Від початку 2018 законодавчо почав діяти Дорожній фонд та децентралізація. Це означає, що кошти, зібрані з акцизів жителів, наприклад, Харківської області мають йти виключно на дороги Харківської області. І далі вже голови ОДА вирішують, на які саме ділянки місцевих доріг їх використовувати.
Та, на жаль, станом на червень місяць області використали нараховані їм кошти лише на 35%. До кінця будівельного сезону, в кращому випадку, 50% від загальної суми будуть витрачені на ремонт доріг.
Причин цьому декілька: найголовніша - кошти передані на баланс місцевої влади, а механізм управління не розроблений і ресурс не наданий. Ба більше, відсутні кваліфіковані спеціалісти, техніки взагалі немає.
Аби розв'язувати ці проблеми потрібно першочергово внести зміни в українське законодавство. На сьогодні кошти з Дорожнього фонду в регіонах можуть бути використані лише на дорожні роботи. Виходить, що керівники ОДА мають гроші на рахунку, але не можуть їх використати на закупівлю нової техніки, встановлення автоматичних систем зважування у русі (WIM), направити кошти на лабораторії для перевірки якості робіт тощо.
Варто зазначити, що за дослідженнями Світового банку щорічні втрати ВВП країни внаслідок незадовільного стану автомобільних доріг складають 3-4% ВВП. Понад 90% автомобільних доріг в Україні потребують виконання ремонтно-будівельних робіт.
Отже, з метою забезпечення цільового використання коштів держбюджету на фінансування дорожнього господарства пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України. Група народних депутатів вже підготувала відповідний законопроект. Дорожній комітет Експертної ради при МІУ консультує по цьому питанню та незабаром проведе круглий стіл для широкого обговорення всіх деталей.
Він дозволить:
- позбавити самовідтворення умов для корупції та вдосконалити розподіл та спрямування коштів Дорожнього фонду;
- забезпечити належне утримання та своєчасний ремонт автодоріг загального користування державного значення та покращити їх технічний стан;
- оснастити сучасним обладнанням інспекторів, та спеціальні лабораторії,
- виконати ремонт і реконструкцію існуючих мостів і шляхопроводів для доведення їх характеристик до нормативних параметрів;
- покращити безпеку й організацію руху (дорожні знаки, освітлення,
розмітка, огородження і т.ін.);
- дозволить покращити стан українських доріг шляхом вирішення проблеми з перевантаженими фурами (система WIM)
- покращити дорожню інфраструктуру (придорожній сервіс) та підняти її рівень до європейських стандартів.
Нагадаю, що нещодавно також був підготовлений законопроект, що законодавчо забезпечить повноцінне функціонування систем автоматичного зважування великовагового транспорту у русі (WIM). У разі його прийняття, системи зможуть отримувати усі дані про перевантажені фури та автоматично виписувати штрафи їх власнику. Це повністю унеможливить корупційну складову під час зважування.