Коли розпочалося повномасштабне вторгнення росії до України, транспортно-експедиторська та логістична галузі нашої держави пережили великий стрес. Передусім так позначилося блокування портів Великої Одеси. Тож спеціалісти в галузі логістики отримали непростий виклик – шукати нові експортні маршрути. І, варто відзначити, вони з ним впоралися.
Над якими завданнями працювала українська логістика в 2022 році
Ключове завдання, яке виконували представники галузі минулого року, полягало у налагодженні постачання для фронту та тилу. Це відбувалося в умовах перебудови логістичних ланцюгів та пошуків дієвих інструментів для того, щоб протистояти ризикам і нестабільності. Окрім комерційних перевезень, українським експедиторам та логістам випала нагода працювати з великою кількістю гуманітарних вантажів.
Який експортний маршрут став відкриттям року
Коли спеціалісти галузі української логістики зіткнулися з потребою у нових ланцюгах транспортування експортних товарів, був розроблений інтермодальний маршрут Україна-Румунія, для забезпечення якого використовується два види транспорту. Йдеться про комбінацію залізничного та морського перевезення вантажу. Як це відбувається:
- Для порожніх контейнерів виділяються документи морського регістру.
- Контейнери відвантажуються на платформи й відправили до Ізмаїльського порту.
- Обробка контейнерів відбувається за прямим варіантом (тобто – одразу на судно), оскільки в порту є технічні обмеження щодо обробки контейнерів.
Саме за такою схемою відбувається доставка до України контейнерів з гуманітарними вантажами, котрі спрямовані від міжнародних фондів для допомоги українцям.
Якщо говорити про зрушення та досягнення цього року в українській портовій галузі, то не можна оминути новий контейнерний термінал, який нещодавно запрацював у порту Рені. Він називається «Вікінг Альянс». Вже за перший місяць роботи цього терміналу в порту опрацювали близько 1,5 тис. контейнерів. Тож, безсумнівно, це значима подія для галузі.
З якими проблемами зіткнулися українські логісти у минулому році
Говорити про досягнення приємно, однак ця картина буде неповною, якщо ми мовчатимемо про проблеми, з якими стикалася та стикається галузь. Серед них є:
- Відсутність адекватної взаємодії з органами влади у багатьох питаннях. На центральному рівні часто бракує достатньої уваги до локальних проблем. А на локальному рівні робота часто ускладнюється через знайомі усім бюрократичні аспекти, а також відсутність стратегічного бачення та належної комунікаційної політики з боку багатьох чиновників.
- Об’єктивні чинники. Про них вже трохи було згадано вище. Колективний стрес від війни, трансформація економічних процесів та запитів ринку, великі зусилля в збереженні команд та безперервності роботи логістичних компаній – далеко не повний перелік викликів, з якими зустрілися транспортно-експедиторські та логістичні підприємства у році, що минає.
Попри такий непростий рік, ми не перестаємо планувати амбітно. Дуже багато вдалося зробити в контексті перебудови та трансформації логістики до потреб воєнного стану. Водночас ми не знижуємо планку якості в роботі. Тож бажаю усім колегам та клієнтам міцного здоров’я, нових здобутків та спільної української перемоги!