Аеропорт - один з найважливіших з точки зору мобільності громадян об’єктів критичної інфраструктури. А сильна цивільна авіація в країні - це запорука добробуту та сталого розвитку економіки. Це дає країні можливість зачепитися за роль лідера, диктувати свої умови на ринку авіаперевезень, якщо треба.

Дехто каже, що країна, яка 27 років тому мала 50 цивільних аеропортів, а зараз має ледь півтора десятки, вважати себе по-справжньому авіаційною державою не здатна. Проте це твердження профанів. Справа у конструкції тих радянських летовищ, які не дозволяли би експлуатувати В737-800, В767, А320 та більші літаки. Фактично, одиниці аеропортів були розраховані на прийом найбільш масових пасажирських літаків. Цементобетонні аеродроми в Україні масово почали з’являтися лише наприкінці нульових років - в рамках підготовки до Євро2012. Кожен другий аеродром мав і має досі замалу геометрію для експлуатації найбільш популярних ПС і т.п. Тобто ми говоримо не стільки про занепад авіаційної інфраструкутри, скільки за тотальну невідповідність рекомендаціям ІКАО.

Поки що нам далеко не те щоб до Франції чи Німеччини, але й до найближчих сусідів - поляків, чия ситуація в авіації була не набагато кращою наприкінці життя в соцтаборі. Єдине "але" - всім країнам ЄС значно легше було відновлювати авіацію за наявності дешевого кредитного ресурсу. Україна такого блага ще не має. Проте ми знаходимо сили і кошти спільно із інвесторами та місцевою владою відроджуючи з року в рік вітчизняні аеропорти.

В рамках такого перезапуску важливо правильно розставляти акценти цільового призначення: сьогодні є великий запит на відновлення вантажних аеропортів. Поясню на прикладі. Товарообіг Україні із країнами ЄС за останні роки збільшується на понад 12% щорічно, так само зростає торгівля із країнами Азії. Авіацію можна та необхідно використовувати не лише для перевезення людей, а й для транспортування вантажів. Особливо важливо це для товарів, що псуються (ліки, квіти, рослини, фрукти тощо) та товарів високої доданої вартості (електроніка). В нагоді стануть інтермодальні перевезення: міжнародний вантажний аеропорт на перетині автомобільних та залізничних шляхів.

Найбільш сприятливим розташуванням логістичного центру може бути одне з міст Західної України на лінії автодороги Вінниця-Тернопіль-Львів. Це зумовлено багатьма факторами, такими як: наявність оновленої дорожньої інфраструктури, близькість до кордонів країн ЄС, прив’язка до залізничних шляхів, компактність розташування населених пунктів 

Для функціонування такого інтермодального вузла необхідно виконання багатьох умов. Перше, звісно, це наявність функціонуючого летовища, розрахованого на прийом середньо - і далекомагістральних вантажних літаків. Аеродромна частина такого аеропорту є не меншою аніж у Львові чи Борисполі. Комплектація обладнанням має максимально відповідати вимогам часу: сучасні системи посадки, навігації та зв’язку, освітлення ЗПС, перону та руліжних доріжок, система регенерації та технології ощадливості в управлінні енергетикою летовища. Далі - будівництво складів та логістичних центрів, в яких зберігатиметься привезений повітрям товар, розвинена службово-технічна територія та склади ПММ. Авіаційні ангари потрібні також - для операцій із первинним сервісним обслуговуванням літаків, які долатимуть немалий шлях до України.

Головною ж умовою існування такого вузла є і залишається наявність охочих робити транспортні операції. Грубо кажучи, в рамках торгівлі із країнами Азії, клієнт - торгівельна компанія - має забезпечити сталий попит на послуги авіа транспортування, скажімо, до дилерських центрів в ЄС. Україна виступає тут транзитером, перевантажуючи товари, що прибули повітрям, на автотранспорт. Звісно, така модель потребуватиме особливого режиму функціонування наземних митних постів для унеможливлення простою на кордоні через митну бюрократію.

1

Де можна розташувати таку інфраструктуру? На думку науковців, найбільш сприятливим розташуванням логістичного центру може бути одне з міст Західної України на лінії автодороги Вінниця-Тернопіль-Львів. Це зумовлено багатьма факторами, такими як: наявність оновленої дорожньої інфраструктури, близькість до кордонів країн ЄС, прив’язка до залізничних шляхів, компактність розташування населених пунктів (важливо з точки зору набору персоналу). При цьому, логістичний хаб довкола аеропорту Львів не мав би перспектив з огляду на постійне зростання міста, складність приєднання вантажної інфраструктури до інших видів транспорту та щільний міський автотрафік. Тому потенційним кандидатом міг би бути аеропорт Хмельницький, Тернопіль або ж новий, побудований "в полі" на ділянці Вінниця-Тернопіль. З огляду на те, що вінницьке летовище зосередиться на перевезенні пасажирів, лишаються лише аеропорти сусідніх областей.

2

Створенню логістичного інтермодального хаба якнайкраще підходитиме проект GО Highway, анонсований "Укравтодором" - високоякісна дорога, що з’єднуватиме Чорне та Балтійське моря. За таких умов, та за підтримки партнерів, Україна зможе знову опинитися в команді лідерів Східної Європи в частині реалізації транзитного потенціалу.