24 лютого Верховна Рада підтримала зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік", яким передбачена можливість компенсації для власників морських суден, які заходять в українські порти, якщо такі судна отримають пошкодження чи будуть знищені росією. Відповідні зміни розроблялися Міністерством відновлення в співпраці з народними депутатами України та спільно з Бюджетним комітетом. "Народні депутати зробили важливий крок для повноцінного відновлення цивільного судноплавства в Чорному морі. Разом ми шукаємо шляхи для забезпечення роботи українських портів та розширення номенклатури для товарообігу", - зазначив міністр Олександр Кубраков. 

Страхування суден з боку держави має дати позитивний сигнал для ринку і знизити ціни на суднозаходи. Крім того, за словами заступника міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Юрія Васькова, компенсація ризиків за рахунок України є одним з кроків держави щодо забезпечення вільного судноплавства до українських портів та розширення номенклатури вантажів. "Відкриття вільного судноплавства є пріоритетом. Ми неодноразово звертались до Міжнародної морської організації ООН виступити гарантом права України на вільне торговельне судноплавство, яке держава і так має згідно міжнародних конвенцій", - зазначив він. Кошти для компенсації шкоди будуть виділятись урядом України. 

ЦТС зібрав відповіді на п'ять основних питань щодо нового механізму страхування. 

Чому це важливо?

Минулого року Асоціація страховиків Ллойда (Lloyd’s Market Association або LMA) внесла усі територіальні та внутрішні води України, а також росію, як країну в цілому, до переліку потенційно небезпечних зон для судноплавства. 

В результаті страхові премії зросли у 20 разів - з 0,025% вартості судна до 5%. Після початку роботи "зернового коридору" ринок дещо стабілізувався, проте будь-які військові чи політичні ускладнення можуть знов або підвищити ставки, або ж і зовсім закрити для України ринок перестрахування. Так, наприклад, було в листопаді, коли росія тимчасово призупинила свою участь у Зерновій угоді. Тоді лондонський страховик Lloyd's of London Ascot заявив, що також призупиняє страхування нових вантажів, які використовують український "зерновий коридор" в Чорному морі.

Читайте також Уникнути страхового паралічу 

Саме тому, необхідно було знайти механізм перестрахування військових ризиків, за якого Україна не буде залежати від зовнішніх факторів. Крім того, це стане  додатковим аргументом для повного розблокування вітчизняних портів. "Упевнений, що запуск гарантування компенсації ризиків стане потужним сигналом для стабілізації української та світової економіки", - відзначав міністр Олександр Кубраков. 

Яка сума буде виділена? 

Загальний обсяг компенсацій цього року складе до 20 млрд грн. В разі настання страхового випадку Кабмін отримав право використати кошти Державного дорожнього фонду. "Це не означає, що ці гроші будуть використані відразу. Ми цією правкою дозволяємо Кабміну використати їх, якщо буде необхідність. Середня вартість суден, які заходили в одеські порти в рамках Зернової угоди в 2022 році, була 13 млн доларів, або десь близько 500 млн грн", - відзначила голова Комітету з питань бюджету Верховної Ради України Роксолана Підласа. 

Рік тому, в лютому 2022 року, аналогічне рішення було ухвалено для авіаційної галузі. Тоді урядом за погодженням з Бюджетним комітетом Верховної Ради України для гарантування безпеки польотів в Україні для страхових компаній, компаній-перестрахувальників, лізингових компаній та авіаперевізників було виділено 16,6 млрд грн.

На які судна, вантажі та порти буде поширюватися норма?  

Норми поширюються на всі види вантажів. Гарантії стосуються фрахтувальників, операторів та/або власників морських суден, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав і поширюється на всі українські порти, а також на внутрішні води. "Важливо зазначити, що це не є гарантії. Мова йде про створення Фонду компенсації важливих збитків. Дія закону поширюється на всі судна, які будуть заходити у відкриті українські порти, незалежно від типу вантажу", - пояснює заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Юрій Васьков.   

Коли запрацює механізм компенсацій? 

Кабінет міністрів ухвалить порядок здійснення відповідних компенсацій за пропозицією Мінвідновлення.

"Підзаконна база вже в розробці і, сподіваємося, буде затверджена протягом місяця", - зазначив в коментарі ЦТС 28 березня Юрій Васьков. 

Яким буде вплив на "зерновий коридор"?

Прийнята норма в тому числі стосується суден, які заходять в українські порти в рамках Зернової ініціативи. Проте, останні п'ять місяців робота "зернового " постійно саботується російською стороною, шляхом штучного зменшення кількості інспекцій суден. В результаті, за цей час було недоекспортовано 12-15 млн т зернових вантажів. Тому Україна розглядає можливість роботи портів і без "зернового коридору".

"Верховна Рада прийняла закон, який передбачає компенсацію державою можливих збитків, спричинених військовою агресією рф. Тому ми вимушено розглядаємо варіант роботи без Зернової ініціативи… Для світу і для нас буде кращим повне відновлення судноплавства. Це наш пріоритет. І це наше право, як держави, згідно з міжнародними конвенціями. Зернова ініціатива - це тимчасова форма, що мінімізує наслідки війни для світової продовольчої безпеки. Якщо ми побачимо, що ця тимчасова міра не дає потрібного ефекту, ми будемо розглядати план Б і втілювати його", - говорить Васьков.

Він ще раз наголошує, що відкриття вільного судноплавства в Чорному морі наразі є пріоритетом держави. Україна вже неодноразово зверталась до Міжнародної морської організації ООН виступити гарантом права України на вільне торгівельне судноплавство, яке держава і так має згідно міжнародних конвенцій.

Читайте також Однакові правила для всіх або відкрите море: Що буде з українськими портами?