Залізнична галузь України переживає безпрецедентні виклики через війну, тому інвестиції в рухомий склад стають не просто комерційним рішенням, а стратегічним внеском у стійкість економіки та логістики. Сьогодні ми говоримо про закупівлю "Укрзалізницею" 55 нових двосистемних (постійного та змінного струму) 8-вісних вантажних електровозів Traxx Hauler від французької Alstom Transport S.A.

Відповідна міжнародна тендерна процедура за правилами Світового банку була розпочата ще у травні 2024 року і, включно з оцінкою, тривала майже 15 місяців. Це один з перших проєктів в Україні, в якому одна з фінансуючих установ визнала правила закупівель іншої.

Фінансування: 473 млн євро на стратегічне оновлення

У рамках редакції цього проєкту на практиці був реалізований принцип змішаного фінансування т.зв. blended financing.

Структура фінансування за проєктом включає дві ключові складові:

173 млн євро - грант за проєктом Relinc від Цільового фонду підтримки, відновлення, відбудови та реформування України (URTF), що адмініструється Міжнародним банком реконструкції та розвитку (МБРР, група Світового банку); 

300 млн євро - кредит на 8 років від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) у рамках проєкту "Оновлення парку електровозів".

Все починалось з гранту URTF, але згодом було прийнято рішення збільшити обсяг проєкту за рахунок фінансування ЄБРР, що дозволило застосувати ефект масштабу, тобто зменшити вартість на одиницю.

Загальна вартість угоди - майже 473 мільйони євро, що робить її значною інвестицією в рухомий склад, випереджаючи за обсягами такі проєкти, як постачання швидкісних поїздів Hyundai Rotem та тепловозів ТЕ33 від Wabtec Transportation.

Грантовий компонент (близько 37%) суттєво знижує навантаження на "Укрзалізницю", роблячи реальну вартість одного локомотива з комплектом запасних частин близько 5,5 млн євро. Для порівняння: ринкова ціна подібних 4-вісних електровозів в Європі коливається від 5-6 млн євро за одну секцію. "Укрзалізниця" ж отримає вдвічі потужніші машини в пакеті з навчанням персоналу та матеріалами для обслуговування на 18 місяців.

Терміни постачання: від першого прототипу до повного флоту

Постачання розпочинається у 2027 році:

І квартал 2027 року: перший електровоз прибуде для сертифікаційних випробувань і отримання дозволу на експлуатацію;

2027–2029 роки: решта 54 одиниці надходитимуть поступово. 

Додатково "Укрзалізниця" отримає запасні частини та матеріали для сервісного обслуговування на 18 місяців, а також послуги з навчання локомотивних бригад і ремонтного персоналу. Термін служби нових електровозів - 40 років, що гарантує довгострокову ефективність інвестицій.

Унікальність проєкту: Європа для України

Це перша в історії закупівля вантажних електровозів європейського виробництва. Чому це важливо? По-перше, цей проєкт - технологічний відрив від рухомого складу радянської спадщини. По-друге, середній вік поточного парку електровозів УЗ перевищує 46 років - вони вичерпали ресурс, що призводить до аварій і низької надійності. По-третє, процес будівництва локомотивів буде фізично захищений в ЄС.

Технічно це перші двосистемні (змінний і постійний струм) електровози для України з такими параметрами:

  •  Максимальна тривала потужність: 9000 кВт.
  •  Максимальна швидкість: 120 км/год.
  •  Максимальне тягове зусилля при зрушенні з місця: 800 кН.
  •  Системи реостатного та рекуперативного гальмування.
  •  Сучасна ергономіка кабіни для комфорту бригади.

Переваги: ефективність, екологія та логістика без кордонів

Двосистемність - ключова перевага: електровоз не потребуватиме перестановки на станціях стикування, дозволяючи вести поїзд від формування до станції призначення по всій електрифікованій мережі.

Економічно-соціальний ефект: від локалізації до робочих місць

Угода - це не лише імпорт, а каталізатор для України:

Локалізація: хоча 100% фінансування від донорів не дозволяло застосувати жорстких вимог щодо локалізації, на електровозах встановлять українські радіостанції та системи безпеки. У перспективі - будуть залучені вітчизняні виробники комплектуючих (колеса, вісі, гальмівні колодки тощо), на які буде попит протягом щонайменше 40 років.

Сервіс: Створимо депо обслуговування з французькою допомогою - понад 50 робочих місць для українців. Місцеві підприємства освоюють виробництво компонентів.

Залучення постачальників: Десятки спеціалістів отримають роботу, забезпечуватиметься трансфер технологій.

Замість висновків: інвестиція в перемогу та розвиток

Угода з Alstom - це сигнал світу: Україна не зупиняється, попри війну. Вона забезпечить надійні перевезення, знизить залежність від імпорту пального та створить основу для "зеленої" логістики. Для "Укрзалізниці" це засіб підвищення продуктивності логістики вантажів, для країни - економічний буст. Слідкуйте за оновленнями.