До повномасштабної війни українці щомісяця купували із США та Південної Кореї тисячі б/в автівок на мільйони доларів.
Деякі вважають ці перевезення вигідними, інші довгими і не зовсім такми, що себе виправдовують.
У цій статті хотілося б детально зупинитися на логістичних особливостях та викликах, з якими зіткнувся ринок імпорту легкових автомобілів в Україну з різних країн, а також варіантах рішень, які компанія ЛУКРО пропонує своїм клієнтам.
Додатково ми порівняємо дві схеми роботи:
- схема, яка працювала до військового вторгнення, тобто за функціонуючих портів країни;
- розроблені нами схеми роботи, які зараз дійсні через різні порти Європи.
На даний момент імпорт легкових автомобілів в Україну можна розділити на три глобальні потоки:
1. Імпорт електромашин із Китаю
Електромобілі з кожним днем все більше посідають місце на автошляхах. Їхні ходові характеристики вже багато в чому випереджають найдосконаліші авто з ДВЗ. Запас ходу 400-500 км, а розгін до 100 менше 10сек стає нормою. Електромобілі оснащені сучасною електронікою, системами керування та контролю.
Китай на даний момент є одним із лідерів із виробництва електромашин різних брендів, що дозволяє йому відправляти левову частину продукції на експорт. Зважаючи на суттєве збільшення цін на бензин в Україні, цей вид автомобілів все більше набирає популярності.
Як це працювало раніше:
Автомобілі вантажилися на судна RO RO (roll-on/roll off) у портах Китаю і прямим сполученням доставлялися на поромні термінали в портах України. Таке перевезення відрізняються більшою надійністю та безпекою, оскільки практично виключається ймовірність псування вантажу. Далі українські транспортні компанії здійснювали портове та митне оформлення та видавали автівки власникам.
Як це працює зараз:
З початком воєнних дій в Україні спосіб «прямої» доставки RO RO сполученням перестав працювати.
Нашою компанією було розроблено ланцюг поставок через інші порти Європи, куди поромні лінії мають сервіс. Але, через власний імпорт автомобілів до країн ЄС, а також попит, що постійно підвищується, використовувати найближчі порти до України (за географічним положенням) не завжди можливо.
Була виконана об'ємна робота та покрита максимальна мережа Європейських портів, які можуть приймати RO RO судна сполученням з Китаю, а саме:
- порт Гданськ, Польща
- порт Бремерхафен, Німеччина
- порт Копер, Словенія
- порт Зебрюгге, Бельгія
- порт Пірей, Греція
- порт Стамбул, Туреччина
Компанія ЛУКРО провела переговорний процес з нашими партнерами в кожному порті, що дозволило налагодити чітку схему роботи з документального та митного оформлення, випуску вантажу та подальшій автодоставці в Україну.
Схема роботи виглядає наступним чином:
- вивантаження автомобілів на терміналі, контактування з агентом/представником поромної лінії, узгодження та оплата всіх локальних послуг;
- оформлення вантажу (автомобілів) у порту/на терміналі;
- оформлення транзитної декларації (Т1) на маршруті прямування;
- або оформлення документа TIR Carnet для безперешкодного проходження кордонів та доставки товару до України;
- безпосереднє надання автовозу для автодоставки за погодженим маршрутом.
Окремо від вищевказаного нами перевірена і вже відпрацьовується в тестовому режимі схема доставки автомобілів всередині морських лінійних контейнерів.
Проблема полягає в тому, що електромобілі мають літієву батарею, яка розцінюється судноплавними лініями як небезпечний вантаж.
На даний момент відпрацьована схема виглядає так:
- доставка автомобілів на акредитований склад у Китаї, який має право організовувати перетарку електромобілів з літієвими батареями та випускати за фактом закінчення робіт потрібну документацію.
- портове та митне оформлення, що буде можливим лише за умови отримання потрібної документації від відправника (MSDS карта, сертифікатів на батареї) та підтверджень від спеціалізованого складу;
- завантаження на борт судна у контейнері та подальше відправлення до порту призначення.
