Україна, як і багато країн світу, стикається з викликами, пов'язаними із щоденними заторами, особливо у великих містах. Розв'язання цієї проблеми лежить не лише у розширенні дорожньої інфраструктури, а й у впровадженні принципів сталої мобільності.

Про комплексні підходи до розв’язання проблеми з трафіком розповість координаторка комунікацій BlaBlaCar в Центральній та Східній Європі Марина Пухова. 

Комплексний підхід до розвантаження доріг

Навантаження на дороги часто зумовлене однотипною моделлю пересування - одне авто на одного пасажира - при відсутності достатнього регулярного громадського транспорту. Для боротьби із заторами потрібен системний підхід, який включає:

  • Розвиток громадського транспорту - швидкий, зручний, з можливістю легкої пересадки.

  • Пересадкові хаби - місця, де можна залишити авто і пересісти на інший вид транспорту.

  • Мікромобільність - короткі поїздки на електросамокатах і велосипедах.

  • Спільні поїздки на короткі відстані - зокрема поїздки з попутниками з сіл та містечок передмістя до центру великих міст

  • Гнучкий графік і дистанційна робота - як ефективні інструменти зменшення пікового навантаження на дороги.

Уявімо: мешканець/ка передмістя залишає авто на паркінгу біля метро, їде кілька зупинок, а далі йде пішки або бере самокат, щоб доїхати до офісу. Усе зручно: є місце для паркування, зрозуміла навігація, дорога без заторів, зайвих витрат часу і стресу.

Ці елементи повинні працювати не окремо, а як єдина екосистема, яка дає людям вибір, а містам - інструменти ефективного управління трафіком. 

Спільні поїздки: просте рішення, реальний ефект

Формат спільних поїздок, або карпулінг, - ефективне рішення на коротких відстанях, особливо там, де громадський транспорт слабко розвинений. Наприклад, з передмістя часто складно дістатися до метро, вокзалу, пересадкового хаба тощо. В цій ситуації «перший» і «останній» кілометр - найслабша ланка, яку легко закрити через поїздку з попутниками. Для регулярних перевізників такі поїздки можуть бути економічно невигідні. А от приватні водії, які все одно їдуть на роботу чи у справах, можуть брати попутників без додаткових витрат. Для водія поїздка на 5–15 км простіша в організації, легше знайти пасажирів за маршрутом, а пасажиру психологічно легше погодитися на таку поїздку з незнайомим йому водієм. 

Коли мешканці передмість кооперуються, зменшується навантаження на в’їзди до міст, де щодня утворюються затори. Один водій + троє пасажирів = мінус три авто на дорозі. Менше викидів, менше стресу, заощадження часу, а також економія на пальному для водіїв.

У Франції пішли саме цим шляхом - заохоченням до спільних поїздок. З березня 2023 року в регіоні Іль-де-Франс (агломерація навколо Парижа, де проживає близько 12 млн людей) на кільцевих дорогах та автомагістралях запрацювали перші смуги для карпулінгу. 

Carpool-Lane

Результати не змусили себе чекати. За підсумками опитування користувачів BlaBlaCar Daily (сервісу від BlaBlaCar у Франції для щоденних поїздок на короткі відстані), 68% зазначили, що завдяки новим смугам почали частіше карпулити. 76% респондентів вважають, що ці смуги реально дозволяють економити час у дорозі - у середньому до 15 хв щодня. Водночас уже сьогодні водіям вдається заощаджувати до €120 на місяць, розділяючи витрати на поїздки з пасажирами. А 66% опитаних зазначили, що такі зміни позитивно впливають і на їхній емоційний стан - зменшився стрес, а щоденні поїздки стали комфортнішими.

Ініціативу підтримали й роботодавці: понад 150 компаній регіону разом із місцевими органами влади долучились до програми, яка наразі охоплює понад 150 тис. працівників. 

Подібні ініціативи активно діють у Нідерландах. Так, в межах програм Green Commuting компанії компенсують працівникам витрати на спільне пересування, заохочуючи сталу мобільність.

В Україні така практика наразі переважно існує у вигляді неформальних домовленостей між колегами, які підвозять одне одного, якщо їм по дорозі. Втім, саме роботодавці можуть стати каталізатором ширших змін - запровадивши компенсації або бонуси для тих, хто регулярно організовує спільні поїздки з колегами.

Досвід інших країн

У різних країнах світу спільні поїздки поступово стають частиною інтегрованих транспортних Mobility-as-a-Service (MaaS)-платформ, які поєднують різні види громадського транспорту і мікромобільність у єдиному цифровому середовищі. Це дозволяє мешканцям міста в кілька кліків спланувати маршрут, обрати оптимальну комбінацію видів транспорту і купити квитки одразу на всі етапи поїздки.Такі рішення вже працюють у Гельсінкі, Відні та Амстердамі

У Лондоні та Барселоні активно розвивають пересадкові хаби - зручні точки перетину громадського транспорту, велоінфраструктури та карпулінгу, що допомагають зменшити трафік на дорогах. А спеціальні смуги для спільних поїздок діють не лише у Франції, а й у Канаді, де їх називають High Occupancy Vehicle Lanes і використовують для пріоритетного руху авто з кількома пасажирами.

В цілому результати будь-яких інфраструктурних рішень стають ще більш відчутними, коли доповнюються ефективними транспортними політиками. На міжнародному рівні найвищу ефективність демонструють підходи push & pull, які поєднують розвиток зручних альтернатив приватному транспорту і водночас регулювальних заходів для обмеження його надмірного використання. Наприклад, компенсації для тих, хто обирає спільні поїздки чи громадський транспорт, та платний в’їзд у центр міста, зменшення кількості паркувальних місць, пріоритетність для громадського транспорту. Це успішно працює в Лондоні, Мілані, Стокгольмі.

Що можна зробити в Україні:

Щоб розвивати сталу мобільність, варто працювати над такими кроками - як на рівні міської інфраструктури, так і транспортних політик:

  • Запровадження пілотних смуг для авто зі спільними поїздками - на в’їздах у міста та в ділових районах, щоб стимулювати водіїв ділити маршрут.

  • Розбудова інфраструктури для зручної пересадки між видами транспорту -  паркінги біля метро, місця для самокатів і велосипедів. 

  • Облаштування умов для коротких пересувань без авто - широкі тротуари, безпечні переходи, якісна навігація, велодоріжки.

  • Удосконалення транспортних політик - із фокусом на зменшення залежності від приватних авто, пріоритет громадського транспорту та мультимодальної мобільності.

  • Інформаційна підтримка з боку громад і бізнесу - публічні кампанії, внутрішні ініціативи компаній, які заохочують до спільних поїздок.  

Мобільність - це не лише про способи пересування, а про загальну організованість міського простору й те, наскільки він зручний для людей. Від цього залежить якість життя: наскільки комфортно, швидко і безпечно можна дістатися до роботи, навчання, лікарні чи зустрічі. Просте й продумане рішення - як-от спільна поїздка, зручна пересадка чи безпечний тротуар - формує середовище, де щоденні поїздки перестають бути стресом і виснаженням, а стають частиною комфортного й стабільного ритму життя.