Якість дорожніх робіт - традиційно проблемне питання. Важливість контролю якості широко обговорюється, адже висока якість виконаних дорожньо-будівельних робіт зменшує необхідність додаткових витрат на дорогу у майбутньому.

Одним з ключових елементів системи забезпечення якості у дорожньому будівництві є технічний нагляд. Технічний нагляд здійснюється сертифікованим інженером для забезпечення контролю якості виконання робіт підрядником, у терміни, визначені графіком виконання таких робіт, а також дотримання проектних рішень. Зазвичай до основних обов'язків інженера технагляду входять: перевірка наявності документації на об’єкті, перевірка відповідності обсягів і якості дорожніх робіт, огляд та оцінка результатів виконаних робіт, перевірка виконання підрядником вказівок і приписів тощо.

Для того щоб виконувати свої обов’язки у повній мірі інженер зобов’язаний здійснювати технічний нагляд протягом усього періоду будівництва об'єкта.

Але чи завжди це так?

Розглянемо на прикладі двох інженерів - ФОП Сало Ю.В та ФОП Костюк І.В.

ФОП Сало здійснює технагляд у Львівській області. Протягом 2019 року з ним укладено 26 договорів:

а) 16 договорів на технагляд за ремонтом доріг загального користування, загальною протяжністю більше 5 тис км, в тому числі:

            - 3 за капітальними ремонтами доріг, протяжністю 27,4 км (в т.ч. 1 дорога державного значення протяжністю 21,5 км);

            - 7  за поточним середнім ремонтом, протяжністю 91,96 км;

            - 6 технаглядів за поточним дрібним ремонтом доріг у 15 з 20 районах області, загальною протяжністю доріг по районах у 4950,7 км.

Щоб хоча б проїхати без зупинки повз всі об'єкти (без урахування поточного дрібного ремонту) інженеру потрібно подолати більше 800 км та витратити більше 16 годин.

1 (4)

Фізично впоратися з таким обсягом роботи надзвичайно складно, за нашими підрахунками, інженеру потрібно розпочинати свій робочий день о 7 ранку та завершувати об 11 ночі і так щодня.

Також цей інженер залучений до технагляду за об'єктами комунальної власності:

б) 9 на капітальний ремонт вулиць, з них 4 - класу наслідків СС2,;

в) 1 на будівництво футбольного поля, при тому, що згідно реєстру інженеру технічного нагляду (ІТН), інженер має сертифікат лише за спеціалізацією "Автомобільні дороги".

Зазначимо, що у 2019 році максимальний відсоток падіння вартості пропозиції ФОП Сало Ю.В. на торгах - 92%; мінімальний - 25%; Середній показник - 53%. Такий високий відсоток падіння на торгах може свідчити про ризики неналежного виконання умов договору. 

11

2. Інший приклад. ФОП Костюк, здійснює технагляд у місті Хмельницький.

Протягом 2019 року він проводив технагляд на 110 об'єктах (92 з них клас наслідків СС1, 18 - СС2).

29 із 110 договорів - на технагляд за капітальним ремонтом покриття вулиць, проїздів, провулків та улаштування тротуарів. Крім того, інженер має і інші об'єкти - реконструкція та капітальний ремонт спортивних, дитячих та контейнерних майданчиків, будівництво вуличних мереж водопостачання та водовідведення, капітальний ремонт покрівель житлових і нежитлових споруд, тощо.

Чи можливо здійснювати нагляд за 110 об’єктами одночасно? І як, на вашу думку, така кількість об'єктів впливає на якість роботи інженерів?

Для забезпечення належного виконання послуг з технічного нагляду, Замовникам варто перевіряти у відкритих реєстрах кількість об’єктів, за які відповідальний інженер. Також, практикується обладнання транспортних засобів інженерів технагляду GPS навігаторами, для контролю за періодичністю перебування на об’єкті та перевірки чи інженер взагалі виїжджає на ділянку ремонту і здійснює нагляд за ходом і процесом виконання дорожніх робіт.

Крім того, використовуючи можливість відкритих реєстрів, радимо Замовникам перевіряти спеціалізацію та категорію найманих інженерів з технічного нагляду.