2. Уживані та пошкоджені автомобілі зі США
В останні пару років в Україну великим обсягом завозяться автівки, які були у вжитку, що були куплені на автомобільних аукціонах Америки.
Навіть незважаючи на додаткові витрати на доставку та ремонт, «пригін» таких автомобілів з США, як правило, для українського власника виходить значно дешевшим, ніж купівля аналогічного транспортного засобу на локальному ринку.
Доставка автомобілів з Америки вигідна з низки причин:
- приваблива ціна купівлі, за якою економія може становити до 50%, порівняно з локальним ринком України;
- є можливість перевірки повної історії автівок (інформація про пошкодження та ДТП, кількість власників тощо);
- великий вибір автомобілів на будь-який смак на кількох аукціонних майданчиках;
- комплектації в автівках, що продаються в США, як правило, краще, ніж європейські.
Також хочеться додатково відзначити такі фактори, що позитивно впливають на хороший стан автомобілів зі США, як якість дорожнього полотна, яке не доводить авто до критичного стану навіть при великих пробігах, а також вигідні умови лізингу та кредитування для громадян країни, що дозволяє міняти автівки кожні кілька років.
Основні та найпопулярніші аукціонні майданчики - Copart, IAAI, Mahmeim.
Величезний асортимент автомобілів дозволяє вибрати необхідний варіант за прийнятною ціною та з мінімальними пошкодженнями.
Найпопулярнішим є аукціон Copart – він має найбільшу кількість автомобілів, що виставляються, а також покриття автомайданчиками для зберігання автівок по всій території США. Це однозначний плюс, тому що замовник може підібрати авто вже в певній найближчій точці до порту відправлення, що дозволяє економити на наземній доставці по країні.
Особливість аукціону Mahmeim у тому, що є можливість купити автомобіль без пошкоджень, але, як правило, вигода від такої покупки мінімальна. Саме тому найоптимальнішим варіантом є підбір «битка».
Схема виглядає наступним чином:
1. Підбір автомобіля.
Спеціалізовані компанії, які займаються автоторгівлею, підбирають автомобіль за параметрами, що запитуються - марка, модель, комплектація, бюджет і т.д.
Також організовується повна перевірка автомобіля – скільки власників автівки було до продажу, ДТП та інші деталі за допомогою доступних джерел (Carfax, Autocheck).
2. Торги та купівля автомобіля.
Участь у торгах на спеціалізованому майданчику, оплата за автомобіль.
3. Доставка автомобіля до порту призначення фінальному одержувачу (власнику)
Як це працювало раніше:
Після пригону транспортного засобу до американського порту (спеціалізований майданчик для зберігання та подальшого відправлення автомобіля) потрібно організувати подальшу доставку в Україну авто зі США під ключ. Далі автомобілі завантажувалися по 4 одиниці в 40 футовий контейнер, після чого доставлялися до портів Південний, Чорноморськ та Одеса.
Як це працює зараз:
Зважаючи на закриття українських портів та відсутність контейнерного сервісу, контейнерні поставки також були перенаправлені до найближчих портів.
На даний момент компанія ЛУКРО надає своїм клієнтам даний сервіс двома можливими схемами:
1. Сервіс через порт Констанца (Румунія).
В даному випадку розформування автомобілів у порту прибуття (Констанца) дуже обмежене, можна сказати, що майже неможливе.
З огляду на територіальну близькість даного порту до Одеси нами було налагоджено сервіс забору контейнера з порту прибуття та доставки до комплексів розформування в Одесі.
Схема роботи та спектр послуг, що надаються, виглядає наступним чином:
- вивантаження з борту судна в порту Констанци;
- оформлення портової документації;
- запуск контейнеровозу в порт, навантаження контейнера на автоконтейнеровоз;
- оформлення транзитного провізного документа Т1;
- доставка контейнера на склад в Одесі для розформування;
- вивантаження автомобілів з контейнера з подальшою видачею одержувачу;
- на вимогу замовника митне оформлення авто в Україні.
