Влітку 2020 року литовська вантажна залізнична компанія LTG Cargo розпочала нову сторінку в своїй історії - державний перевізник отримав не лише нову назву (LTG Cargo замість LG Cargo), а й нову стратегію. Одним із пунктів документу значилася закордонна експансія. "Ми прагнемо сміливо виходити на європейські ринки та конкурувати з дійсно великими, всесвітньо відомими брендами, які чекають на нас там. Тому необхідне нестандартне мислення та постійний пошук нових рішень, щоб створити якомога більше переваг для Литви," - заявляв Еґідіюс Лазаускас, генеральний директор LTG Cargo, під час презентації нового бренду та стратегії. Тоді ж литовська компанія заснувала дочірнє підприємство в Польщі, а через півроку зайшла на ринок України.

В січні 2022 року новим керівником LTG Cargo стала Еґле Шиме. Як і її попередник, вона була змушена шукати нові рішення для компанії, але вже в більш складних умовах. В кінці лютого 2022-го росія за підтримки білорусі напала на Україну. Литва, що межує з обома агресорами, беззаперечно підтримала Україну і запровадила відповідні санкції проти двох сусідніх держав, навіть попри негативні наслідки для своєї економіки. LTG Cargo, як національний перевізник, також зазнав опосередкованого негативного впливу російської агресії.

За попередньою оцінкою, компанія очікувала втратити не менше половини вантажопотоку, який у 2021 році становив більше 51 млн тонн. "Минулий рік був важким, але результати виявилися кращими, ніж ми прогнозували," - говорить Еґле Шиме. За підсумками 2022 року LTG Cargo зменшила обсяги перевезень на майже 40%. Як литовській компанії вдалось втриматися, чим довелося пожертвувати та які плани на найближчі роки, в тому числі в Польщі та Україні - на ці та інші питання генеральний директор LTG Cargo Еґле Шиме відповіла в інтерв'ю порталу ЦТС.

2022 рік увійшов до історії як початок повномасштабної агресії росії проти України. Ця подія змінила Європу. Який вплив вона мала на діяльність LTG Cargo?

Перш за все, я хочу сказати, що ми разом з усією LTG Group однозначно засуджуємо військові дії росії та білорусі проти України, ретельно дотримуємося вимог санкцій та послідовно впроваджуємо комплекс дій щодо зменшення зв’язків з росією та білоруссю. Хоча війна росії в Україні та вплив санкцій на операції призвели до значних втрат вантажів, з самого початку ми вжили заходів, щоб допомогти як нам, так і нашим клієнтам адаптуватися до нової реальності.

Якщо говорити про цифри, то в 2022 році LTG Cargo перевезла близько 31 млн тонн вантажів. Це на 4,5 млн тонн більше, ніж ми планували після оцінки початкового впливу російської війни в Україні на операції.

Яких вантажів компанія перевезла найбільше минулого року?

Найбільше у 2022 році LTG Cargo перевезла нафти та нафтопродуктів - загалом 9,6 млн тонн, що на 0,2 млн тонн більше, ніж у 2021 році. Також ми активно перевозили різні будівельні матеріали (5,2 млн тонн), мінеральні добрива (3,8 млн тонн), а також сільськогосподарську продукцію (3,7 млн тонн), що на 0,1 млн тонн більше, ніж попереднього року.

Найбільше вантажів було перевезено залізницею до Клайпедського морського порту (10,7 млн тонн). У 2022 році зафіксовано вищі, ніж були заплановані обсяги внутрішніх перевезень. Територією Литви було перевезено близько 6,4 млн тонн вантажів. Для порівняння, внутрішні перевезення у 2021 році становили 5,8 млн тонн.

Як вам вдалося пом'якшити падіння вантажопотоку?

У 2022 році ми почали реалізацію плану, спрямованого на підвищення операційної ефективності, зниження понесених витрат і продовження диверсифікації операцій у напрямку Заходу. Загалом, минулий рік став для нашої компанії роком активної диверсифікації. Ми почали перевозити інтермодальні вантажі до Дуйсбурга в Німеччині, приділили більше уваги переплануванню потоків у Литві та посилили як співпрацю з Україною, так і діяльність дочірньої компанії LTG Cargo Ukraine, а також активно розширюємось у Польщі та інших країнах Європи.

Чи важко було проводити диверсифікацію діяльності компанії?

Адаптація до ринку, що змінився, вимагає тривалої та послідовної роботи всієї команди. Цей період навчив усіх нас думати та будувати стратегію в коротші терміни, у певному сенсі навіть відкинути ідею про довгострокові плани, висічені, так би мовити, на камені. Щоб адаптуватися та знайти нові способи роботи, ми навчилися швидко та спритно реагувати та планувати, а також приймати сміливі непрості рішення.

Про які саме непрості рішення ви говорите?

У разі різкого скорочення обсягів бізнесу нам, як і LTG Group, довелося приймати рішення щодо підвищення ефективності роботи та зниження витрат. Перш за все, були прийняті рішення про жорсткий контроль операційних витрат і відтермінування деяких інвестиційних проектів. Лише тоді почалися консультації щодо складу команди. Конкретні рішення, що стосуються наших співробітників, були уточнені шляхом консультацій з представниками працівників.

