Питання відновлення контейнерних перевезень у портах Великої Одеси є стратегічно важливими для української логістики. Наразі ці процеси тривають, а великі контейнерні лінії повертаються до України. Наскільки відповідними будуть очікування про відновлення перевезень та реальність?
Надбавки в пік сезону: аналітика в цифрах
Актуальним є питання стосовно того, чи підхоплять інші контейнерні лінії ініціативу Hapag-Lloyd та CMA CGM про введення надбавок у пік сезону для відправлень з Азії до Північної Європи та Середземномор'я.
Ми побачили, як World Freight Index продовжує рухатися догори. Це спільна тенденція ринку. Зараз спостерігаємо, як усі лінії вводять таку надбавку, а також відстежуємо стрімкий ріст цін. З середини квітня практично щотижня йде зростання ціни на 400-500 доларів. Побачимо, як це буде в майбутньому, однак деякі аналітики сходяться в думках стосовно того, що ринок у цьому питанні вертається до пікових цін, характерних для періоду пандемії COVID-19. Це 15 тисяч доларів за 40-футові контейнери та 9 тисяч за 20-футові. В цілому, зараз світова економіка переживає пік свого розвитку після відновлення від часів пандемії та нестабільності часів 2022-2023 років.
Довоєнні показники: реальна перспектива чи необґрунтовані очікування
Не менш важливим є питання, чи дозволяють зараз логістичні потужності вийти на рівень довоєнної перевалки контейнерів у портах. Самі потужності нікуди не зникли. Інфраструктура портів Великої Одеси є досить потужною. Зникли деякі перевізники та об’єми перевезень у тому масштабі, в якому це було за часів до повномасштабного вторгнення. Проблеми в інфраструктурі точно не буде. Ті термінали, котрі є, витримували об’єми мільйон TEU на рік. Тож, щодо цього питання можна не хвилюватися. Тим більш, вантажі, які прямують на західний регіон країни, будуть рухатись через Гданськ, навіть після перемоги.
Також важливо торкнутися того, якою зараз є структура перевезення контейнерами. Наразі додався увесь потік на Чорноморськ. Це вже 10-15% ринку. В цьому місяці додається Одеса. Тож, можна прогнозувати, що до кінця літа на порти Великої Одеси може перейти близько 30% вантажів. Частина вантажів лишиться на Констанці, а частина - на портах Польщі. Щодо розподілу, то він буде між автомобільним транспортом та залізницею.
Особливості вантажопотоку при відновленні перевезень
Якщо тенденція повернення ліній до портів Великої Одеси збережеться, багатьох цікавить питання, яким буде вантажопотік. Це стосується пріоритетності імпорту, експорту чи транзиту. Тут варто зазначити, що найменше бояться ризикувати експортери. Тут діє проста економіка: якщо під час відвантаження 1-1,5% вантажів можуть постраждати від обстрілів, це не вплине на загальну картину рентабельності. Тож, експорт дуже пішов вперед, і це радує. Кращі показники зараз показує порт Чорноморськ, оскільки з порту Одеса відвантаження обходиться дорожче.
Що стосується імпорту, то він теж відправляється, однак, як показує реальна ситуація, імпортери більше бояться ризикувати своїм вантажем. Це логічно, адже ризиків є суттєво більше, ніж при експорті. Компанія оплатила товар, він майже прибув - тому його потенційне знищення стає більш критичним. З огляду на це, відвантаження у румунській Констанці чи портах Польщі виглядає в очах імпортерів більш надійним та виправданим рішенням.
Тенденції повернення контейнерних ліній
На сьогодні повернулися контейнерні лінії Maersk, однак це відбулося через агентів. Також повернулася компанія Hapag напряму, але через фідерні судна. MSС якраз у червні заводять своє судно на Одесу. CMA анонсують на середину липня відновлення роботи по прямим заходам суден. Більшість потужних ліній вийшли на зв'язок, решта очікується - і перспектива тут є позитивною.
Питання страхування
Говорячи в умовах повномасштабної війни про повернення контейнерних ліній, неможливо уникнути питання страхування вантажів, адже це - про управління ризиками. Повне страхування від воєнних ризиків є дорогим та складає від 1 до 1,2%. Якщо порівнювати зі стандартними розцінками в 0,2-0,25%, це питання лишається відкритим. Доцільність і рентабельність залежить від вартості вантажу, рішучості відправника та отримувача вантажу.
Повернення великих контейнеровозів: між надією і реалізмом
Чи можуть великі контейнеровози заходити до портів Одеської області під час атак з боку росії - ще одне актуальне та поки відкрите запитання. Коли ми кажемо про контейнеровози на 10+ тисяч TEU, то зараз це неможливо. Причини - кон’юнктура ринку та об’єктивні воєнні умови. Думаю, не раніше, ніж через 2 роки ми зможемо про це говорити. А ось якщо йдеться про контейнеровози у 3-5 тисяч TEU, що дозволить знизити вартість перевезення, то при збереженні поточної динаміки ринку, це буде не раніше зими 2025 року.
Таким чином, залишається лише спостерігати, які фактори далі впливатимуть на роботу контейнеровозів у портах Великої Одеси та якими будуть тенденції.