2. Сервіс через порти Польщі (Гданськ/Гдиня).
При організації даного сервісу наша компанія організовує розтафування контейнерів на спеціалізованих майданчиках поблизу порту.
Схема роботи та спектр послуг, що надаються, виглядає наступним чином:
- вивантаження з борту судна в порту Гданськ/Гдиня;
- оформлення портової документації;
- вивезення контейнера з порту на спеціалізований майданчик;
- розфомування автомобілів з контейнера на склад;
- подальше навантаження автівок на автовоз та оформлення дорожньої документації (т1/ТІР).
3. Імпорт вживаних легкових автомобілів з Кореї
До початку великої війни в Україну щомісяця з Південної Кореї завозилося близько тисячі авто і щонайменше третина з них – лише на газі.
На зростання популярності цієї категорії автомобілів вплинула низка факторів.
З цієї країни імпортуються автомобілі «на ходу», а не «биті», як із США. Тобто автівка може своїм ходом заїхати на пором - і виїхати в порту вивантаження, що виключає необхідність розробки будь-яких додаткових схем завантаження, кріплення та доставки.
Як правило, підсумкова вартість корейських автомобілів під ключ менше на 20-30% від аналогічної моделі, яка продається на українському ринку.
Як вирушав цей вантажопотік до 24 лютого:
1. Автомобілі на газу чи бензині з Кореї на замовлення постачаються спеціальним поромним сервісом. При цьому транспорт не завантажується в контейнер, а заганяється на спеціальне судно RO RO. Основний порт навантаження в Кореї - Інчхон, далі пором прямував до грецького порту Пірей, з подальшим перевантаженням на другий пором, який вже прямував до порту Чорноморськ в Україні. Весь процес доставки займав у середньому близько 45-60 днів.
2. При відповідному низькому рівні фрахту на контейнерному ринку, в 1х40 футовий контейнер завантажувалося по 3-4 легкові автомобілі та за допомогою сервісу морських ліній довозилися до контейнерних терміналів України, де контейнери розформовували та видавали клієнтам автомобілі прямо з контейнерних майданчиків у портах.
Як це працює зараз:
Cхему перевезення за допомогою RO RO аналогічно було перенаправлено до Європейських портів.
За нашим досвідом роботи та спостереженнями, найбільший обсяг українського імпорту доставляється через порти Пірей (Греція) та Зебрюгге (Бельгія).
Комплекс послуг для оформлення та подальшої доставки аналогічний імпорту китайських електромашин:
- вивантаження автомобілів на терміналі, контактування з агентом/представником поромної лінії, узгодження та оплата всіх локальних послуг;
- оформлення вантажу (автівок) у порту/на терміналі;
- оформлення транзитної декларації (Т1) на маршруті прямування;
- або оформлення документа TIR Carnet для безперешкодного проходження кордонів та доставки товару до України;
- безпосередньо надання автовозу для авто доставки за погодженим маршрутом.
Аналогічно при низькому ринку фрахту можна «ловити» хороші ціни на морські перевезення і відправляти контейнери до портів Польщі (Гданськ/Гдиня) і Румунії (Констанца).
Далі вже застосовувати схему, описану вище для б/в авто зі США:
- доставка контейнерів до порту призначення;
- вивезення прямим контейнерів в Україну з подальшим розформуванням на внутрішніх спеціалізованих майданчиках;
- розформування на спеціалізованих площах біля порту прибуття, подальше навантаження на трал та вивезення/доставка легкових автомобілів одержувачу в Україні.
Підсумовуючи, можна сказати, що компанія ЛУКРО вирішує будь-які логістичні завдання щодо доставки автомобіля з будь-якого популярного напрямку в Україну – незалежно від того, як і яким способом автомобіль має бути доставлений морем у будь-який доступний європейський порт.