За 12 місяців 2024 року оператори портів Одеса, Чорноморськ, Південний та українських гаваней на Дунаї сумарно обробили 97,2 млн т вантажів. Це відчутне покращення порівняно з 2023 роком, коли перевалка склала лише 62 млн т. Але все ще є відставання на такі ж 60 млн т від довоєнного показника 2021 року.
Серед трендів минулого року варто відзначити те, що левова частка вантажів була оброблена в портах Великої Одеси (80 млн т) - на відміну від 2023 року, коли вантажообіг трьох чорноморських портів і дунайських гаваней був розподілений приблизно порівну - 30 і 32 млн т відповідно.
Щодо номенклатури вантажів слід зауважити, що в 2024 році на друге місце вийшла руда - 18,5 млн т проти позаминулорічних 1,9 млн т (тобто динаміка майже в 10 разів). Разом з тим, це в два рази менше показника 2021 року, коли було перевалено 38 млн т рудних вантажів.
А от лідер перевалки - зернові вантажі - покращив свої позиції навіть з передвоєнним роком. В 2024 році в портах було оброблено 60,3 млн т зерна, в 2023 - 45,5 млн т, в 2021 - 49,5 млн т.
Отже, можна констатувати, що очікувано після налагодження роботи українського морського коридору головну роль на себе знов перебрали порти Великої Одеси. Дунайський кластер втратив вантажообіг, а це значить, що держава має знайти механізми підтримки цих портів, як резервного шляху експорту. Разом з тим, важливим завданням на 2025 рік є розблокування роботи Миколаївських портів. Тут, звісно, питання лежить у безпековій площині, як і в цілому для всієї портової галузі країни.