Ми звикли говорити про користь технологій в автоперевезеннях: сьогодні в кабіні кожної вантажівки має бути планшет або смартфон. Гаджети дають водіям вкрай цінні інструменти: геолокація та електронні карти, прямий зв`язок з диспетчерами, доступ до TMS-системи, відстеження витрат палива тощо. 

Але використання гаджетів за кермом має свою ціну: вони б’ють по увазі та концентрації водія, підвищують сенсорне навантаження, відволікають від кермування. Наразі далеко не всі перевізники усвідомлюють, наскільки суттєві наслідки ця проблема може мати для бізнесу та безпеки на дорогах в цілому. Настав час шукати рішення, аби зробити технології для водіїв безпечнішими.


Масштаби проблеми

Збирати статистику в таких питаннях важко, адже винуватці ДТП рідко ладні визнати, що дивились на смартфон, а не на дорогу. Профільні дослідження проводились в США: за даними американської безпекової організації NSC, станом на 2020 рік відволікання водіїв на телефон стало причиною понад чверті автомобільних аварій. Опитування Nationwide Insurance показало, що її агенти пов’язують з відволіканням половину усіх інцидентів на дорогах. За даними Мінтрансу США, "текстинг" (листування на телефоні) під час кермування автівкою підвищує ризик аварії у 23 рази. Ці оцінки можна вважати показовими, зокрема й для країн Європи, і для України.

Варто розуміти, що на швидкості у 90 км/год авто за секунду долає відстань у 25 метрів. І коли водій відволікається від дороги хоч на півсекунди (аби подивитись, від кого прийшло сповіщення в месенджері) то завжди фатально ризикує. Втім, це мало кого зупиняє. За даними Zendrive, 88% водіїв користуються гаджетами за кермом, навіть попри штрафи та заборони. За годину їзди водій витрачає на телефон десь три з половиною хвилини. В середньому 6% часу кожної поїздки "з’їдають" гаджети. 

Може здатися, що професійні водії цілком можуть впоратись з цією небезпекою, але це не так. Канадський перевізник Bison провів відповідний експеримент з трьома досвідченими далекобійниками, використовуючи власний тренувальний симулятор кермування. Компанію цікавило, як сповіщення, "текстинг" та відповідь на телефонні виклики впливають на кермування вантажівкою. Результати тривожні: кожне відволікання скорочувало можливості водіїв слідкувати за дорогою, а в низці випадків могло спричинити серйозні інциденти. 

Позиція експертів та державних регуляторів в цьому питанні однозначна: використання гаджетів за кермом необхідно заборонити. Власне, в США та ЄС це вже зроблено, використання телефону за кермом карається санкціями та штрафами. 

Однак для водіїв вантажівок гаджет у кабіні - не забаганка, а базова робоча потреба. Вони потребують цифрових інструментів, аби бути ефективними та витримувати високі темпи ланцюжків постачання. То як же бути?

Технології для безпеки на дорогах

Яким шляхом сьогодні може піти автотранспортна компанія, яка хоче звести проблему відволікання водіїв нанівець, та підвищити рівень безпеки кермування як такий. Існують щонайменше два шляхи - суворий контроль за водійськими гаджетами, та суворий контроль за водіями.

Перший шлях полягає у застосуванні інструментів, що обмежують функціонал гаджета. Йдеться про софт, що дозволяє перетворити звичайний планшет з масмаркету на професійний пристрій, який відкриває лише необхідні для роботи додатки. Мета полягає в тому, аби водій не зміг встановити на свій робочий девайс головних "вбивць" концентрації: Instagram, Facebook, Youtube, особистий месенджер тощо.

В мобільних ОС є нативні функції для розв'язання подібних проблем - Screen Pinning в Android та Guided Access в iOS. Однак вони можуть бути недостатньо гнучкими та зручними, особливо якщо вам треба налаштувати таким чином кілька сотень пристроїв. А головне - досвідчені користувачі можуть легко обійти такі обмеження, іноді для цього достатньо елементарного перезавантаження гаджета. 

Тож з адмініструванням пристроїв для автопарку набагато краще впорається профільний софт - хмарний, або створений під індивідуальні запити. В ідеалі варто переконатись, що він може відповідає таким критеріям:

  • автоматично блокує більшість функціонала та сповіщень під час кермування, залишаючи лише найнеобхідніше: навігацію, попередження про небезпеку тощо.

  • Ефективно блокує додатки соціальних і розважальних додатків, унеможливлює веб-серфінг та будь-яке непрофільне використання пристрою під час рейсу. 

  • Обмежує доступ до магазинів додатків. А якщо йдеться про Android, то ще й блокує можливості завантаження і відкриття APK-файлів. 

  • Позбавлений вразливостей для обходу обмежень, дозволяє ефективно адмініструвати сотні водійських пристроїв. Важлива можливість оновлювати софт на усіх гаджетах "з повітря" та здатність змінювати політику доступу до функціонала пристроїв "на льоту".