Під час цього процесу нам довелося прийняти болісне рішення про звільнення до 800 співробітників. Ми доклали великих зусиль, аби допомогти співробітникам, яким загрожує скорочення, адаптуватись до нових реалій. З LTG Group ми організували пакет допомоги для співробітників, а саме провели консультації щодо перекваліфікації з соціальними партнерами, залучили нових потенційних роботодавців та відкрито повідомили про зміни всім нашим співробітникам.

(Фото - Dzozef Józef Słowiński)

Давайте детальніше зупинимось на діяльності LTG Cargo в Україні. Яких результатів вдалось досягнути на цьому напрямку?

Ми продовжуємо робити все можливе для надання підтримки Україні та українським клієнтам. Через Польщу ми вже транспортуємо між нашими країнами зерно, соняшникову олію, кукурудзу, нафту. Зерно транспортується контейнерами через прикордонні залізничні переходи Мостиська-2/Медика, Ягодин/Дорохуск і Тракішкі/Шяштокай до морського порту Клайпеда, а нафта транспортується зі станції Моцкава до України. Для цього вже в червні минулого року ми частково відновили роботу нашої дочірньої компанії LTG Cargo Ukraine, яка знову надає експедиційні послуги. Наприкінці 2022 року LTG Cargo Ukraine також стала оператором вантажних перевезень між Литвою і Україною та розпочала співпрацю з польською компанією PKP Cargo.

Скільки саме аграрної продукції з України було перевезено через Польщу до Литви?

Минулого року ми перевезли 84 тис. тонн аграрної продукції з України до Клайпедського морського порту через Польщу, ще 120 тис. тонн нафти ми перевезли в Україну, також через Польщу.

До війни курсував контейнерний поїзд Viking між Україною та Литвою, що слідував через Білорусь. Що з ним сталось після російського вторгнення?

Через війну росії в Україні контейнерний поїзд Viking був зупинений. Зараз ми прагнемо перенаправити потоки вантажів з України через Польщу.

Які ще проекти LTG Cargo планує реалізувати в Україні?

Ми також працюємо над додатковими проектами, наприклад, вантажним сполученням з Каунаса до Медики без заміни вагонних візків. Також нам вдалося перевезти 25 хоперів з України до Литви і ми маємо намір надалі розвивати цей проект як послугу для наших клієнтів. Цього року ми також працюватимемо над можливим розширенням співпраці між Україною та Литвою. Ми оновлюємо стратегію та маємо намір зміцнити свої позиції в Україні шляхом розширення наших послуг. Ми сподіваємось і надалі допомагати в перевезенні українських вантажів до Клайпедського морського порту та підтримувати цей маршрут як альтернативу для українських клієнтів, які також прагнуть диверсифікації. Більше того, ми маємо намір почати пропонувати послуги з оренди вагонів. З цією метою ми вже почали планувати новий маршрут для інтермодальних перевезень з України до Литви.

Транспортування вантажів з України до Литви є неможливим без транзиту через Польщу. Як компанія працює на польському ринку?

Експансія в Польщі є одним із ключових для нас завдань. Разом із LTG Cargo Polska ми вже почали надавати послуги з перевезення вантажів між різними частинами Польщі, а не тільки транзитом через неї. Минулого року наша польська компанія почала оперувати регулярними щотижневими поїздами за новим маршрутом зі Славкува до Ґданська, а також надавати послуги з перевезення вантажів для одного з найбільших польських виробників м’яса птиці Cedrob.

Ми завершили рік тим, що почали транспортувати вугілля з морського порту Клайпеда до Польщі. Протягом минулого року команда LTG Cargo Polska зросла в п'ять разів - до 90 співробітників. У 2022 році LTG Cargo Polska вдалося перевезти різноманітні вантажі у 583 потягах, 208 із яких перетнули польсько-литовський кордон європейськими коліями.

Які європейські ринки, окрім Польщі, є пріоритетними для LTG Cargo?

Передусім, це Німеччина. Наш регулярний маршрут від Каунаського інтермодального терміналу в Литві до Дуйсбурга в Німеччині почався цього року і вже є успішним. Станом на кінець минулого року ми вже відправляємо чотири поїзди на тиждень. Ми розглядаємо цей маршрут як основу нашої міжнародної діяльності, тобто плануємо створити нові маршрути навколо нього.

Одним із перспективних напрямків для нових поїздів є Італія. Ми також бачимо потенціал для розширення нашої діяльності до Великобританії, Нідерландів та інших країн. З іншого боку, ми бачимо великий потенціал у оновленні маршруту Бурштинового поїзда (Amber Train), який з’єднав би Естонію, Латвію та Литву для залізничних вантажних перевезень.

Які плани у компанії на 2023 рік?

Цього року ми плануємо продовжити розпочату роботу. Ми зосередимося на наданні конкурентоспроможних послуг литовським клієнтам, розвиватимемо нові маршрути до країн Західної Європи і разом із LTG Cargo Polska будемо збільшувати обсяг перевезень у Польщі. Зараз у Литві та Польщі ми маємо близько 200 локомотивів. Для досягнення наших цілей із диверсифікації ми будемо продовжувати розширювати наш флот, особливо для європейської колії. Диверсифікація лишиться нашою стратегічною метою на найближчі роки.

Читайте також Як Україна і Польща спільно розвиватимуть високошвидкісне залізничне сполучення