За даними АМПУ, у 2022 році на Дунаї було оброблено 9 321 TEU, в 2023 - 67 667 TEU. Точну цифру об'єму українського контейнерного ринку сьогодні порахувати важко, але в будь-якому випадку обсяги неспівставні з тим, що було ще кілька років тому.

Обіцянки від влади

Питання відновлення контейнерних перевезень через порти Великої Одеси активно обговорюється вже кілька місяців. Останні заяви були від Міністерства відновлення та Міністерства економіки. Так, на форумі, присвяченому другій річниці повномасштабного вторгнення, міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков сказав, що в планах "якнайшвидше перейти до експорту-імпорту за допомогою контейнерів і контейнерних терміналів, які знову запрацюють на Чорному морі".

В середині березня заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Юрій Васьков повідомив, що перші контейнерні перевезення Українським морським коридором можуть бути здійснені протягом двох-трьох тижнів. "Усі п'ять контейнерних терміналів готові обробляти контейнери. Майже всі вони задіяні в перевалці аграрної та іншої продукції. Але контейнери - це пріоритет. Сподіваюся, що за два-три тижні отримаємо перші заходи", - сказав Васьков. За його прогнозом, термінали і контейнерні лінії відновлюватимуть роботу поетапно: "спочатку перша лінія, потім друга, а за нею третя". Заступник міністра зазначив, що рух розпочнеться з фідерних суден, а вже за ними підуть контейнерні лінії.

Минулого тижня заступник міністра економіки Тарас Качка також підкреслив, що відкриття великих портів дало змогу значно наростити обсяги експорту, проте великим важливим питанням залишаються контейнерні перевезення. "Чому це важливо? Тому що контейнерні перевезення - це в першу чергу продукція з доданою вартістю. На сьогоднішній день контейнерні перевезення зосереджені фактично на автомобільному та залізничному транспорті. З автомобільним транспортом ви знаєте, що відбувається на нашому західному кордоні. Тому на сьогоднішній день ми дуже обережно працюємо над тим, щоб відновити ці перевезення через морський транспорт (порти Великої Одеси - ред.)", - заявив він.

Стриманий оптимізм бізнесу

Керівник Hapag-Lloyd Ukraine Валерій Леонов в коментарі ЦТС зазначив, що перспектива відновлення роботи в сенсі повноцінного оперування контейнерної лінії виглядає наразі сумнівною за багатьох факторів. "По-перше, власне військовий ризик. Прикладом реагування контейнерних перевізників на нього може бути рішення по Червоному морю. Також сюди слід віднести обмежений обсяг вантажів на Чорному морі в цілому та непередбачувану кон’юнктуру попиту саме українських вантажів", - зауважив він.

Тому, в даний період рішення про повноцінні суднозаходи контейнерної лінії в українські порти, та навіть підготовча робота, на його думку, були б передчасним. "Існуючий обсяг вантажів поки що обробляється без перешкод портом Констанца, та через порти Польщі. Але ми уважно спостерігаємо за процесами на ринку і вчасно оновлюємо статус з керуючим офісом", - резюмував Валерій Леонов.

В компанії Maersk Ukraine говорять, в свою чергу, що дуже розраховують на відновлення контейнерних перевезень із портів Великої Одеси. Проте, стримує невирішене питання зі страхуванням вантажів. "У випадку атаки на контейнерні термінали можуть бути пошкоджені контейнери. Це великий ризик для вантажовідправника", - говорить Роман Колоянов.

Олександр Кучанський, комерційний директор ДП "Формаг-Київ" зауважує, що "скоріш за все, океанські контейнеровози не будуть заходити в морські порти України навіть після негайного припинення вогню ще довгий час, адже для цього треба провести роботи з розмінування на досить великій площі Чорного моря поряд з українськими водами. А ось регулярний фідер, наприклад, з Туреччини з невеликою кількістю TEU виглядає більш реалістичним сценарієм".

Проблемні питання страхування

Перед запуском українського морського коридору основним питанням було страхування. Уряд затвердив Порядок надання гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії росії проти України та воєнних дій на території України фрахтувальникам, операторам та судновласникам українських та іноземних суден.

За словами Артема Волкова, керівника практики морського права ЮФ "АНК" та адвоката, затверджений Порядок надання гарантій виписаний таким чином, щоб надати гарантії саме судновласнику, якому його страховик відмовив у виплаті страхового відшкодування. Проте, судновласник набуває відповідальності за вантаж з моменту, коли він перетнув борт судна та був оформлений коносамент або морська накладна. Поки контейнер (порожній або з вантажем) зберігається на контейнерному терміналі, судновласник не несе відповідальності ані за контейнер, ані за вантаж. Відповідно, якщо контейнер постраждає під час зберігання на терміналі (в очікуванні навантаження/вивезення з порту) - норми Порядку не діятимуть. "Наскільки мені відомо від учасників ринку, застрахувати контейнер (як обладнання) та вантаж, який перевозиться у ньому, від воєнних ризиків, пов’язаних зі збройною агресією проти України, наразі надзвичайно складно", - відзначає Артем Волков.

Щоб додати впевненості учасникам ринку та повернути в Україну контейнерні лінії, на думку Волкова, необхідно поширити дію Порядку №548 також на вантажовласників та контейнерні лінії (які є власниками контейнерів), а також контейнерні термінали, які є портовими операторами, та виконують вантажні операції. Тобто, умовно кажучи, щоб з моменту, коли контейнер перетнув територію порту на автомобілі/залізницею або був вивантажений з борту судна, на нього автоматично поширювалися б вимоги Порядку і вантажовласник та лінія могли розраховувати на відшкодування, якщо страховик раптом відмовить у виплаті.

Резюмуючи, можна сказати про те, що в найближчий час з великою вірогідністю можна говорити про відновлення саме фідерних перевезень, коли невеликі контейнерні судна підвозитимуть вантажі між українськими чорноморськими портами та тією ж Констанцою, куди заходять великі судна контейнерних ліній. В логістичній компанії Formag зауважують, що найбільш зацікавленими, на їхню думку, в цьому можуть буть Maersk, СМА-CGM, MSC, Hapag-Lloyd та Evergreen. Подібні сервіси вже діють в портах Дунаю.

Вже найближчими днями, за інформацією ЦТС, в один із портів Великої Одеси має зайти перше фідерне судно. Сервіс оператора, який його організував, в порту Рені включав в себе взаємодію з чотирма лініями - Maersk, СМА-CGM, MSC, Hapag-Lloyd. Охочих працювати через порти Одеси повинно бути ще більше.

Читайте також Контейнеризація вантажопотоків: Яким був 2023 рік для ринку та як основні гравці оцінюють перспективи росту