Гроші - основа

Кількість робочих місць залежить від сумарної суми фінансування дорожніх робіт. У 2020 році ремонт та будівництво доріг державного значення фінансується з трьох джерел: Дорожнього фонду (31,5 млрд грн), з коштів, залучених "Укравтодором" під державні гарантії (19,3 млрд грн) та з частки коштів, які Україна отримала за рішенням Стокгольмського арбітражу (35 млрд). Ще 4,4 млрд грн надаються міжнародними фінансовими установами. В сумі - це 90,2 млрд грн. Ці кошти будуть спрямовані на оновлення майже 4200 км доріг, якими опікується "Укравтодор".

Кожен вкладений в будівництво доріг мільярд гривень забезпечує роботою близько 400 працівників на всіх етапах будівництва.

Як ми розраховували кількість потенційних робочих місць?

Для розрахунку кількості потенційних робочих місць у дорожні галузі Команда підтримки реформ при "Укравтодорі" спільно з експертами ДерждорНДІ проаналізували:

- кошторисну документацію за проєктами ремонтів та будівництва доріг;

- опитування 12 дорожніх компаній щодо кількості працівників та рівня заробітної платні у розрізі проєктів та регіонів;

- дослідження International Labor Organisation та звіти щодо результатів інвестицій у інфраструктуру інших країн.

Маючи суми фінансування, кошторисну документацію, кількість працівників, що залучаються на дорожні об’єкти відповідно до опитувань бізнесу ми отримали 38 000 робочих місць у разі виконання амбітного плану "Укравтодору" на оновлення більше 4000 км доріг.

При цьому, за матеріалами 70-х років під час втілення проєкту президента США Ейзенхауера 1 дорожній працівник створював 6 робочих місць у суміжних галузях. На сьогодні, ця пропорція зміщується - 1:4 робочих місць.

Суміжні галузі включають проєктування, виробництво матеріалів, обслуговування техніки, послуги дорожнім компаніям, перевізники, задіяні у будівництво доріг та робочі місця. Таким чином у суміжних галузях ми очікуємо створення щонайменше 120 000 нових робочих місць.

Якість - в кількість, кількість - в гроші

 

За розрахунками Національної асоціації дорожників України, 60% усіх витрат держави на дорожнє будівництво повертається назад у бюджет шляхом виплати податків усіх рівнів, платою за користування надрами, податком на землю та іншими платежами у дорожній та суміжних галузях.

Стандартний кошторис дорожнього проєкту складається з витрат на будівельні матеріали (60-70% кошторису), техніку (15%) та зарплатного фонду (8-10%). Економічні та адміністративні видатки зазвичай складають до 5% всього бюджету.

Відповідно, за умов фінансування у 90,2 млрд грн, 7,2 млрд грн складе зарплатний фонд. Мінімальна заробітна плата у галузі закріплена у Меморандумі "Укравтодору" із Профспілкою автомобілістів та шляховіків на рівні 9 670 грн, та фактична середня зарплата становить 16000-17000 грн. Та за словами голови "Укравтодору" Олександра Кубракова, за підсумками будівельного сезону компанії мають досягти середньої заробітної плати на рівні 20-22 тис. грн, адже це дозволить Україні конкурувати за спеціалістів із сусідніми країнами.