Україна, як і багато країн світу, стикається з викликами, пов'язаними із щоденними заторами, особливо у великих містах. Розв'язання цієї проблеми лежить не лише у розширенні дорожньої інфраструктури, а й у впровадженні принципів сталої мобільності.
Про комплексні підходи до розв’язання проблеми з трафіком розповість координаторка комунікацій BlaBlaCar в Центральній та Східній Європі Марина Пухова.
Комплексний підхід до розвантаження доріг
Навантаження на дороги часто зумовлене однотипною моделлю пересування - одне авто на одного пасажира - при відсутності достатнього регулярного громадського транспорту. Для боротьби із заторами потрібен системний підхід, який включає:
-
Розвиток громадського транспорту - швидкий, зручний, з можливістю легкої пересадки.
-
Пересадкові хаби - місця, де можна залишити авто і пересісти на інший вид транспорту.
-
Мікромобільність - короткі поїздки на електросамокатах і велосипедах.
-
Спільні поїздки на короткі відстані - зокрема поїздки з попутниками з сіл та містечок передмістя до центру великих міст
-
Гнучкий графік і дистанційна робота - як ефективні інструменти зменшення пікового навантаження на дороги.
Уявімо: мешканець/ка передмістя залишає авто на паркінгу біля метро, їде кілька зупинок, а далі йде пішки або бере самокат, щоб доїхати до офісу. Усе зручно: є місце для паркування, зрозуміла навігація, дорога без заторів, зайвих витрат часу і стресу.
Ці елементи повинні працювати не окремо, а як єдина екосистема, яка дає людям вибір, а містам - інструменти ефективного управління трафіком.
Спільні поїздки: просте рішення, реальний ефект
Формат спільних поїздок, або карпулінг, - ефективне рішення на коротких відстанях, особливо там, де громадський транспорт слабко розвинений. Наприклад, з передмістя часто складно дістатися до метро, вокзалу, пересадкового хаба тощо. В цій ситуації «перший» і «останній» кілометр - найслабша ланка, яку легко закрити через поїздку з попутниками. Для регулярних перевізників такі поїздки можуть бути економічно невигідні. А от приватні водії, які все одно їдуть на роботу чи у справах, можуть брати попутників без додаткових витрат. Для водія поїздка на 5–15 км простіша в організації, легше знайти пасажирів за маршрутом, а пасажиру психологічно легше погодитися на таку поїздку з незнайомим йому водієм.
Коли мешканці передмість кооперуються, зменшується навантаження на в’їзди до міст, де щодня утворюються затори. Один водій + троє пасажирів = мінус три авто на дорозі. Менше викидів, менше стресу, заощадження часу, а також економія на пальному для водіїв.
У Франції пішли саме цим шляхом - заохоченням до спільних поїздок. З березня 2023 року в регіоні Іль-де-Франс (агломерація навколо Парижа, де проживає близько 12 млн людей) на кільцевих дорогах та автомагістралях запрацювали перші смуги для карпулінгу.
Результати не змусили себе чекати. За підсумками опитування користувачів BlaBlaCar Daily (сервісу від BlaBlaCar у Франції для щоденних поїздок на короткі відстані), 68% зазначили, що завдяки новим смугам почали частіше карпулити. 76% респондентів вважають, що ці смуги реально дозволяють економити час у дорозі - у середньому до 15 хв щодня. Водночас уже сьогодні водіям вдається заощаджувати до €120 на місяць, розділяючи витрати на поїздки з пасажирами. А 66% опитаних зазначили, що такі зміни позитивно впливають і на їхній емоційний стан - зменшився стрес, а щоденні поїздки стали комфортнішими.
Ініціативу підтримали й роботодавці: понад 150 компаній регіону разом із місцевими органами влади долучились до програми, яка наразі охоплює понад 150 тис. працівників.
Подібні ініціативи активно діють у Нідерландах. Так, в межах програм Green Commuting компанії компенсують працівникам витрати на спільне пересування, заохочуючи сталу мобільність.
В Україні така практика наразі переважно існує у вигляді неформальних домовленостей між колегами, які підвозять одне одного, якщо їм по дорозі. Втім, саме роботодавці можуть стати каталізатором ширших змін - запровадивши компенсації або бонуси для тих, хто регулярно організовує спільні поїздки з колегами.
Досвід інших країн
У різних країнах світу спільні поїздки поступово стають частиною інтегрованих транспортних Mobility-as-a-Service (MaaS)-платформ, які поєднують різні види громадського транспорту і мікромобільність у єдиному цифровому середовищі. Це дозволяє мешканцям міста в кілька кліків спланувати маршрут, обрати оптимальну комбінацію видів транспорту і купити квитки одразу на всі етапи поїздки.Такі рішення вже працюють у Гельсінкі, Відні та Амстердамі.
У Лондоні та Барселоні активно розвивають пересадкові хаби - зручні точки перетину громадського транспорту, велоінфраструктури та карпулінгу, що допомагають зменшити трафік на дорогах. А спеціальні смуги для спільних поїздок діють не лише у Франції, а й у Канаді, де їх називають High Occupancy Vehicle Lanes і використовують для пріоритетного руху авто з кількома пасажирами.
В цілому результати будь-яких інфраструктурних рішень стають ще більш відчутними, коли доповнюються ефективними транспортними політиками. На міжнародному рівні найвищу ефективність демонструють підходи push & pull, які поєднують розвиток зручних альтернатив приватному транспорту і водночас регулювальних заходів для обмеження його надмірного використання. Наприклад, компенсації для тих, хто обирає спільні поїздки чи громадський транспорт, та платний в’їзд у центр міста, зменшення кількості паркувальних місць, пріоритетність для громадського транспорту. Це успішно працює в Лондоні, Мілані, Стокгольмі.
Що можна зробити в Україні:
Щоб розвивати сталу мобільність, варто працювати над такими кроками - як на рівні міської інфраструктури, так і транспортних політик:
-
Запровадження пілотних смуг для авто зі спільними поїздками - на в’їздах у міста та в ділових районах, щоб стимулювати водіїв ділити маршрут.
-
Розбудова інфраструктури для зручної пересадки між видами транспорту - паркінги біля метро, місця для самокатів і велосипедів.
-
Облаштування умов для коротких пересувань без авто - широкі тротуари, безпечні переходи, якісна навігація, велодоріжки.
-
Удосконалення транспортних політик - із фокусом на зменшення залежності від приватних авто, пріоритет громадського транспорту та мультимодальної мобільності.
-
Інформаційна підтримка з боку громад і бізнесу - публічні кампанії, внутрішні ініціативи компаній, які заохочують до спільних поїздок.
Мобільність - це не лише про способи пересування, а про загальну організованість міського простору й те, наскільки він зручний для людей. Від цього залежить якість життя: наскільки комфортно, швидко і безпечно можна дістатися до роботи, навчання, лікарні чи зустрічі. Просте й продумане рішення - як-от спільна поїздка, зручна пересадка чи безпечний тротуар - формує середовище, де щоденні поїздки перестають бути стресом і виснаженням, а стають частиною комфортного й стабільного ритму життя.