Нарешті, варто приділити увагу дизайну робочого місця водія. Важливо переконатись, аби планшет чи смартфон були закріплені в кабіні безпечним та зручним чином, не закривали водію огляд.

Втім, цей шлях має обмеження. Адже водій в дорозі наданий сам собі - він може порушувати правила, нехтувати технікою безпеки  попри усі штрафи та заборони. І це підводить нас до другого шляху - спостереження за тим, що відбувається в кабіні.

В пошуках контролю автоперевізники все частіше вдаються до застосування телематичних моніторингових систем. Це такі "автореєстратори на максималках", що зазвичай складаються з декількох камер - для спостереження за ситуацією як в кабіні, так і навколо авто. Такі системи наділені комп’ютерним зором на основі ШІ, тож ведуть не просто запис, а й активний моніторинг, нагадуючи водію про важливість ПДД та попереджуючи про небезпеки.

Типові користувацькі кейси застосування телематичної системи: голосовий асистент нагадає водію, що він не пристебнув пасок безпеки; що він не зупинився за знаком "Стоп"; що він порушив дистанцію, чи що автівка позаду нього порушила дистанцію; що його очі занадто довго не спрямовані на дорогу, або що він засинає. Практика застосування телематики показує, що під таким "наглядом" водії швидко звикають дотримуватися ПДД і ховають особисті смартфони у бардачок.   

Телематичні системи можуть в реальному часі надавати перевізнику інформацію про стан автівки та водія, що в певних обставинах може буквально врятувати людські життя. Ці технології дозволяють швидко встановити обставини дорожньої пригоди навіть у випадку пошкодження системи - адже у випадку НП відеозаписи критичного моменту зазвичай автоматично відправляються на сервер. І звісно, ж система збирає величезні обсяги даних, які бізнес може застосовувати для аналітики.

Коли ліки ще гірші за хворобу

Втім застосування телематичних систем має свої вади, наразі галузь лише формує етику їх впровадження. Ключове питання полягає в тому, як сумістити відеоспостереження та приватність. З одного боку, технології ще не досконалі. З іншого, далеко не усі водії будуть щасливі від того, що "старший брат стежить за ними", навіть заради їх же блага. 

Примітним став кейс американського гіганта Amazon, який у 2021 році впровадив серед своїх партнерів-автоперевізників систему AI-спостереження від безпекового стартапу Netradyne. 

Новий інструмент спричинив хвилю обурення та скарг від водіїв. За їх словами, технологія працює неправильно. Зокрема, камера спостереження в кабіні виявилась гіперчутливою та фіксує порушення буквально від кожного невдалого руху очей водія - без жодних на те підстав. Кожне порушення рахується як "інцидент", який знижує рейтинг перевізника, і цей рейтинг прямо впливає на грошові виплати та бонуси від Amazon. 

Ба більше, водії почали скаржитися, що система не просто не допомагає з безпекою, а навпаки, відволікає їх від кермування. Адже реагує на "порушення" дратівливим зауваженням від голосового асистента. Як сказав один з водіїв "волає антиутопічним, роботизованим голосом". В Amazon зіткнулись зі спробами "заткнути" систему, з епізодами заклеювання камер в кабінах вантажівок. 

Це показовий приклад того, як робити не треба. Менеджери Amazon наполягають, що запровадили систему передусім заради безпеки, і що з її застосуванням статистика інцидентів значно покращилась. Та водії переконані, що таким чином величезна корпорація знайшла спосіб "зрізати" їм бонусні виплати. 

То з чого почати?

Епізод Amazon демонструє, що сама по собі технологія не гарантує успіху. Важливий дизайн, який забезпечить використання цієї технології у зручному та безпечному юзабіліті. Коли мова йде про менеджмент автопарку з багатотонних вантажівок, будь-яка помилка з UX може коштувати занадто дорого.

Вочевидь, першим етапом розв'язання проблем із безпекою технологій для водіїв має стати концентрація на найочевидніших вадах. Впровадження розумного адміністрування водійських гаджетів та розумний дизайн логістичного софту - найнагальніші кроки. Щонайменше додатки для водіїв в TMS-системах потребують гнучкої політики сповіщень та довершеного інтерфейсу - давати людині за кермом максимум критично важливої інформації найпростішим способом, що потребує мінімальних зусиль для сприйняття. В ідеалі водіїв слід залучати до тестування нового транспортного софту та зважати на їхній фідбек вже на етапі розробки. 

Телематичні системи на основі ШІ дуже швидко вдосконалюються. Вони безперечно вкоріняться в автоперевезеннях, і будуть сприйматися водіями як надійні цифрові напарники, а не як "наглядачі". Та для цього в них імовірно треба буде забрати функцію "покарання", питання відповідальності у водія у кожному конкретному інциденті мають встановлювати виключно люди. Уявіть, якби штучний інтелект Джарвіс у "Залізній Людині" був не помічником, а суворим керівником Тоні Старка? Кіновсесвіт Marvel міг би завершитись на першому ж фільмі.